Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Test: Mazda3 MPS

Test

MPS. Tři písmena, která máme opravdu rádi. Nesou je vozy, které dokážou zrychlit řidičův tep. Platí to i o posledním modelu MPS v nabídce značky? Je Mazda3 MPS vlastně vůbec hot-hatch, nebo „jen“ velmi rychlý hatchback? Uvidíme!

Autor:AutohitFoto:

Mazda3 je podle nás vozem, který si s největším konkurentem Golfem příliš nezadá, jen není tak populární. A verze MPS? Dle japonské automobilky je to nejlepší trojka vůbec. Vzhledem k tomu, že trojku už znáte i v posledním faceliftovaném provedení z předchozích článků, zaměříme se jen na to nejdůležitější.

Jak vypadá
Ostré rysy – otvor v přední kapotě, boční prahy, zadní spoiler nebo dvojice koncovek výfuku, to vše je nepřehlédnutelné. 18palcová kola a metalický lak jen dotvářejí velmi líbivé agresivnější vzezření. Po konfrontaci s běžnou Mazdou3 si řeknete, že přesně takhle by trojka měla vypadat.

Sedíme uvnitř
První, co vás při nastupování zaujme, je modré podsvícení prostoru pro nohy. Pedály mají na sobě kovový dekor a otáčkoměr nese nápis MPS. Ukazatel tlaku turbodmychadla mezi budíky prozrazuje, že by svezení mělo být zajímavé. Polokožená sedadla vás ovšem neobejmou tak, jak bychom při pohledu na hodnotu 191 kW očekávali.

Poloha za volantem je dobrá a sedí se pěkně v ose s pedály, navíc základní výbavu bychom nerozebrali ani na celou stranu: 6 airbagů, tempomat, bi-xenonové světlomety, 2zónová klimatizace, zadní parkovací senzory, vyhřívané čelní okno, bezklíčkový přístup a mnoho dalších prvků.

Je tu dokonce i navigační systém, který však disponuje tak malým displejem, že vám pravděpodobně na složitějších křižovatkách příliš neporadí. Ale to vem čert. Chválíme kvalitu zvuku rádia Bose, jen jeho zástavbou ztratila trojka 40 l ze zavazadlového prostoru. Bude to potenciální zájemce ale zajímat? Asi ne. Vše ostatní se tváří nadmíru sympaticky.

Na co sází
MPS je osazeno turbodmychadlem dopovaným čtyřválcem 2.3 (nejsilnější jednotka řady L), který kvůli vysoké kompresi spaluje pro zachování maximálních 191 kW a 380 N.m minimálně 98oktanový benzin. To při dnešních cenách PHM ještě lehce zdraží už tak vyšší provozní náklady. Důležité ovšem je, zda to stojí za to.

Točivý moment je na kola přední nápravy osazené mechanickým samosvorným diferenciálem Torsen přenášen přes ideální 6stupňovou manuální převodovku. Posilovač řízení je stejně jako u ostatních trojek elektrohydraulický, MPS má ale kromě diferenciálu LSD navíc také větší a výkonnější brzdy. Přestože jde o nejsilnější a nejtěžší model, váží stále slušných 1381 kg.

Jak jezdí
Akcelerace je dle očekávání velice razantní, ale už to není takové drama jako u první generace Mazdy3 MPS, kterou jste museli držet za volant tak, že vám zbělaly klouby na rukách. Točivý moment už netahá za volant jako předtím a zvuk motoru je poměrně umírněný. To nás mrzí. „Turbodíra“ tu je, ale motor pak už táhne jen lineárně. Stále se ale nepřestáváte divit, jak solidně vůz zrychluje do 230 km/h. Předjíždění je tedy vždy dílem okamžiku.

Na dálnici se budete cítit neporazitelní jen do chvíle, kdy zjistíte, že při stylu jízdy na plný plyn si MPS vezme klidně i 20 litrů – to je nemalá daň za rychlost. Při běžné jízdě lze ale dosahovat i tabulkových hodnot (9 l/100 km), což z MPS dělá stroj na každodenní užívání.

A o tom svědčí i podvozek – konkrétně jeho schopnost držet stopu až do extrémních rychlostí (pak jde MPS nedotáčivě ze zatáčky) a zároveň ochotu k tlumení většiny nerovností. V třídě rychlých hatchbacků je taková kombinace poměrně nevídaná. MPS nebude sice na zakroucené okresce rychlejší než Focus RS, ani zřejmě neporazí Golf GTI, ale i tak jde o rychlý stroj.

Jeho revírem však okresky nebudou. Řízení je sice velmi přesné, ale o dění pod koly příliš neinformuje. Musíte tedy být při rychlé jízdě opatrní. Vždy si ale budete užívat neuvěřitelné pružnosti motoru, bezchybného řazení adekvátního chodu s ideálním umístěním páky a toho, že máte celkem výjimečný vůz.

Co my na to
Není to tak ostrý hot-hatch na okreskové honičky jako Focus RS, ale zatraceně rychlý praktický hatchback. Nyní navíc za skvělou cenu. Jen se nám jeví až příliš kultivovaně, možná tochu vyměkle. 

+
výkon
točivý moment
základní výbava
překvapivé tlumení nerovností
nadmíru příznivá cena
-
málo citlivé řízení
zvuk motoru
boční vedení sedadel
méně citlivé řízení
vyšší provozní náklady





Tagy: Mazda, 3, Mazda3, MPS, DISI, Turbo
Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: