Test: Volvo XC60 D5 AWD Summum S/S
Volvo XC60 dostalo veškeré bezpečnostní vychytávky. Kromě vysoké míry bezpečnosti jistě oceníte i kvalitní techniku a hodně příjemný dieselový pětiválec. Ne nadarmo jde o nejprodávanější specifikaci...
VOLVo se řadí mezi prémiové značky. Konkurence ho však zatím ve všech segmentech tvrdě poráží, tedy až na třídu, kde celkem září model XC60. Tohle SUV se těší obrovskému zájmu ze strany zákazníků. V našich testech byl tento model již několikrát, tentokrát jsme sáhli po verzi D5 AWD, která dle Volva vévodí prodejům. A aby vypadala ještě lépe, nechali jsme ji vyšperkovat efektním paketem R-Design.
Jen pro představu, od ledna do května se D5 AWD prodalo 139 kusů, D3 s pohonem AWD pak 116.
Líbivý zevnějšek
S celkovou délkou 4627 mm působí XC60 celkem kompaktním dojmem, vnější design si celkově dovolujeme označit za velmi povedený. Hodně se nám zamlouvá příď s typickou maskou a nápadnými světlomety. Vzadu poutají pozornost typická protažená koncová světla, R-Design k tomu přidává například i efektní lemy prahů. Paket R-Design poznáte při prvním ohledání podle matného kovového provedení mřížky chladiče s logem R-Design nebo podle dalších detailů v barvě hliníku, například kryty zrcátek. Všem zájemcům o tenhle model jej doporučujeme.
Dostatek prostoru
V kabině paket poznáte například po-dle dvoubarevného koženého čalounění, když už jsme u sedadel, oceňujeme jejich komfort, byť upřednostňujeme mírně tvrdší výplň. Lepší by mohla být i boční opora. Prostoru je v kabině dostatek, čtyři dospěláci si v XC60 budou hezky lebedit.
Pěkný pohled skýtá i nakouknutí do zavazadlového prostoru, který v klasické konfiguraci nabízí 495 litrů. Pochválit zde musíme nízko položenou nákladovou hranu a snadné sklopení zadních sedadel do úplné roviny.
Bezpečnost
V kabině nám nejvíce vadí přemíra tlačítek na vzdušné středové konzole. Složitější se někomu může zdát i ovládání bezpečnostních systémů, kterými je XC60 doslova prošpikována, vše je však otázka zvyku. Ze systémů můžeme zmínit například varování před kolizí s autem před vámi, hlídání jízdního pruhu nebo nouzové brzdění při nečekaném vstupu chodce do vozovky.
Kladné body XC60 sbírá i za kvalitu použitých materiálů a přesnost dílenského zpracování, velmi mile nás překvapil slušný výhled do všech stran.
Povedený pětiválec
O pohon všech čtyř kol se staral vznětový pětiválec D5 s výkonem 158 kW. Dvojice turbodmychadel se stará o točivý moment 440 N.m a velmi razantní nástup již od 1700 min-1. Naladění motoru je takové, že nemá smysl motor vytáčet nad 4000 min-1. Líbil se nám zvuk pětiválce, kombinovaná spotřeba 7,2 l nás také neurazila. Systém Start/Stop jsme možná už pouze ze zvyku vypínali, a to i přesto, že prodleva při opakovaném startu byla minimální.Jediná výtka tedy v tomto směru směřuje k šestistupňovému manuálu, jehož chod by mohl být o něco hladší.
Hmotnost nevadí
Hodně nás zajímalo, jak si XC60 povede na silnici. Přece jen, pohotovostní hmotnost 1815 kg nenastiňuje růžové vyhlídky. O to větší bylo následné překvapení, že tento těžkotonážník velmi dobře jezdí. V zatáčkách se naklání jen minimálně a přitom srdnatě žehlí většinu nerovností. Nedotáčivost je minimální, zjistili jsme, že tohle SUV se velmi dobře ovládá, k čemuž jistě přispívá optimálně nastavené řízení. Pohodlí panuje na všech typech a délkách cest, do terénu jsme se navzdory pohonu AWD a světlé výšce 230 mm tentokrát nepouštěli. Stejně si myslíme, že tyto dvě věci nejvíce oceníte v zimě.
Výbava ano, cena...
Jak sami vidíte, testované Volvo XC60 D5 AWD je autem prakticky bez chyb. Bonusem navíc je velmi bohatá výbava a takřka bezkonkurenční bezpečnost. Drobný problém tedy vidíme pouze v konečné ceně. Myslíme si, že být o 200 000 korun nižší, stalo by se XC60 možná až noční můrou konkurence. A kdyby to ne, Volvo by za období leden až květen prodalo určitě víc než 139 kusů.
živý a celkem úsporný motor |
zvuk |
prostornost kabiny |
výbava R-Design |
odhlučnění |
bezpečnostní systémy |
ovladatelnost vozu |
podvozek |
hmotnost |
grafika navigace |
složitější ovládání elektronických systémů |