Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Škoda Yeti Experience 1.8 TSI

Test

Škoda Auto vstoupila do terénu. Historicky první SUV s okřídleným šípem dostalo jméno sněžného muže.

Bajky o sněžném muži jménem Yeti zaměstnávaly naši fantazii v 80. letech. Od té doby uplynulo hodně vody a na nepolapitelný úkaz himálajských velehor se pomalu zapomnělo. Až v roce 2009 se o něm začalo znovu mluvit. Tentokrát v souvislosti s úkazem automobilovým. Kde se vzal, tu se vzal poloterénní vůz populární kategorie SUV, na který si Škoda dlouho brousila zuby. Bylo jí totiž jasné, že vstup do dalšího segmentu je cestou k navýšení prodejů. A jelikož česká značka má plnit úlohu rodinné odnože koncernu, logicky se naskýtal právě sportovně-užitkový model s pohonem všech kol. Yeti sice existuje i jako „dvoukolka“, ale zatím pouze na papíru. Motorizace 1.2 TSI a 2.0 TDI CR/81 kW, které se pojí s pohonem předních kol, budou k dispozici až v závěru letošního roku. Zatím musí zájemce o zcela novou škodovku zabrousit do vyšších pater motorizací, výbav a pochopitelně i cen. Na výběr jsou „čtyřkolky“ s benzinovým motorem 1.8 TSI nebo naftovým 2.0 TDI CR/103 kW ve dvou nejvyšších výbavách Ambition a Experience.
 

 Interiér nezapře příslušnost ke značce Škoda, ale je svébytný.
 
Bez nápadu
Až příliš silné geny Roomsteru

Ať se na mě nikdo nezlobí, ale současný designérský jazyk Škody Auto není příliš progresivní. Jistě, je to navýsost subjektivní hodnocení. Každému se líbí něco jiného. Nechci a nebudu nikomu vnucovat svůj názor, proto se zaměřím na fakta. Yeti vyhlíží poměrně krabicovitě a svými tvary nezapře Roomster. Myslím si, že je to škoda, protože technicky nemají tyto dva modely nic společného. Yeti se nachází minimálně o stupeň výše. Zatímco Roomster je jakousi skládačkou Fabie (většinově) a Octavie Tour, Yeti vznikl na podvozku nové Octavie. V mých očích ho tvarová příbuznost s jednodušším Roomsterem zbytečně sráží. Není to však jediná oblast inspirace. Roomster jsme jasně poznali v zadní části interiéru. Trojice samostatných sedaček Varioflex není ve třídě SUV obvyklým řešením. Ty se dají samostatně posouvat, sklápět i vyjímat a sklon jejich opěradel lze plynule měnit. To samozřejmě velmi nahrává variabilitě, ale má to i svá proti. Prostřední sedadlo je tak úzké, že se tam vměstná leda dítě. A ještě bude omezováno příliš dozadu zasahujícím středovým tunelem. Vůbec místa pro nohy není tolik, kolik jsme očekávali. Octavia nabízí v podélném směru více navzdory níže umístěným sedadlům. Ani zavazadelník nepatří k největším a ještě k tomu nemá podlahu ve výši nákladové hrany. Pravda, dvě hrazdičky se čtyřmi háčky odpovídají firemní strategii „simply clever“ a dokážou účinně zamezit nežádoucím pohybům tašek v zavazadelníku. Přesto se nemohu zbavit dojmu, že vnitřní prostornost by mohla být lepší.
 
Skoro jako osobák
Výborný motor, skvělý podvozek

Řízení Yetiho velmi příjemně překvapí. Ovládá se téměř jako běžný osobní vůz. Vyšší poloha těžiště je v ostřejších zatáčkách pochopitelně cítit, ale klobouk dolů před výsledkem, kterého v Mladé Boleslavi při ladění podvozku dosáhli. Škodovácké SUV se chová vzorně dokonce i při vysokých rychlostech na dálnici, tedy pokud nefouká boční vítr. Na silnici tedy Yeti prospěl s vyznamenáním, ale co mimo ni? Předně je třeba si uvědomit, že k terénnímu vozu má daleko. Pak teprve doceníme schopnosti, které na motokrosové trati prokázal. Ač světlá výška 180 mm není nic moc, Yeti si poradí s nečekaně ostrými zlomy. Silniční pneumatiky jsou limitem za deště, z bláta se vyškrábe s obtížemi. Suchá hlína mu problémy nedělá. Výrobce uvádí nájezdové úhly 18,8° vpředu a 17,9° vzadu, ale důležitějším se ukázalo být dobré provedení spodku. Pod rovinu podlahy nic nevyčnívá, tudíž ničemu nehrozí újma. Maximálně si Yeti sedne na břicho, což vzhledem k pečlivé ochraně podvozku s sebou nenese žádné riziko. Hm, tak tohle je hodně schopný univerzál, kterého aby pohledal... Nezbývá nic jiného, než udělit za jízdu plný počet bodů. O jeden méně dáváme za motor. Osmnáctistovkové turbo k tomuto vozu náramně pasuje. Na 200 km/h se sice rozjíždí s vypětím všech sil, ale to bude málokoho rmoutit. Do 180 km/h je k mání vždy dostatečná rezerva pod plynovým pedálem. Pihou na kráse bude vyšší spotřeba v kombinaci s nevelkou nádrží. Průměr kolem 10 l na 100 km je reálný, dostat se k udávaným 8 bude i po zajetí úkolem pro milovníky ecomaratonů. Jinak přesné řazení občas narušila volba 3. převodového stupně, kde páka vykazovala jisté zadrhnutí. Po stránce ergonomie nemáme výhrady, koncernová logika rozmístění ovládacích prvků zůstala zachována i v Yetim. Pochvalu zasluhuje fakt, že přístrojová deska není totožná s žádným současným modelem Škody. Nejblíže má k Octavii, ale o kopii v žádném případě nejde.
 
 
 
Kam s ním?
Docela vstřícná cenovka

Po mezikroku v podobě Octavie Scout tedy Škoda definitivně zaparkovala ve třídě SUV. Její Yeti se řadí k těm menším, asi nejblíže má k Toyotě RAV4. Ta totiž rovněž může mít pohon 4x2 a rozměrově se nejnovější škodovce nejvíce podobá. Yeti v nejvyšším stupni Experience servíruje širokou škálu standardní výbavy, z níž jmenujme třeba mlhovky s funkcí natáčení, litá kola, 7 airbagů (včetně kolenního pro řidiče), ESP, asistent sjíždění prudkých svahů, dvouzónovou klimatizaci, tempomat, vyhřívání předních sedadel nebo dešťový senzor. Za to chtějí prodejci značky Škoda 630 tisíc, což se může zdát jako vysoká částka, ale tady první dojem evidentně klame. Například Octavia Scout se stejným motorem vyjde skoro o 100 000 Kč dráž! A to není žádné SUV. Ač to obě strany nerady slyší, silným soupeřem Yetiho bude i o něco větší Volkswagen Tiguan využívající stejnou platformu. Ten se s motorem 2.0 TSI/125 kW prodává od 683 800 Kč. Toyota RAV4 poháněná nepřeplňovaným dvoulitrem 2.0 VVT-i/116 kW stojí nejméně 665 900 Kč. Za 629 900 Kč lze pořídit Hyundai Tucson 2.0/104 kW. Potřebujete ještě další důkaz pro to, abyste uvěřili, že Yeti ve srovnání s konkurencí není drahý?






Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: