Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Test: Škoda Citigo 1.0 44 kw

Test

Škoda Citigo vstoupila na český trh famózně. První kusy šly vyloženě na dračku. Po tomto testu se vůbec nedivíme, minivůz domácí automobilky totiž jezdí famózně.

Autor:AutohitFoto:

A máme tu další trojčata. Koncern Volkswagen v Bratislavě na svět vyvrhl trojici miniaut. V Čechách bude samozřejmě dominovat testovaná Škoda Citigo, neváháme dokonce prorokovat, že její prodeje zde budou vyšší než u všech tří kolínských modelů dohromady. Proč jsme si tak jistí? Přesvědčil nás o tom týdenní test a bezmála 1000 ujetých kilometrů.

Jak vypadá
Šéfdesignér Josef Kabaň odvedl výtečnou práci. V našich očích vypadá Citigo z koncernových trojčat určitě nejlépe, rozhodně nejdospěleji. Jen 3563 milimetrů dlouhý vůz na nás působí vyváženým dojmem, líbí se nám velká dávka originality, která je patrná zejména na zádi. Ta je téměř kolmá a své místo zde našla pro škodovky typická světla ve tvaru písmene C. Předek vozu už více kopíruje ostatní škodovky, nové logo našlo místo na kapotě. Velké plus udělujeme za minimální převisy karoserie.

Sedíme uvnitř
Kvůli kompaktním rozměrům jsme byli hodně zvědaví na vnitřní prostor. Otevíráme rozměrné dveře třídveřového Citiga a téměř nevěřícně kroutíme hlavou. Šířka kabiny je větší než u větší Fabie. Naměřili jsme neskutečných 1440 mm. Pozice za volantem není špatná, výhled do všech směrů je bezproblémový. Tříramenný volant se díky tlustšímu věnci skvěle držel, škoda že nenabízel možnost ovládání některých systémů (přitom jsme seděli v nejvyšší výbavě).

Přední sedadla skýtají dobrý komfort, chválíme dlouhý sedák i dostatečnou boční oporu, v zatáčkách podrží. Problém jsme našli u užších opěradel, zejména udělanější chlápci budou mít nekomfortní pocit. Ideální nejsou ani integrované opěrky hlavy. Pro osoby do 180 cm nepředstavují problém, vyšším osobám však vadí – tlačí hlavu vpřed.

Dozadu se nastupuje poněkud krkolomně, velkou chybu vidíme v absenci paměti předního sedadla, takže po každém nástupu dozadu musíte vše znovu nastavit. Co se prostoru týká, tak ani cestující vzadu si nemohou na nic stěžovat. Dostatek místa mají pro nohy, ramena i lokty.

Královský prostor nabízí i kufr. Se svým objemem 251 litrů válcuje konkurenci. Má však svoje mouchy. Za prvé, kryt kufru musíte zvedat a sklápět ručně. Za druhé, přepravní prostor je hodně utopený a objemnější předmět se tak do něj nevejde. Přitom šířka kufru je 980 mm, hloubka po plato 630 mm a vzdálenost od dělených zadních sedadel 550 mm. Nepraktická je i nákladová hrana ve výšce 760 mm.

Palubní deska je hodně jednoduchá, o to víc ale přehledná a účelná. Měkký plast v kabině Citigo rozhodně nenajdete. Díky zajímavé povrchové úpravě však tvrdé plasty nikterak neurážejí, svou roli ve výsledném dojmu jistě sehrává i přesné slícování jednotlivých částí.

Palubce dominuje přístrojový štít s obrovským rychloměrem a miniaturním otáčkoměrem, který je navíc v sérii až od druhého stupně výbavy. Otáčkoměr je tak malý, že vlastně ani nemáte přehled, kolik zrovna ukazuje.

Zajímavou „věcičkou“ je příplatkové zařízení Navigon (6000 Kč), pro které je připraveno místo nad středovým panelem. Ten totiž vedle klasické navigace dokáže posloužit i jako otáčkoměr (mnohem viditelnější) nebo jako klasický palubní počítač s nejdůležitějšími hodnotami. Funkcí má tedy hned několik a dotykové ovládání je velmi jednoduché. Chválíme proto, že je napojen na systém, a jeho chytrost dokládá i taková možná maličkost, že při rozsvícení rezervy sám automaticky nabídne cestu k nejbližší čerpací stanici.

Dojem z interiéru Citigo je tedy velmi dobrý. Nebýt některých hodně laciných dílů a velkého množství „neobložených“ částí, byl by ještě lepší. Vůbec největší chybu totiž spatřujeme „jen“ v ovládání předních oken. Elektricky ovládaná okna lze totiž z pozice řidiče ovládat pouze částečně. Ano, stáhne si to na své straně, ale pokud potřebuje ovládat okénko na straně spolujezdce, musí se natáhnout na jeho stranu. Ovladač pro toto okno totiž na jeho straně chybí. Škodovko, zcela zbytečná chyba.

Jak jezdí
První dojmy mohou být takové mdlejší. Výkon 44 kW nás do kolen rozhodně neposlal. Postupně jsme však tříválci začali přicházet na chuť. Našli jsme totiž vysvětlení. Slabší verze má oproti silnější s 55 kW těžší stálý převod. Motor nás nenutil pouštět se do vyšších otáček, při rozjezdech a při zařazeném stupni 1 až 3 nabízel dostatek dynamiky, mdlejší byl tedy pouze při jízdě za čtyři a pět.

Těžší stálý převod se pozitivně promítl na spotřebě paliva, ta je opravdu překvapivě o dost nižší než u 55kW verze. V kombinaci jsme jezdili za velmi slušných 5,2 l. Podíváme-li se na apetit tříválce podrobněji, zjistíme, že při dálničních 130 km/h motor točil 3700 min-1 a palubní počítač ukazoval 6,4 l. Nijak zvlášť nás nerozčilovala ani zvuková kulisa motoru. Nesmíme totiž zapomínat, že jde o nezaměnitelný tříválec. Při 90 km/h otáčkoměr ukazoval 2350 min-1 a řekl si o 4,3 litru.

Určitou slabinou, kromě již zmiňované lenosti při jízdě na čtyřku a pětku, je také neochota zatáhnout z nižších otáček. Od 1500 min-1 se mu tahat moc nechce. V reálu počítejte s častým řazením, konkrétně podřazováním. Všem budoucím majitelům ale doporučujeme, neřiďte se pokyny indikace řazení na displeji. V takovém případě byste moc plynule nejeli. Počítač má tendenci motor hodně podtáčet a my přece už víme, že dole tenhle tříválec nejede.

Moc se nám zamlouvalo řízení. Ve městech jsme ocenili lehkost, při jízdě mimo a při vyšších rychlostech vitelně ztuhlo. Je velmi přesné, po necitlivosti ani známky.
Podvozek nám doslova vzal dech. S naprosto klidným svědomím ho můžeme označit za dospělý a jistý. Rozhodně netrpí uskákaným dojmem, tak jak tomu bývá u některých jiných minivozů. Naprosto skvěle drží směr a velmi dobře žehlí všechny typy nerovností. Ano, tu a tam nepatrně poskočí záď, ale jinak nemá Citigo ve své třídě žádnou konkurenci.

V zatáčkách se chová hodně neutrálně, při jízdě na limitu dokonce až přetáčivě. Jeden problém jsme však našli. Pokud trhnete volantem moc pozdě, okamžitě reaguje velmi citlivé ESP (nejde vypnout) a vůz zpomalí. Zatáčky tedy musíte projíždět plynule. Platí zde tedy heslo: Bezpečnost na prvním místě, zábava, o tu zde přece nejde.

Co my na to
Škoda Citigo byla častým tématem v naší sekci Dopisy. Několik příspěvků jsme zveřejnili, názory se hodně lišily. Po tomto testu však musíme dát za pravdu těm, kteří toto mladoboleslavské (spíše bratislavské) miniauto vynášeli do nebes.
Jedná se o nadstandardně prostorný automobil s minimem chyb. Motor 1.0 MPI pro městský provoz, pro který je tento vůz primárně určen, naprosto stačí, na dvojku a trojku je totiž překvapivě dynamický.

Ocenit musíme i výtečné jízdní vlastnosti a skvostnou ovladatelnost, pochválit musíme i v tomto případě rozumnou cenovou politiku. Jsme si jisti, že Citigo zaboduje v celé Evropě a jeho síla se ještě ztrojnásobí příchodem pětidveřové verze. Již teď však pro Citigo nevidíme vážnější konkurenci, samozřejmě pomineme-li koncernové sourozence.

+
jízdní vlastnosti
velikost kufru
spotřeba motoru
přesné řazení
ovladatelnost
vnitřní prostor
-
kryt zavazadelníku
ovládání stahování oken
absence paměti sedadla
některé díly v kabině





Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: