Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Peugeot 3008 Hybrid4

Test

Peugeot vydává model 3008 HYbrid4 sice za čtyřkolku, avšak pravda je ta, že vás mohou pohánět všechna kola, či jen ta přední, ba dokonce jen ta zadní. Nevzpomínáme si, že by tohle jiné auto umělo.

Autor:AutohitFoto:

Peugeot není, co týká vozů s pohonem všech kol, zrovna trendsetterem. Již řadu let v tomto spoléhá na francouzského specialistu, firmu Dangel. Přesto se i sami konstruktéři značky o vůz s pohonem všech kol v minulosti jednou pokusili. Stalo se tak na slavném modelu 405 z let 1987 až 1997. V jeho případě existovaly dokonce dvě odlišné verze pohonu. Jednodušší pro X4 a vyspělejší pro sportovní Mi16. To se však psal konec 80. let, přičemž toto období je charakteristické tím, že snad každá automobilová značka se pohon všech kol snažila u ryze silničního vozu nabídnout. S ukončením produkce 405 však čtyřkolka z osobních Peugeotů zmizela a stala se záležitostí výhradně užitkových vozů, neboť spolupráce se zmíněným Dangelem pokračovala a pokračuje vlastně dodnes.


Návrat po 18 letech
Výroba výše popsaného původního pohonu všech kol skončila v roce 1994 s ukončením produkce špičkového typu 405 T16, který se představil o dva roky dříve v rámci modernizace.
Teprve nedávno značka tuto koncepci obnovila, a to zásluhou prvního vlastního hybridu. Vše je založeno na originální technologii, chráněné mnoha patenty a nazvané HYbrid4. Prvním jejím uživatelem se stal kompaktní crossover 3008. V rámci koncernu PSA následuje obdobně řešený Citroën DS5 a také v minulém čísle představený větší Peugeot 508 RXH. Vtip spočívá v tom, že zatímco přední kola roztáčí klasický spalovací motor, ta zadní výhradně synchronní elektromotor. Zajímavým počinem je použití vznětového motoru, který je s elektromotorem kombinován vůbec poprvé v historii. Zásluhou zmíněného řešení je tak hybridní 3008 první čtyřkolkou na světě, u níž není použit klasický spojovací hřídel (kardan), běžně pohánějící od rozdělovací převodovky (transferu) zadní nápravu (případně přední u některých vozidel, kupříkladu Fordu RS200 či dakarského Peugeotu 205 T16).  


Čtyřkolka či dvoukolka?
Možná si tuhle otázku budou klást techničtěji orientovaní budoucí majitelé a řidiči 3008 HYbrid4. Vše do jisté míry závisí na poloze ovladače jízdních režimů. Základním je poloha „AUTO“. V ní se nejspíš bude ovladač nacházet po většinu jízd s hybridní 3008, přičemž jaká kola budou vůz pohánět, rozhoduje elektronika na základě jízdních podmínek.
Druhým režimem je „ZEV“. V něm je vůz poháněn výhradně elektromotorem, tudíž okamžitá hodnota produkovaných emisí je nulová (ZEV je zkratka Zero Emission Vehicle). To znamená, že vůz je v tu chvíli „zadokolkou“. Režim ZEV je dostupný pouze v případě, že kapacita akumulátoru je minimálně 50procentní. Druhou podmínkou je rychlost vozidla, která nesmí přesáhnout 70 km/h. Maximální dojezd v tomto režimu je při plném nabití zhruba 4 km (měřeno v normovaném cyklu).
Třetím modem je „4WD“. V něm je vůz poháněn vždy oběma motory, přičemž v nízkých rychlostech je až 40 procent celkového hnacího momentu přenášeno zadní nápravou. Důležité je, že v tomto režimu není pohon zadních kol závislý na okamžité kapacitě baterie. Pokud je ta již příliš nízká, převezme úlohu napájení elektromotoru reverzibilní alternátor systému Start/Stop. To je možné díky jeho výkonu 8 kW, čímž je schopen dodávat proud do elektromotoru pod napětím 200 V.  Posledním je režim „Sport“. V něm převodovka řadí rychleji, přičemž samozřejmě běží oba motory, a tedy pohon vozu je všemi koly.


Tady řadí plynule
Zatímco elektromotor je vybaven pouze redukčním převodem, je ten spalovací ze samotné podstaty věci spojen s vícestupňovou skříní. Zde má pro jízdu vpřed šest převodů, přičemž se jedná o robotizované ústrojí MCP/E. Zmíněná převodovka bývá ve vozech koncernu PSA dost kritizována za málo plynulé, či dokonce trhavé řazení zejména v samočinném režimu. U HYbridu4 ovšem tohle neplatí, neboť zde řadí skříň ve všech režimech zcela plynule. Důvodem je fakt, že i při rozpojení klasické, v tomto případě elektrohydraulicky ovládané, spojky nedojde díky točícímu se elektromotoru k přerušení tahu vozidla, neboť ten v tu chvíli vůz stále pohání vpřed.


Jak jezdí
Standardní Peugeot 3008 nabízí možná lepší jízdní vlastnosti, než by se na první pohled mohlo zdát. Ač HYbrid4 používá odlišnou a hlavně vyspělejší techniku, přesto je otázkou, zda to má na chování vozu nějaký vliv.
Řízení, ač využívající elektrohydraulický posilovač, není zrovna vzorem citlivosti a upřímně, třeba zážehová 3008 byla v této disciplíně lepší. Jisté rozpaky vůz budil rovněž na rozbité vozovce. Zřejmě byl jeho podvozek primárně odladěn na hladkých francouzských silnicích. Na těch našich, rozbitých, tlumiče lomozily a ne zrovna tuhá karoserie jistě stojí za občasným zaskřípáním interiérových plastů.
Mnohem lepší stránkou je hybridní pohon. V režimu AUTO se vůz rozjíždí vždy na elektriku, k níž se vzápětí, pokud nejsou splněny podmínky pro elektrický pohon, přidává spalovací motor, případně ten přebírá veškerou roli pohonu.


Co my na to
Vyzdvihnout musíme rovněž sladění veškerých změn v pohonu. Za předpokladu, že jedete klidně, ani nepoznáte, kdy jedete na elektriku, kdy na naftu a kdy na obojí, samozřejmě pokud se nebavíme o zvukových vjemech. Přece jen, vznětový motor, byť skvěle odhlučněný, produkuje  poněkud více decibelů než téměř nehlučný elektromotor.
Hladkost změn jízdních režimů vezme trochu za své, pokud začnete více tlačit na pilu a budete se snažit jet rychle. To pak i jinak vcelku jemná převodovka začne poněkud více připomínat, že v ní probíhají změny převodů. V případě, že jedete v čistě elektrickém režimu (ZEV), je její spojka rozepnuta z důvodu snížení pasivních odporů. Chytré řešení.

+
vynikající úspornost
inovativní řešení hybridu
pohon všech kol
umí jet jen na elektriku
převodovka BMP6 řadí hladčeji než jinde
výbava
-
baterie Ni-MH
kvalita jízdy
dojezd na elektriku





Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: