Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Škoda Citigo 55 kW Elegance

Test

Novinka segmentu A, Škoda Citigo, vyzvala na souboj ostříleného francouzského borce Renault Twingo. V otázce počtu válců svého motoru je sice v přesile, ale ve zbytku se novinka hodně cítí. Oprávněně? 

Autor:AutohitFoto:

Renault Twingo 2. generace nahradil v roce 2007 svého předchůdce. Ten se dvěma modernizacemi, při nichž se spíše než vzhled měnila technika, vydržel ve výrobě neuvěřitelných 15 let. V roce 1992 při svém uvedení šokoval svojí karoserií, stejně jako do té doby nevídanou variabilitou kabiny. V době vzniku původního Twinga sice Renault používal slogan „Auta s rytmem života“, avšak míra novátorství, kterou tento vůz dostal do vínku, jako by předznamenávala později užívaný slogan „Tvůrce automobilů“. Však také Twingo ihned zaznamenalo obchodní úspěch a i na konci svého životního cyklu se stále dobře prodávalo. A ani se nemuselo podbízet takřka dumpingovou cenou jako dnešní modely značky. Své kvality tento vůz měl a zákazníci to ocenili.
Současné vydání opustilo původní ideu a stalo se mnohem konvenčnějším malým vozem. Spíše než prakticky smýšlející zákazníky oslovuje ty, kteří se chtějí lišit. Díky změně designové koncepce však mohly vzniknout také úžasné sportovní verze RS, Cup (pro některé trhy) či Gordini. Ty se pro změnu spíše odkazují na druhou generaci Renaultu 5 a jeho verze GTE či ještě lepší GT Turbo. Regulérní nástupce, řada Clio, se totiž za těch 20 let pořádně zvětšila.
V nedávné době navíc Twingo prodělalo modernizaci, která dále zvýšila jeho přitažlivost, a to i přesto, že technika se změnila jen v detailech.
Na rozdíl od Twinga nemá Škoda Citigo na co navazovat. Takhle malá škodovka, pokud nás paměť neklame, tady ještě nebyla. Když to vezmeme v globálu a budeme se opírat o její klon, jímž je VW Up!, pak se myšlenkově jedná o náhradu za Lupo. To se však dělalo pouze s třídveřovou karoserií, přičemž v nabídce mělo hned několik motorů včetně dieselu či skvělé sportovní verze GTI s 1.6 16V a šestistupňovou převodovkou (první svého druhu v této třídě). Za zmínku stojí také speciální superúsporná varianta 3L, jejíž celohliníková tříválcová 1.2 TDI (první takový motor na světě a jiný motor, než který koncern VW používá pod tímto označením dnes) na pozadí řady úprav dokázala ujet 100 km v normovaném cyklu za neuvěřítelých 2,99 l na 100 km. Nějak si nevzpomínáme, zda to dosud někdo překonal.

Spíše Konzervativní

Ač je Citigo nováčkem, při pohledu na jeho tvary v porovnání s Twingem byste řekli, že je tomu naopak. Podobně jako u větších vozů značky, ani v případě Citiga nepopustili designéři uzdu své fantazii příliš. Základní linie ctí spíše praktičnost před okázalostí. Zatímco třeba u Octavie jde o správný směr, u malého Citiga, které bude jistě v merku mnoha zástupkyň něžného pohlaví, se nabízí otázka, zda ten konzervatismus vozu spíše neubližuje. Celkové tvary jsou dost jednoduché, byť přední část jistý nápad má a hlavně dobře koresponduje s ostatními většími sourozenci naší největší automobilky.
To Twingo vypadá na první pohled mnohem atraktivnějši. A není to jen zásluhou blankytně modrého kabátu. Po modernizaci navíc zejména přední část dále prokoukla a třeba dvoudílné hlavní svítilny působí až vyzývavě. Je to zajímavé, ale z hlediska nákladů jde o poměrně drahé řešení. Oba vozy, oděné ve špičkových verzích Elegance, respektive Dynamique, zkrášlovala řada detailů od lakovaných vnějších klik a pouzder vnějších zrcátek až po slitinová kola. Ta měla v případě Škody rozměr 14 palců, v případě francouzského vozu 15 palců.

Seznam kapitol

Pouze pro čtyři

Pokud se přesuneme do kabiny, tak věřte, že oba vozy jsou otypovány pro přepravu čtyř cestujících. Zatímco Citigo se ve druhé řadě spoléhá na klasickou lavici, která by snad při troše přimhouření oka trojici cestujících alespoň na krátkou vzdálenost pobrala, zvolil Renault řešení, známé již z první generace Twinga. To zahrnuje dvojici samostatných sedaček, čímž je vlastně vyloučena možnost přepravy dalšího cestujícího. Na rozdíl od Citiga jsou obě nezávisle na sobě posuvné, čímž lze zvolit vždy optimální řešení jak z hlediska základního objemu zavazadelníku, tak i prostoru pro nohy vzadu sedících pasažérů, pokud by ti byli nadměrně vysokých postav. To vám Citigo nenabídne. Přesto nelze říci, že by nebylo prostorné. Už i vzhledem k rozvoru, který je o poznání delší,  než má Twingo. Ať tak či onak, na většině cest budou u obou automobilů využívána hlavně přední sedadla, která jsou ale také překvapivě rozdílná. Pokud jde o pozici za pouze výškově stavitelnými volanty, v tomto je Citigo jednoznačně lepší. Sedí se nízko a ergonomie posezu připomíná s trochou nadsázky třeba Octavii, tedy vůz nepoměrně lepší a větší. Rovněž tvary a tuhost výplně jsou na poměry třídy perfektní. Co zklame, jsou integrované opěrky hlavy, které však menším lidem nevadí. Horší je absence paměti u řidiče. Pokud tedy z jeho strany někdo nastupuje dozadu, musí si pak řidič znova nastavovat vzdálenost sedadla od volantu. A to je dost protivné.

Seznam kapitol

Digitál nebo analog

V Twingu se sedí možná až příliš vysoko, jak to ostatně velí francouzská tradice v tvorbě ergonomie řidičova pracoviště. Sedadla jsou měkká, relativně malá a plochá. U řidiče lze, stejně jako u Citiga, měnit výšku sedadla. Hlavně však nechybí paměť polohy, což překvapivě nadmíru oceníte. A opěrky hlavy lze výškově přestavět. Pozice za volantem je však spíše poplatná vozům z 90. let. Však také Twingo využívá částečně platformu z Clia 2. generace, u něhož bylo toto vždy terčem kritiky. Rozdílný přístup obou výrobců je znát i na přístrojovém vybavení. Zatímco u Škody máte všechno důležité v domečku před volantem, je v tomto místě u Twinga pouze otáčkoměr, tvořený kulatým budíkem, připomínajícím nápovědní budku v divadle. Digitální rychloměr, grafický palivoměr a také displej palubního počítače se nacházejí uprostřed palubní desky.
Citigo ve verzi Elegance nabízí v sérii rovněž palubní počítač, který umí zobrazovat i teplotu chladicí kapaliny. Na to u Twinga zapomeňte. Navíc za pouhých 400 Kč lze mít modul s dodatečnými přístroji v podobě otáčkoměru (ten základní je příliš malý) a teploměru chladicí kapaliny. Zmíněný modul ovšem ukazuje také údaje z navigace, přičemž, aby jej nikdo nezcizil, lze jej i s držákem demontovat. Z hlediska ergonomie je na tom Citigo o něco lépe. Že se ale jedná o relativně jednoduchý vůz, dokazuje třeba absence směrovatelných výdechů topení či ovládání oken. To je sice elektrické, avšak podobně jako u kolínských trojčat může řidič ze svého místa ovládat pouze a jen své sklo. Pokud chce stáhnout to u spolujezdce, musí se k jeho dveřím natáhnout, což ale není zase tak hrozné, vzhledem k malé šířce.

Seznam kapitol

Nebývalé ticho

Svezte se s novým Citigo a nebudete věřit, že jedete vozem nejnižšího segmentu. Odtlumení podvozku, motoru či absence různých parazitních zvuků jsou na špičce svého segmentu. Podvozek je laděn výrazně na komfortní jízdu a kvalita jízdy tomu odpovídá. Při běžné jízdě se karoserie nese přes výmoly s lehkostí a grácií jako snad u žádného jiného vozu této třídy. Trochu jiné to je, pokud začnete zrychlovat. I pak si účinné tlumiče svoji úroveň tlumení zachovají, byť některé výmoly již prozradí více. Rychlý průjezd zatáček ctí stabilitu, značné náklony zase poněkud více zaměstnávají nevypínatelnou stabilizaci. Řízení jde lehce a plynule, avšak přechod do smyku v něm prostě necítíte. Brzdy mají pomalejší nástup, ale jsou účinné, jistě i díky větraným velkým kotoučům vpředu. To Twingo se projevuje hruběji. Jeho šasi není tak dobře utlumeno, byť v žádném případě nelze říci, že by to posádku nějak otravovalo. Na rozdíl od Citiga, které projíždí zatáčky sice bezpečně, leč bez jiskry, nabízí Twingo až netušený řidičský akcent. V rychlých zatáčkách si tak občas můžete připadat jak v nějaké slabší verzi skvostného RS. Zatímco kolem střední polohy má řízení podivnou vůli, při natočení volantu najednou ožije a nabízí až neočekávanou zpětnou vazbu. Díky zvětšující se strmosti směrem k dorazům lze vůz na limitu jemnými pohyby volantu spolu s pedálem plynu udržet v neutrální stopě. Tohle umějí ostré hatchbacky, ne malá auta určená pro jízdu na nákupy či s dětmi do školky. 

Seznam kapitol

Do otáček se mu nechce

Čtyřválec Twinga chraplavě zabere už téměř od volnoběhu, avšak s rostoucími otáčkami má stále méně chuti, takže dotočit jej do červeného pole chce i na první dva převody trpělivost a hlavně jistou ignoranci. Zvuky, které při tom motor vydává, nejsou příliš povzbudivé. Nejen více decibelů, nýbrž i drobné vibrace zaznamenáte zpoza volantu.
Tříválec Citiga odspodu tak dobře nezabere, byť mu pružnost také nechybí. Nabízí však určitou lehkost, takže honit jej po stupnici otáčkoměru přináší docela uspokojení. Navíc po překročení 2500 min-1 agregát citelně ožije, tak jak to umějí sportovní motory o nějakých 2000 min-1 výše. Potom je již síla lineární, a to až do zhruba 4500 min-1. Po překročení této hranice se sice motor stále lehce vytáčí, ale ochota zrychlovat už ubývá. Zajímavé je, že i přes absenci vyvažovacího hřídele je tříválec téměř prostý vibrací.
I po Praze umí jezdit za zhruba 5,5 l na 100 km, což je skvělé. Ale ani čtyřválec Renaultu není žádný otesánek, byť na stejných trasách si dopřál o zhruba 0,5 až 0,7 l na 100 km více. Oba vozy jsou tedy vcelku vyrovnané, byť každý vyniká v jiné oblasti.
Vítězství Twinga tak neznamená, že by byl nováček z Boleslavi špatný. Jde spíše o to, jaké kdo má priority. Pokud vás baví řídit, zvolte Renault, pokud ale chcete jezdit v maximálním komfortu a pohodlí, je Citigo vozem přesně pro vás.

Seznam kapitol
+
vynikající kultivovanost
ticho
komfortní odpružení
pozice za volantem
nízká hmotnost
kultivovaný a ochotně se vytáčející motor
řazení
spotřeba paliva
-
variabilita kabiny
citlivost řízení
chybí paměť u sedadla řidiče
v zatáčkách chybí jiskra
vzhled





Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Častá trasa českých dovolenkářů nás nechala ověřit kvality dvou cestovních etalonů. Pod koly Japonce…

O víkendu nás čeká ve Špindlerově Mlýně jedna z největších freestylových akcí tuzemské sezony,…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: