Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI Elegance: První lepší
Dlouho se Škodovka držela v nižší střední třídě osvědčeného formátu nabízet zákazníkovi kus auta navíc. Platilo to i o rapidu, který coby praktický liftback nahradil Octavii Tour. Tak proč se nám coby hatchback líbí víc, i když má menší kufr?
Škoda Rapid vznikla jako nástupce Octavie Tour, což byla starší generace octavie prodávaná současně s tou novější, avšak za nižší ceny. Aby neohrozila prodeje normální octavie, což platilo hlavně v případě druhé generace, kdy verze Tour vycházela z předfaceliftového provedení, měla omezenou nabídku motorů i výbav. S příchodem třetí generace octavie, která se rozměrově i technikou opět přiblížila střední třídě, Škodovka tento recept opustila a také pod tlakem konkurence tzv. levných sedanů (Dacia Logan, Citroën C-Elysée, Peugeot 301 či Renault Fluence) přišla se zcela novým modelem Rapid. Ačkoliv se na první pohled tvářil jako sedan, je to liftback s výklopnou zadní stěnou.
Tento automobil od začátku dostal nechtěnou nálepku „lowcostového“ zboží, poskládaného ze starších koncernových komponent tak, aby mohl konkurovat zmíněným levným sedanům. Jenže cena začínající v době uvedení na částce 289 900 Kč české zákazníky zaskočila, což se odrazilo ve vlažnějších prodejích. Automobilka zareagovala, rapid zlevnila a ještě mu dala navrch štědřejší výbavu. A na to už čeští zákazníci slyšeli a za devět měsíců letošního roku se rapid vyšvihl na druhé místo statistik v nižší střední třídě hned za octavii a na třetí místo celkově. Jenže zatímco u nás lidé chtějí liftback pro jeho vysokou užitnou hodnotu, jinde raději kupují hatchback, protože mají většinou ještě druhé plnohodnotné rodinné auto. Škodovka se proto rozhodla na základě rapidu vytvořit tuto variantu pojmenovanou Spaceback.
Design novinky je sice umírněný, přesto se nám líbí víc než liftback, protože má mnohem vyváženější proporce. Spaceback je o téměř 18 cm kratší, s délkou 4,3 m patří v rámci třídy jen lehce nad průměr. Šířka 1,71 m je naopak hluboko pod zvyklostmi a asi nejvíc ukazuje, že základ rapidu částečně vychází z fabie. Také rozvor 2,6 m je mezi kompakty lehce pod průměrem. I přes tento fakt ale interiér spacebacku nabízí velmi slušný vnitřní prostor. Pouze ve směru napříč jsou cestující k sobě rameny o něco blíž. Myslelo se i na náklad, pro který je připraveno 415 až 1380 l. Mezi kompakty jde o nadprůměrná čísla, což platí i o užitečném zatížení 535 kg.
Škodovka ve spacebacku nabízí hned od začátku některá vylepšení, zavedená v rámci modernizace u liftbacku. Pokud máte elektricky ovládaná okna všech dveří (u nejvyšší verze Elegance v ceně, jinak za příplatek 5100 Kč), konečně se dají všechna stahovat z místa řidiče. U liftbacku byly původně pouze ovladače předních dveří. Automaticky sjíždějí pouze u řidiče, a to ještě jenom směrem dolů. Další novinkou je tříramenný volant z octavie, který vypadá mnohem lépe než původní čtyřramenný. Tlačítka na volantu pro rádio přijdou na 5100 Kč, pořídíte-li si bluetooth handsfree, jež umí i bezdrátově přehrát hudbu z telefonu (tzv. audiostreaming), musíte si koupit verzi s ovládáním telefonu. Už se také nemusíte bát o škrabku na led, ukrytou ve víčku nádrže, protože už se zamyká spolu s dveřmi.
Strohý, ale funkční interiér může trochu oživovat dekorační lišta Piano black, kterou si lze objednat samostatně za 700 korun nebo ji obdržíte v rámci paketu Dynamic za 4900 Kč. Přední sedadla sice nevynikají přílišným bočním vedením, dlouhý sedák (50 cm) i opěradlo (61,5 cm) ale uspokojí i dlouhány. Také vzadu se sedí celkem pohodlně, opěradla i sedáky mají optimální sklon vhodný i na delší cestování. Z uživatelského hlediska nám dost vadilo, že lampička na stropě pro zadní sedadla není napojena na okruh dveří a centrálního zamykání, takže se musí zhasínat zvlášť. Opakovaně se tak stalo, že ji děti nechaly přes noc svítit.
Nabídka motorů věrně kopíruje liftback, na výběr jsou jeden benzinový tříválec 1.2 MPI/75 k a tři přeplňované čtyřválce 1.2 TSI/86 k a 105 k a 1.4 TSI/122 k a dvě naftové jednotky 1.6 TDI/90 k a 105 k. My jsme měli k dispozici slabší verzi 1.2 TSI a byli jsme s ní maximálně spokojeni, a to jak po stránce dynamiky, tak i spotřeby. Těch 25 000 Kč, o kolik je dražší 105k verze, můžete ušetřit nebo investovat do výbavy.
I když je Rapid Spaceback vlastně „o kus auta méně“, Škodovka ho prodává za stejnou cenu jako liftback, tedy od 269 900 Kč za akční verzi Fresh. Nicméně na rozdíl od liftbacku je tato cena vázána využitím financování od ŠkoFINu, za hotové spaceback vychází minimálně na 292 900 Kč. Testovaný motor stojí 302 900 Kč, v kombinaci s nejvyšší výbavou pak 362 900 Kč. Například srovnatelně vybavený Citroën C4 1.4 95 k Selection stojí 289 900 Kč, hůř vybavený Ford Focus 1.6/85 k Trend začíná na 299 900 Kč, Hyundai i30 1.4 100 k Trikolor stojí 315 990 Kč a Renault Megane 1.6 16V 110 k Zen se dá pořídit za 294 900 Kč.
Komfortní podvozek
Škoda rapid spaceback je typická škodovka, která se velmi příjemně řídí a okamžitě padne do rukou. Začíná to bezproblémovým nalezením pohodlné pozice za výškově i podélně seřiditelným volantem, pokračuje skvěle čitelnými přístroji, snadnou obsluhou všech palubních systémů (s výjimkou audionavigačního přístroje Amundsen) a končí bezproblémovým výhledem všemi směry. Hned po pár metrech jsme si všimli zásadního rozdílu proti liftbacku – spaceback má mnohem lépe naladěný podvozek. Základem je tužší karoserie než v případě liftbacku, kterému škodí obrovská díra do kufru. Podvozkáři z Česany tak měli větší možnosti vyhrát si se sladěním tuhosti pružin, tlumičů, stabilizátorů a uchycení náprav do karoserie. Pérování není vysloveně měkké a houpavé, vzhledem k vysokému užitečnému zatížení 535 kg je spíš tužší. Na rozdíl od liftbacku je ale poddajné a nemlátí (i liftback ale měl dostat lepší naladění). Propadlé kanály, ostré díry, záplaty i příčné nerovnosti přejíždí s tlumenými rázy a nerozhodí ho ani „rolety“ v zatáčce.
Spaceback dostal nové elektromechanické řízení, které je sice přesné, zároveň jsme od něj ale nezískávali mnoho informací o tom, co se děje mezi koly a silnicí. Běžný uživatel ale bude spokojený, stejně jako s jízdními vlastnostmi vozu. Ty jsou vzhledem k nenáročné konstrukci podvozku – vpředu jsou vzpěry McPherson z fabie, vzadu vlečená ramena z jedničkové octavie – na velmi slušné a bezpečné úrovni.
Zcela dostatečná se ukázala být slabší verze 1.2 TSI. Jejích 85 k a 160 Nm zajišťuje 1150 kg těžkému vozu dostatečnou dynamiku. Není to sice žádný divoch, maximální rychlost je 180 km/h a stovku zvládne za 11,7 s, nicméně předjíždět se s ním dá svižně i s více lidmi na palubě. Předností čtyřválce je pružnost, díky přeplňování příjemně táhne od 1500 ot/min, takže není třeba moc řadit. Prvotní pocit silného zátahu se ale za hranicí 4000 ot/min ztratí, motor pomalu přidává ještě tak do 5000 ot/min, výš už nemá cenu ho točit.
Tichý a úsporný
Stejně jako všechny downsizované přeplňované jednotky i 1.2 TSI vyžaduje rozumné zacházení s plynem. Když správně využíváte charakteristiku motoru a zbytečně ho netočíte moc vysoko, odvděčí se nízkou spotřebou. Ve městě jsme při dodržování předpisů jezdili mezi 5,5 až 6,5 l podle hustoty provozu. Částečně k tomu přispěl systém stop-start (testovali jsme verzi Green tec), hlavně ale skutečnost, že motoru nevadí ustálená jízda na pětku těsně nad hranicí 1100 ot/min. Při zrychlování nemusíte ani podřazovat na čtyřku, motor se umí plynule rozjet. Mimo město lze na pětku jezdit skoro pořád. Při plynulé jízdě předpisovou devadesátkou si vystačí se 4,5 l benzinu, na klikaté silnici, kde se častěji zrychluje při výjezdu ze zatáček, stoupne spotřeba asi o půl litru. V lehčím spěchu si motor řekne o 6 l, když ho ale honíte, klidně si nárokuje kolem 8 l. Na dálnici, kdy na pětku 1.2 TSI točí ve 130 km/h jen 3000 ot/min, se spotřeba pohybovala mezi 6,5 až 7,0 l. Při tachometrových 140 km/h už ale překročila 7,5 l.
Výsledná spotřeba se po necelých 800 km ustálila na hodnotě 5,9 l/100 km, což je o litr víc proti normovanému údaji. Nízká spotřeba a objemná, 55litrová nádrž zajišťují na benzinový kompakt více než slušný dojezd.
Pětkrát do servisu
Na první servisní prohlídku, při níž se mění olej a filtry, jde rapid po dvou letech, nebo 30 000 km, co nastane dřív. Pak už se jezdí po roce, resp. po 15 000 km, prohlídky jsou rozdělené na malé a velké. Při druhé návštěvě se provádí kontrola a mění brzdová kapalina. Po čtyřech letech/60 000 km se vedle oleje mění všechny filtry a motor dostává nové svíčky. Pětiletá prohlídka je stejná jako tříletá, při šestileté se provádějí stejné úkony jako po čtyřech letech. Celkem za předepsaný servis zákazník během 100 000 km zaplatí necelých 15 290 Kč. Tato cena je průměr za celou síť, v různých částech republiky se může lišit. Totéž platí i o průměrné ceně 470 Kč za servisní hodinu.
Méně pouze napříč
Ačkoliv karoserie není mezi kompakty největší, v interiéru to není zas až tak znát. Jediné omezení panuje v příčném směru, což je dáno úzkou karoserií. V oblasti loktů jsme vzadu naměřili 1420 mm, například u VW Golf o tři centimetry víc. Pokud budete jezdit jenom ve čtyřech, takový problém to není. Horší je to v pěti, tři lidé vzadu už se na sebe budou hodně mačkat. Výrobce ale s touto variantou asi moc nepočítá, jinak by asi nechtěl připlácet tisíc korun za prostřední hlavovou opěrku. Naopak hodně volnosti je nad hlavami (975/935 mm), 140 mm prostoru před koleny vzadu nenabízejí ani někteří konkurenti s delším rozvorem.
Plasty na přístrojové desce jsou sice tvrdé, nevypadají ale lacině. V předních i zadních dveřích jsou prostorné kapsy s držáky na lahve, v autě je dost dalších míst pro odložení drobností. Celková ergonomie je velmi dobrá, přimlouváme se pouze za lepší umístění 12V zásuvky, která je až u ruční brzdy. Máte-li na čelním skle navigaci či aktivní držák na telefon, dobíjecí kabel překáží při řazení. Chybí i napojení zadní lampičky na okruh dveří.
Vše, co potřebujete
Spaceback má v ceníku osm výbav složených ze tří základních Active, Ambition a Elegance, doplněných akčními verzemi Fresh. Ty jsou však spolu se stupni StylePlus a Greenline k mání pouze při využití financování. Námi testovaná Elegance má v základu šest airbagů, ESP, samočinnou jednozónovou klimatizaci, litá 16“ kola, přední mlhovky s přisvěcováním do zatáček (které ale svítí slabě), vnější zrcátka i všechna okna v elektrice, centrál s dálkovým ovládáním a rádio Swing s AUX. Za tempomat, který má v základu třeba i Renault Clio, se ale připlácí 11 100 korun. V případě úrovně Elegance lze vřele doporučit účinné xenony za 10 000 Kč (u nižších výbav už ale stojí 17 600 Kč). V ceníku nenajdete moderní asistenční systémy.
Závěr
U spacebacku se konstruktérům podařilo ještě lépe zamaskovat skutečnost, že jde o „nízkonákladové“ zboží. V kombinaci s 1.2 TSI je to po všech stránkách vyvážený automobil. Kvůli zvláštní cenové politice ale není úplně levný.
Celkové hodnocení
Cena základního modelu | 362 900,- Kč |
---|---|
Cena testovaného modelu | 438 900,- Kč |
Komfortní podvozek, vysoká užitná hodnota, tichý a úsporný motor, přesné řízení a řazení, nízké servisní náklady, uživatelská přívětivost, výhled z vozu. |
Úzký interiér, zvláštní cenová politika akčních verzí, chudá základní výbava u neakčních verzí, málo účinné přisvěcování do zatáček. |