Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Ford Focus 1.0 EB Titanium

Test

Ač nejlepší tříválec na trhu pochází dle našeho názoru od Nissanu, ani ten od modrého oválu se nemusí nikterak sklánět. Jasně dokazuje, že „doba tříválcová“ nemusí být pro ty, co rádi řídí, obdobím utrpení.

Autor:AutohitFoto:

Po malých čtyřválcích dopovaných turbodmychadlem jsou v honbě za co nejnižšími emisemi a spotřebou paliva na řadě ještě menší tříválce. Tato koncepce byla ještě před nedávnem považována za jaksi nedůstojnou, avšak vývoj stále pokračuje a nejnovější počiny tohoto druhu zavrhnou pouze ti, kteří trpí předsudky. Po úžasném kompresorem přeplňovaném tříválci od Nissanu je dalším důkazem malinký motůrek EcoBoost od Fordu. V otázce přeplňování zvolili inženýři od modrého oválu konvenčnější cestu než jejich sokové od japonské značky. K vynikajícímu výkonu i točivému momentu tady pomáhá přeplňování výfukovým turbodmychadlem. Pokud jste nečetli podrobný popis v AH 9/2012, tak vězte, že z dalších technických záležitostí je třeba zmínit přímé vstřikování benzinu či absenci vyvažovacího hřídele, jehož funkci supluje zdokonalený dvouhmotový setrvačník v kombinaci s tlumičem torzních kmitů, který je integrován do řemenice příslušenství. Zajímavostí je také rozvodový řemen nového typu, jenž pracuje v olejové lázni. Věc ještě před nedávnem dost utopická, jak mi jistě většina automechaniků potvrdí.  

Jen na volnoběh

Právě o vyvážení motoru, či přesněji eliminaci momentů druhého a třetího řádu byly největší obavy. V nedávné minulosti se totiž automobilový tříválec bez „vyvažováku“ prakticky neobešel. Hned na úvod musíme říci, že právě v oblasti kultury chodu stanovuje nový EcoBoost snad i měřítka. Finta se záměrně „nevyváženým“ děleným setrvačníkem evidentně přinesla kýžené ovoce. V zásadě tak pouze na volnoběh poznáte, že to, co vpředu přede, nemá čtyři válce. A to ne z důvodu nějakých vibrací, nýbrž ze specifického zvuku. Stačí lehké zvýšení otáček nad volnoběh a z výfuku se najednou začnou linout mnohem příjemnější takřka „čtyř-válcové“ tóny.

Seznam kapitol

Pere se více než statečně

Testovaný Focus není zrovna nejlehčím vozem. Ručičku váhy dokáže připravený k jízdě vychýlit na hodnotu 1204 kg. O to více překvapuje, jak si malý motor s takovými kily dokáže poradit. Přitom zpřevodování spoléhá mnohem více na točivý moment než samotný výkon. Testovaná výkonnější verze je standardně spojena s šestistupňovou převodovkou B6. Méně výkonná si musí vystačit s pětistupňovou IB5. Převody jsou podobně těžké, jako tomu bývalo na dvoulitrech v 90. letech. Na pětku motor ve 130 km/h točí zhruba 3300 min-1, na šestku pak 2900 min-1.
Vzhledem k napsanému si člověk až říká, jak to může takhle dobře jet. Tříválce mají v porovnání se čtyřválci mnohem příznivější poměr povrchu spalovacích prostor vůči zdvihovému objemu. Velké vrtání obecně znamená také subjektivně vnímanou porci síly při sešlápnutí pedálu akcelerace v nízkých otáčkách. Jistě z toho důvodu je tady turboefekt zcela neznámý pojem.

Seznam kapitol

Plynule vpřed

Dokonce i na šestku se motor plynule rozjede, a to i v případě, pokud necháte otáčky klesnout na nějakých 1100 min-1. Samozřejmě nejde o žádné drama, avšak plynulý nárůst síly vnímatelný je, byť do nějakých 1300–1400 min-1 není zvukový projev motoru dvakrát příjemný a ani dvouhmotový setrvačník spolu s pohonem rozvodů z toho radost nemají. To je však jen pro názornost, jezdit takto s vozem nikdo jistě nebude.

Seznam kapitol

Záleží, jak jezdíte

Hlavním mottem zavádění tříválců je ovšem snaha o co nejpříznivější spotřebu paliva, s čímž jdou ruku v ruce emise. Takže za kolik to vlastně jezdí? Pokud se budete hlídat a po většinu času řadit dle ukazatele a pojedete ve smíšeném provozu, ukáže palubní počítač nějakých 6,5 l na 100 km. Vyloženě ekonomická jízda mimo město může přinést úsporu až na 5,5 l na 100 km. No a pokud budete motor trápit, podobně jako my, když jsme se jeli svézt, samozřejmě při nezbytném dodržování rychlostních limitů (v obcích), pak počítejte s nějakými 8,5 l na 100 km. Je fakt, že moderní turbodiesely jezdí pořád za méně, ale i tak se nejedná o špatný výsledek. 

Seznam kapitol
+
vynikající kultivovanost
při jízdě nepoznáte
že jde o tříválec
i při dlouhých převodech skvělá dynamika
sladění motoru s turbodmychadlem
při klidné jízdě úspornost
řazení
ovladatelnost/jízdní kvalita
reakce na plyn
moderní technika
-
spotřeba odvislá od jízdního stylu
řízení čtyřválců je citlivější





Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: