Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Seat Leon 2.0 TSi Cupra R310

Test

Zásluhou nevídaného výkonu přenášeného jednoduchou přední nápravou je testovaný Leon Cupra R310 vozem, jenž se až příliš často ocitá „na hraně“. Jak moc je ostrá, záleží na mnoha faktorech.

Autor:AutohitFoto:

Cupra je pro Seat tím, čím GTI pro VW, Quadrifoglio Verde pro Alfu Romeo či OPC pro Opel. Pokud na takový Seat narazíte, je jasné, že o dynamiku v jeho případě nouzi mít nebudete. Napříč modelovou řadou španělské automobilky ovšem tento název zdobí pouze dvojici modelů. Kromě malé Ibizy je to právě kompaktní Leon. Zbytek produkce, ať už se bavíme o MSV Altea, MPV Alhambra či sedanu Exeo, spíše než na radost z jízdy, podpořenou nevšední dynamikou, spoléhá na pohodlí posádky.

Zatímco narazit na běžný Leon Cupra R v našich končinách občas lze, potkat testovanou verzi s přídomkem 310 znamená mít obrovské štěstí. Pokud se tak stane, s největší pravděpodobností půjde o vůz registrovaný v zemi helvétského kříže. 310 totiž není obyčejnou Cuprou, nýbrž speciální z limitované edice, prodávané pouze a jen ve Švýcarsku. Česká cena, kterou uvádíme, je tudíž přepočet ze švýcarských franků.

Jak vypadá a sedíme uvnitř
Od standardní Cupry R se vůz navenek liší jen minimálně, takže rozeznat verzi 310 od běžné s výkonem 265 koní znamená podívat se na označení na zádi. Jinak nejrychlejšího Španěla asi nepoznáte. 

Na co sází
V zásadě tak hlavní a vlastně asi jedinou výraznější odlišností od běžné Cupry R je upravená řídicí jednotka motoru. Vzhledem k tomu, že se jedná o přeplňovaný agregát vycházející z řady EA113, budou se hlavní změny točit kolem aktivní regulace plnicího tlaku turbodmychadla, který tak bude určitě vyšší.

Jiné, potažmo mechanické úpravy motor údajně nemá. Jen dodáváme, že od verze 169 kW (BYD), používané na VW Golfu GTI Edition 30 (MK5), využívá agregát zesílené písty, ojnice či tužší litinový blok válců. Uvedenou úpravu má dle všech dostupných údajů na svědomí dvorní ladič koncernu VW, německá firma ABT Power.

Že výkon neznamená automaticky radost z jízdy, to už určitě víte. Tak nějak obecně platí, že výkon na hranici 300 koní je jakýmsi pomyslným maximem, které lze ještě přenášet přední nápravou.

Jak jezdí a co my na to
Na rozdíl třeba od Méganu RS či Focusu RS nedisponuje Seat řešením s dělenou těhlicí, která jednak zkracuje rameno rušivé, takzvané interferenční síly (torquesteer) a jednak bez negativního vlivu zvětšuje offset, mající vliv na schopnosti kola odolávat boční síle při jízdě v zatáčce. V případě Leonu musí postačit obyčejný pseudo McPherson, takže je jasné, že tolik newtonmetrů, které se na něj valí, občas nezvládá přenášet bez negativních vlivů.

Podobné je to s diferenciálem. Nahradit poctivé železo reprezentované známým Torsenem jedničkami a nulami ukrytými pod zkratkou XDS, znamená nadobro se vzdát jakéhokoliv prudšího zrychlování v zatáčce. Ač se XDS snaží, seč může, ovladatelnost beztak téměř nevylepšuje.

Ač jisté výhrady máme, jsou věci, které dělá Cupra R310 až neuvěřitelně dobře. Tak třeba její záď nikdy nevybočí, to spíše přední kola v rychle projeté zatáčce bez vlivu pohonu ztratí přilnavost a pustí vůz do bezpečné nedotáčivosti, kterou však hbitě zkrotí nevypínatelné ESP. Jedním slovem skvostné jsou pak brzdy.

Na přeplňovaný motor nezvykle krátké převody znamenají, že pod plným plynem na dvojku motor letí do otáček tak rychle, že skoro nestíháte řadit. Volant v tu chvíli samozřejmě škube, avšak méně, než tomu bylo u původní Mazdy3 MPS. Vzhledem k výkonu motoru doslova udivuje lehkost řazení spolu s prací synchronizace, stejně jako spojka, jež neunaví ani něžnou dámskou nožku. Perfektní je také práce odpružení, takže jízda je až překvapivě komfortní a plavná.   

+
bezpříkladná dynamika
vynikající motor
úžasné řazení
vynikající brzdy
překvapivý komfort odpružení
-
limitovaná edice
prodej jen ve Švýcarsku
chybí mechanický samosvor
spíše stabilní než agilní





Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: