Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Nissan Micra 1.2 DIG-S Tekna

Test

Ač nedávno představená, proti zavedené konkurenci se prosazuje tradičně obtížněji. Chybí více pohonných jednotek i evropského pojetí. Má však něco, co nikdo jiný. Tříválec s kompresorem a přímým vstřikem.

Autor:AutohitFoto:

Nissan Micra je od roku 2010 na trhu již ve 4. generaci. Interně jí říkají K13, přičemž ideově navazuje na tři předchozí generace. Po vzhledové stránce je vůz lehkým krokem zpátky, neboť již není tak výrazný. Jinak je ovšem příkladem moderního malého vozu, byť poněkud asijsky pojatého. 


Kompresor už tu byl
Studiem historie řady Micra se lze dopátrat zajímavých skutečností. Třeba té, že už v první generaci K10 se raritně (výhradně pro japonský trh) vyskytoval motor značený MA09ERT. Šlo o čtyřválcový agregát o objemu 930 cm3! K úžasnému výkonu 81 kW mu pomáhalo kombinované přeplňování. To sázelo jak na výfukové turbodmychadlo, tak i mechanicky poháněný kompresor. Nepřipomíná vám to něco? Jasně, to má přece v současnosti Volkswagen na některých motorech 1.4 TSI. Je hezké vědět, jak se historie opakuje.


Druhé dějství
Jak asi tušíte, tenhle test bude hlavně o motoru. Ten, který Micru poháněl, je bez debat nejlepším agregátem svého druhu. S lepším tříválcem autor článku nikdy nejel. Zapomeňte na motor nové Škody Citigo či Toyoty Yaris. Ty se tomu od Nissanu v řadě oblastí nemohou vyrovnat. Je až neuvěřitelné, kolik technické invence dokázali inženýři Nissanu do tak malého motůrku zapracovat. Potěšitelné také je, že všechny ty vymoženosti jsou dostupné v normálním autě, nikoliv ve speciálu, určeném jen několika „bláznům“.
Základem je agregát řady HR. Dostal však zcela novou hlavu s přímým vstřikováním benzinu DIG (Direct Injection Gasoline), hlavně však vysoce efektivní mechanický kompresor typu Lysholm. Ten je s účinností 0,6 až 0,8 lepší než rozšířenější Rootsův, nicméně šroubové plochy rotoru jsou dost drahé na výrobu. V minulosti jej používala Mazda na motoru 2.3 V6 Miller na velkém Xedosu9, nyní pak Audi na motoru 3.0 V6 TFSI. Oba vozy byly a jsou dost drahé.
Analogie s motorem Mazda 2.3 V6 pokračuje v uplatnění takzvaného Millerova cyklu. Jeho princip spočívá ve zkrácení expanzního zdvihu vůči kompresnímu (opožděným zavíráním sacích ventilů při kompresi). Díky rozdílu v objemu může být škrticí klapka více otevřená, což snižuje čerpací ztráty a zvyšuje účinnost pístového stroje.
Zajímavý je také kompresní poměr, který je nejen u přeplňovaného motoru neskutečných 13:1! Něco takového dosud nikdo nepředvedl. Nový SkyActiv-G od Mazdy má sice ještě více, ale chybí mu přeplňování. 


Neskutečná plynulost
A jak se tento skvost pod kapotou projevuje při jízdě? Ač kompresory přinášejí díky mechanické vazbě s motorem výrazně spodovou charakteristiku, tady to kupodivu až tak neplatí. Pokud jezdíte s malou zátěží a v nízkých otáčkách, je kompresor od motoru odpojen pomocí elektromagnetické spojky, integrované do jeho řemenice pohonu. V tu chvíli motor pracuje jako atmosférická 1.2. Díky vysoké kompresi lze i po městě udržet spotřebu na nějakých 5,5 l na 100 km. Pokud více tlačíte pedál akcelerace k podlaze, dojde k připojení kompresoru. Že tam je, pocítíte, jakmile se otáčky motoru přehoupnou přes 2000 min-1. Čím více motor vytáčíte, tím jednotka více táhne, podobně jako u sportovních točivých motorů. Jediné, co jí chybí, je výrazná špička, ale to nikdo ani neočekává. Díky dlouhým převodům (stálý je 3,438:1) si lze sílu užívat hodně dlouho, neboť otáčky motoru rostou dost pomalu. Pokud se necháte strhnout a začnete si užívat opojného tahu dmychadla tak jako my, dříve zaznamenaná vynikající spotřeba začne najednou strmě stoupat, klidně k 9 l na 100 km. Jen se při tom řádění soustřeďte na volant, neboť podvozek má občas co dělat, aby ten příval síly přenesl bezpečně na silnici. Je totiž naladěn hodně komfortně.    

+
nejlepší tříválec široko daleko
vynikající úspornost
dlouhé převody nekazí dynamiku
nízké emise
rozvodový řetěz
zábavná jízda
-
snad až příliš komfortní podvozek
poněkud asijské pojetí vozu





Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: