Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Mercedes-Benz ML 400 CDI

Test

Mercedes ML se tváří spíše jako reprezentativní automobil než jako dravý terénní specialista. Je to však zdařilá přetvářka, do terénu je výborně vyzbrojen a hravě si poradí i s nejtěžšími překážkami, jen metalický lak a luxusní doplňky vypadají pod nánosy bláta poněkud nepatřičně.

Autor:AutohitFoto:
Třída M německé automobilky Mercedes-Benz přinesla nový názor na stylistické řešení karoserie terénního vozu. Konkurence sice také stále více zaoblovala, ale klínovitý tvar a pečlivé aerodynamicky modelované linie se dodnes vymykají standardu a budí oprávněnou pozornost. Sportovní vzhled podtrhuje klenutá příď, bi-xenonové světlomety pod čirými kryty a plastové doplňky v barvě vozu. Hezkým detailem jsou ukazatele směru, integrované do vnějších zpětných zrcátek.

Rovnýma nohama

Neodolali jsme a první cesta s Mercedesem-Benz ML 400 CDI vedla k nejbližší možnosti opustit silnici. Skutečnost nezůstala za očekáváním, elektronický trakční systém 4ETS a terénní redukce 2,64:1, spolu s pětistupňovou samočinnou převodovou skříní dovolují vozu doslova se sunout vpřed. Automaticky se aktivuje i funkce maximálního využití brzdného účinku motoru při prudkých sjezdech. Přiřazení redukční přídavné převodové skříně je řešeno prostým stiskem tlačítka „low range“ na palubní desce. Rovněž je zcela v moci řidiče volba aktuálního převodového stupně, stačí krátké vychýlení řadicí páky do strany a to je vše. Elektronický „hlídač“ navíc nesplní instrukci, která by vedla k přetočení motoru nebo poškození trakční soustavy. Poháněna jsou stále všechna čtyři kola, točivý moment je rozdělován v poměru 48:52. To ovšem přestane platit v okamžiku změny adhezních podmínek, protáčející se kolo či kola jsou brzděna a hnací síla se koncentruje na kola, která mají momentálně nejvýhodnější kontakt s podkladem. Dobrou prostupnost i v extrémně členitém a nerovném terénu umožňuje nezávislé zavěšení všech kol s velkým úhlem výkyvu. Světlost není, jak to bývá obvyklé, řešena vysokou stavbou podvozku, ale montáží sedmnáctipalcových disků. Skýtá to širokou možnost volby. Uživatelé, kteří se pohybují převážně po silnici, mohou zvolit nízký profil pneumatik a tím posunout těžiště vozu směrem dolů. Ovládat výkon 184 kW, respektive 250 k, je vskutku radost a zažili jsme i v mezních situacích pocit, že máme vše plně pod kontrolou.
Chování Mercedesu-Benz ML 400 CDI v terénu lze jednoznačně pochválit. Jen luxusní provedení karoserie a doplňků vytváří morální zábrany vyzkoušet, kam až je „emko“ schopno dojet. Modelová řada M totiž úspěšně bojuje i na sportovním poli, kdy se již několik let za volanty vozů v úpravě T1 objevují zvučná jména pilotů na startu závodů Světového poháru cross country. Pro zvýšení komerčního dopadu jsou závodní „emka“ ponechána v naprosto civilním hávu. Všeobecně se traduje, že největší starostí mechaniků na obávaném „Dakaru“ je udržet v chodu CD měnič, umístěný v zavazadlovém prostoru.

Seznam kapitol

Otevřme dveře

Design interiéru nese ducha německé střízlivosti. Vše je funkční, ale, a to je snad jediná výtka tomuto automobilu, zpracování a některé materiály nepůsobí přesvědčivě pro cenovou kategorii přes dva miliony korun. Rovněž příplatkový navigační systém na bázi GPS za více než osmdesát tisíc, u kterého nalezneme na internetových stránkách oficiálního prodejce poznámku „v ČR zatím nefunkční“, působí rozpačitě. Příkladně je postaráno o bezpečnost a pohodlí posádky, boční airbagy doplňují ještě záclonové, vtipně ukryté v nařaseném koženém čalounění dveří. Kůže a dřevěné obložení vládnou celému interiéru, na kontaktních plochách elektricky ovládaných a vyhřívaných sedadel je potah perforován.
Samočinná klimatizace je dělena pro přední a zadní část prostoru pro cestující, přibyly výdechy temperovaného vzduchu pod předními sedadly. Ovládání tepelného režimu v kabině je soustředěno na středové konzole do tří kruhových otočných prvků s pohyblivou červenou diodou. Je to příjemná kombinace špičkové techniky a retro ohlédnutí do minulosti automobilismu. Klimatizace je vybavena i slunečním senzorem, reagujícím na intenzitu osvitu. Podobné zařízení ovládá i světlomety, automaticky se rozsvítí při zhoršené viditelnosti. Na počasí reagují i stěrače, jejich frekvence se přizpůsobuje klimatickým podmínkám. Testovaný vůz byl vybaven audiosoustavou BOSE s devíti reproduktory, prostorový efekt lze modelovat na displeji. Při otevření dveří za tmy na vás zazáří magickým modrým prosvětlením hliníkové prahové lišty s nápisem Mercedes-Benz.

Seznam kapitol

Otevřme kapotu

Pohled do motorového prostoru vlastně nic neprozradí. Vše je pečlivě zakryto a dokonale zpracováno. Osmiválcový vznětový motor se chová tak, jak vypadá, kulturně a dynamicky. A to za všech okolností. I při sportovní jízdě rozhodně netrpí řidič nedostatkem výkonu. Motor je výborně odhlučněn a jen dopravní předpisy nedovolují využívat jeho schopností. Akcelerace z nuly na 100 km/h za 7,8 s a maximální rychlost 213 km/h jsou hodnoty deklarované výrobcem, není proč nevěřit, ale těžko vyzkoušet. Samočinná pětistupňová převodovka, pátý stupeň je volnoběžný, zasluhuje zvláštní pozornost, v žádném režimu není citelný jakýkoliv ráz při změně rychlostního stupně, řazení probíhá naprosto plynule i při razantním prošlápnutí pedálu akcelerátoru nebo „ručním“ podřazení. Výrobce u testované verze Mercedesu-Benz ML udává kombinovanou spotřebu 10,8 l/100 km. Podle palubního počítače bylo naše zjištění poněkud vyšší, dlužno dodat, že jsme se nedrželi předepsané metodiky a velký podíl měly kilometry ujeté v terénu se zařazenou redukcí. Tento režim asi nebude typický pro většinu majitelů Mercedesu-Benz ML 400 CDI.

Seznam kapitol





Komentáře

Aktuálně
Obrazek Automobilka v Kvasinách byla založena v roce 1934, vozy značky Škoda z ní vyjíždějí od roku 1947.…

Obrazek Uvedením Scrambleru Ducati otevírá nový brand a dává zákazníkům okusit svoje pojetí radosti z jízdy…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail:

Obrazek
Obrazek