Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Test: Volvo XC70 2.4 D5

Test

Skoro jako na moři si můžete připadat za volantem této XC70. Důvody jsou hned dva. Jednak vysoce komfortní odpružení a jednak fakt, že testovaný vůz pocházel z limitované edice Volvo Ocean Race.

Autor:AutohitFoto:

Současná, již třetí generace XC70 je na trhu od roku 2007. V tom letošním prodělala po boku modelů V70 a S80 důležitou inovaci, která se však spíše než na vzhled zaměřila na techniku spolu s dalším posílením už tak vysoké aktivní bezpečnosti.

Jak vypadá
Zvenku pravděpodobně možná ani inovovanou XC70 nepoznáte. Jiné jsou pouze přední svítilny, do palety barev přibyl lak Twilight Bronze a volit lze nyní ze širší nabídky hliníkových kol. XC70 poznáte na první pohled podle již tradiční lehce terénní vizáže. Je to vlastně jakýsi kompromis mezi klasickým kombíkem a vozem kategorie SUV.

V porovnání s prvně jmenovaným zvládne XC70 i lehčí terén bez toho, aniž by bylo třeba slevovat z úrovně jízdního projevu, což se obvykle u katerorie SUV děje.
Jak už víte, inovace se dotkla techniky, zejména bezpečnostních systémů. Standardem všech verzí je nyní systém City Safety, který umí vůz zhruba do rychlosti 30 km/h samočinně zastavit a zabránit tak nehodě. Součástí je rovněž rozpoznávání chodců a samozřejmě adaptivní tempomat.

Sedíme uvnitř
Pokud přesednete z verze před modernizací do této, patrně zaznamenáte v kabině řadu změn. Tak předně novinkou převzatou z řady S60/V60 je rozhraní Sensus. To poprvé sdružuje ovládání navigace s řadou dalších prvků. Na rozdíl od německé prémiové trojky sází Volvo na více ovladačů. Celý systém je však dobře promyšlený a navíc komunikuje v českém jazyce. Centrální monitor také již není zasouvací, nýbrž napevno integrovaný do střední části palubní desky.

Kvalita zpracování je podle očekávání prvotřídní, což platí také pro materiály. Škoda jen, že v nových generacích není přechod palubní desky do dveří poněkud harmoničtější, třeba jako tomu bylo u první generace S80. To je však subjektivní názor. To již nelze říci o absenci výškově stavitelných opěrek hlavy a horních úchytů předních bezpečnostních pásů.

Na co sází
Tou největší inovací byl na testovaném voze jeho pohon. S pomocí elektrohydraulické lamelové spojky Haldex 4. generace roztáčel všechna kola motor známý jako D5. Jedná se o hliníkový pětiválec vlastní konstrukce, který prošel v rámci modernizace výraznou posilovací kúrou. S menší dvolitrovou D3 představenou poprvé v roce 2010 sdílí D5 blok motoru. Vrtání válců 81 mm je shodné. Jiný je zdvih pístů, a tudíž klikový hřídel. Z D3 nově pocházejí také lehčí ojnice, nové jsou pístní kroužky, vačkové hřídele prošly odtučňovacím procesem a olejové čerpadlo je nyní poháněno řetězem (dříve ozubeným soukolím).

K velice kultivovanému projevu přispívá rovněž moderní Common-Rail piezo. Zajímavostí jsou dále keramické žhavicí svíčky a  již dříve použití dvojice kaskadovitě řazených, a tudíž nestejně velkých turbodmychadel. V XC70 je D5 spojena s šestistupňovou samočinnou převodovkou, obchodně nazývanou Geartronic. Ta je ve skutečnosti produktem specializované firmy Aisin, konkrétně typ TF-80SC.

Jak jezdí
I modernizovaná XC60 si zachovává typický projev vozů této značky. Zapomeňte na nějaké závodění, byť pohonná jednotka potenciál rozhodně má. Tady jde hlavně o pohodlí a to je vskutku nevídané. Vše začíná už nezvykle měkkou výplní sedadel, která spíše než bočním vedením uchvátí rozměry.

Řízení, využívající klasický hydraulický posilovač (proto Volvo nenabízí třeba samočinné parkování), jde za všech okolností velmi zlehka. Co překvapuje, je fakt, že Servotronic, měnící účinnost posilovače v závislosti na rychlosti jízdy, je i v tomto případě za příplatek ,byť pouhých 5 400 Kč. Ač je XC70 na první pohled velkou lodí, při jízdě rozhodně nepůsobí neohrabaně.

Hliníkový pětiválec v kombinaci s inteligentním pohonem všech kol zaručuje solidní reakce na řízení, takže o topornosti nemůže být řeč. Je jasné, že označit je za briskní by znamenalo vám lhát. Pohon všech kol má ještě jednu kladnou vlastnost. Díky němu se v řízení takřka neprojevují rušivé síly vyvolané pohonem (Torquesteer), jinak běžný to jev u silných turbodieselů v kombinaci s komfortním laděním podvozku s měkkými silentbloky ramen jednoduchých předních náprav.

Co my na to
Podle očekávání se vylepšený pětiválec projevuje kultivovaněji a tišeji, byť charakteristický zvukový projev samozřejmě nezapře. To však není chyba, nýbrž vlastnost. Spotřeba paliva je odvislá od jízdního stylu a je fakt, že na hodnoty udávané výrobcem se dostat lze, avšak chce to sebekázeň. Reálná spotřeba je tak o 0,5 l vyšší v příslušném jízdním prostředí. Zmíněná převodovka řadí jemně, avšak pokud začnete trochu tlačit na pilu, dá vám najevo svými občas váhavými reakcemi, že se jí vaše počínání nelíbí.    

+
vynikající komfort odpružení
skvělý motor D5
trakce
moderní bezpečnostní prvky standardem
prostornost
vzhled
zpracování
image
-
občas váhavější převodovka
nehodí se pro rychlou jízdu
cena





Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: