Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Chevrolet Orlando LTZ 2.0 VCDi

Test

Alhambra jakožto velké MPV spadá mezi nejlepší vozy současnosti, jakými můžete převážet rodinu po libovolně dlouhých cestách s kupou zavazadel. Cenově výhodný Chevrolet Orlando ovšem v tomto ohledu zvládne také hodně. Je ale Seat o tolik lepší než Chevrolet, aby ospravedlnil rozdíl 416 tisíc Kč?

Rodinné MPV vyhledávají nejčastěji otcové od rodin. Vždyť jejich manželka, ratolesti a příslušné množství zavazadel nějaké to místo zaberou. Možná by stačilo kombi, ale oni se přece nechtějí nijak omezovat. Potřebují dost prostoru na všechny vzdálenosti a občas vozí i neforemné předměty. V tomto ohledu mají spektrum výběru vozu poměrně široké.
Jednou z nejlevnějších alternativ současnosti je při takových požadavcích Chevrolet Orlando, který lze koupit již od 362 900 Kč.
Sice s benzinovým motorem 1.8, který do MPV asi příliš zákazníků nechce, ale za tuto sumu málokde seženou více muziky. Pokud se podíváte na opačnou stranu nabídky MPV na českém trhu, pak narazíte například na takové adepty jako jsou Ford Galaxy, VW Sharan nebo koncernová sestra Seat Alhambra. Její cena začíná na částce 619 900 Kč (1.4 TSI). Podle všeobecných ohlasů a prvních testů je tento Seat opravdu dobrým MPV. Netroufáme si tvrdit, že je etalonem segmentu, ale rozhodně patří ke špičce. Napadlo nás tedy, že bychom pro vás čtenáře mohli nejlevnější a jedno z nejdražších MPV postavit vedle sebe a zjistit tak, zda je podstatný cenový rozdíl mezi nimi vůbec ospravedlnitelný. Je Seat o tolik lepší než Chevrolet? Bok po boku zde máme turbodieselové verze ve vrcholných výbavových stupních, abychom mohli dobře porovnávat i prvky výbavy.

 
Jak vypadají
Orlando se proporcemi jeví jako americký vůz. Mohutná příď s velkou maskou chladiče a rozměrnými světlomety vypadá v našich zeměpisných šířkách velmi originálně. To Alhambra oproti němu působí až příliš uhlazeně a decentně, chce být hezká, ale zároveň nepoutat příliš pozornosti. Originálně se na Chevroletu tváří i vysoké boky a úzká okna, tlusté D-sloupky, nekulaté podběhy nebo zrcátka uchycená na pontonu karoserie. 7místné dílo GM však ve srovnání s vozem z koncernu VW působí spíše jako mohutnější kombi než MPV. Za to mohou především vnější rozměry, čelní sklo nenavazující na linku kapoty a konvenčně otevíraný zadní pár dveří (Seat má posuvné dveře). Na délku je Orlando o nezanedbatelných 202 mm kratší, na šířku ztrácí 68 mm a zároveň je o 87 mm nižší. Jedná se zkrátka o menší vůz. Že bude uvnitř méně prostorný, je patrné z deficitu 159 mm v rozvoru náprav. Výhodou je však 7místná konfigurace interiéru, kterou Seat nabízí za vysoký příplatek 35 800 Kč. Alespoň, že spolu s ní dostanete i lepší klimatizaci. Pojďme si přiblížit testované verze, ať odhalíme podstatnější rozdíly. V základní specifikaci by ani jeden vůz nevypadal tak dobře.
 

 Zaujme vás mohutný D-sloupek a nízká okna. Chevrolet má klasické dveře.
 
Líbivé kudrlinky
Chevrolet nám dodal Orlando v top specifikaci LTZ, Seat zase Alhambru v nejvyšším stupni Style. Už zde získává Chevrolet body navíc za 17palcová kola, Seat totiž dodává bez příplatku jen 16ky (se samozacelitelnými pneumatikami) a za větší rozměr připlatíte. Metalická barva u Chevroletu stojí 12 tisíc Kč. Testovaný Seat zdobil speciální lak Coal za 20 tisíc Kč, u španělské muly však můžete mít metalízu už za 11 800 Kč. Posledním prvkem zkrášlujícím vzhled je chromování některých částí karoserie. Orlando LTZ je má v základu, u Seatu zaplatíte za chromované lišty oken 12 tisíc Kč. Dostanete také chromování střešních ližin, což Chevrolet v nabídce nemá. Chevroletu ubíráme body za úplnou absenci bi-xenonových světlometů, do Seatu je seženete za 23 tisíc Kč.
 
Sedíme uvnitř
Zatím se Chevrolet za 517 900 Kč jeví oproti Seatu za 933 900 Kč jako skvělá koupě. Budou mu body navíc za originalitu a několik prvků výbavy stačit? Po nastoupení za volant hned zjistíte, v čem je Alhambra jednoznačně lepší. Na vyšší úrovni je v ergonomii a zejména v použitých materiálech. Orlando by potřebovalo měkčí plasty a méně tlačítek. Vpředu si přijdete stísněněji. Na vině je zkosený středový panel přecházející v palubní desku, jaká vás obklopuje. Také výhled není tak dobrý, ale to je daň designu. V konfrontaci se Seatem nám vadilo horší umístění řadicí páky. Pokud totiž sedíte rádi blíže k volantu, pak vám volič přijde až příliš vzadu. Při změně stupňů tak občas zavadíte loktem o opěrku (součást sedadla řidiče).
 

 Neurazí ani nenadchne – Orlando za daleko méně peněz nabídne vše potřebné. Vpředu však působí stísněněji než Seat. Chválíme schránku za rádiem.
 
Dražší=větší individualizace
Rozdíl v ceně se ukazuje v možnostech příplatků. Orlando například nemůže mít elektricky stavitelná sedadla. V Seatu je mít můžete, a sice částečně nebo zcela. Druhá možnost se však pojí jen s koženým čalouněním a vyhříváním (dalších 50 tisíc Kč). Do Chevroletu kůži nedostanete. Musíme se ještě zmínit o navigačním systému. V Seatu stojí v rámci média systému (podpora CD, MP3 a USB) se zadní parkovací kamerou 26 000 Kč. U Orlanda je sice navigace o 3 tisíce levnější, ale rozhodně se přehledností, ovládáním ani nedotykovým displejem Alhambře nemůže vyrovnat. Seat také nabízí šikovné roletky a elektrické ovládání bočních dveří a víka zavazadelníku.
V Chevroletu však rozhodně nestrádáte. Kromě střešního okna nemusíte za nic připlácet, zatímco u Seatu žasnete, jak horentní sumy musíte za některé prvky zaplatit.
 
Zadní část je důležitá
Lépe se nastupuje do Seatu a na zadních sedadlech se ukazují další rozdíly. Orlando má klasickou pevnou lavici a opěráky sedadel dělené v poměru 60:40. Navíc mají regulovatelný sklon zhruba v 5 polohách. Celkovou šířku interiéru jsme v oblasti loktů naměřili 148 cm.
Tři osoby se sem posadí i díky velkorysému prostoru pro kolena celkem pohodlně a na hlavu mají překvapivě více místa než v Seatu. Ani v jednom voze vás ale střecha nelimituje.
Alhambra získává kladné hodnocení za trojici nezávislých sedadel, která lze navíc i posouvat v rozsahu 16 cm a sklápět, čímž můžete zvětšit už tak obrovský zavazadelník. Chybí jim ale nastavení sklonu opěráků. Na lokty je tu o 12 cm více místa, to však zjistíte až při cestování v plném obsazení. Pro kolena má Seat náskok 5 cm. Rozdíl je to zanedbatelný a děti ho ani nemohou ocenit. Zato stolky, které Chevrolet nemá, se hodí. Seat se také vytáhne, když začnete hledat místo pro nápoje, jsou zde totiž otvory na 2litrové láhve (Chevrolet má poloviční). Stejné je to se schránkami v podlaze a zásuvkou na 230 V, jimiž Orlando nedisponuje. Devízou Chevroletu je však bezpříplatková 3. řada sedadel, kam posadíte i 2 dospělé do 180 cm. Přístup k nim vytvoříte odklopením 2. řady za jedinou páčku. Nastupování do 3. řady chce obratnost, v Alhambře je tento proces jistě jednodušší díky větším vstupním otvorům. Bez 3. řady je v Seatu po sklopení sedadel nepraktický schod, jenže objemem to bohatě vynahradí.
 

 S Orlandem se jezdí hezky, ale občas se na nerovnostech ozývají rázy od podvozku. Řízení je lehké, náklony v mezích.
 
Souboj zavazadelníků
Orlando nás nejvíce zklamalo velikostí zavazadelníku, jež je značně limitována nejen 3. řadou sedadel, ale také nízko uloženou roletou a jeho využití neusnadňuje ani o 10 cm vyšší nakládací hranou (79 cm) než u Seatu. Španěl je jednoduše prostornější. Základní objem jeho kufru činní 885 litrů, v 7místné konfiguraci 809 l. Orlando poskytuje pouze 454 l (měřeno po spodní hranu oken). Obdobná situace je po sklopení sedadel 2. řady do podlahy. Seat je schopen pojmout maximálně 2430 l, Orlando jen 1499 l. Zde Seat svého „soupeře“ ještě válcuje sklopným opěrákem sedadla spolujezdce, což je dobré při přepravě dlouhých předmětů. V souboji zavazadelníků Seat ukazuje největší výhody velikostní převahy, u Chevroletu se nemůžete roztahovat. Zatím Seat vysokou cenu ospravedlňuje větším prostorem, lepší ergonomií, materiály, variabilitou a možností příplatků, které Orlando nenabízí. Jdeme se projet.
 
Na co sázejí
Seat používá platformu z nového VW Passat, vpředu je tedy zavěšení McPherson a vzadu víceprvkové zavěšení. Orlando používá levnější základ z menšího modelu Cruze, a tak má zadní méně vyspělou nápravu tvořenu torzní příčkou.
Pod kapotou obou vozů třímá 2lit-rový turbodiesel spřažený s manuálním šestikvaltem. 2.0 VCDi u Orlanda je dokonce silnější (120 kW vs. 103 kW). Více viz „Na mušce“. Alhambra byla jakožto ekologická verze Ecomotive vybavena balíčkam úsporných opatření v čele se systémem Start/Stop. To ale ocení málokdo.
 
Jak jezdí
Velký cenový rozdíl zjišťujeme při jízdě. Orlando je uvnitř o něco hlučnější a od podvozku se na větších nerovnostech ozývají rázy. V zatáčce občas záď plave. To Seat jezdí o poznání „prémiověji“. Má kultivovanější motor, je skvěle odhlučněn a nerovnosti kvůli vyspělejšímu podvozku žehlí lépe, má také více přilnavosti. V zatáčce se navzdory velikosti ani tolik nenaklání a dalo by se říci, že je celkově jistější. Má také lepší (citlivější) řízení, přestože používá (stejně jako Orlando) elektrický posilovač. Řazení je u Seatu přesnější, zde se bohaté zkušenosti VW ukazují v plném rozsahu. Rozhodně to ale neznamená, že by tak mělo Orlando prohrát souboj. Jezdí se s ním příjemně, jen nesmíte čekat vytříbenost Seatu. Je pohodlné, ale má zkrátka více chyb než Alhambra.V čem Chevrolet drahého soupeře předčí, je jízdní dynamika. Velkému Seatu při větším naložení 103 kW a 320 N.m úplně nestačí. Chevrolet je živější, pružnější. Co naplat, že pocitově trpí velkou turbodírou a jeho motor také více dává svoji přítomnost posádce najevo.
 
A co Spotřeba?
Navzdory tomu, že pohonná jednotka Orlanda při 130 km/h (6. stupeň) točí 2000 otáček a motor Seatu o 200 víc, tak se právě se Seatem snáze dostanete k nižším hodnotám spotřeby. U Alhambry jsme se dostali i na hodnotu 4,8 l/100 km, s Chevroletem pod 5 l neklesla. Celkový průměr po testu vyznívá lépe pro Seat 6,2 l vs. 6,6 l (Chevrolet), který má také větší nádrž.
 

  Orlando se vyznačuje originálně pojatým robustním designem. Výhled z vozu však není kvůli nízkým okénkům příliš dobrý. Skrz zadní okno mnoho nevidíte.
 

Co my na to – verdikt
Chevrolet Orlando je ve většině ohledů logicky horší než o poznání prémiovější Seat Alhambra. Z hlediska poměru ceny a užitné hodnoty však svého soupeře od Seatu zadupe do země. Ve srovnatelné výbavě má dokonce prvky, kterými Alhambra disponuje pouze za příplatek. Jedná se například o 7místný interiér, zadní parkovací senzory, alarm nebo 5letou prodlouženou záruku. Navíc má výkonnější motor a nenáročné 5členné rodině s nižším rozpočtem poslouží opravdu dobře.
Přesto jsme si vědomi toho, že o něm nebudou zájemci o Alhambru uvažovat ani minutu. Toto srovnání spíše poukazuje na to, že pokud chcete po všech stránkách dotažené MPV, pak musíte o poznání hlouběji sáhnout do kapsy (konkrétně téměř o polovinu). Alhambra nabízí od každého skoro maximum, lze si ji lépe naspecifikovat, je kvalitnější, větší, ovšem ceny příplatků jsou u ní neuvěřitelně přemrštěné.

Zajímavý článek o bezpečnosti Chevroletu Orlando si můžete přečíst také na milujuřízení.cz.






Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: