Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Škoda Octavia RS 2.0 TSI: Vzhůru do oblak

Jízdní dojmy

Pět set kilometrů po rumunských silnicích v nové Octavii RS vedlo i přes jednu z nejkrásnějších horských silnic, přezdívanou CeauŞescova cesta do pekel.

Autor:Michal ŠtenglFoto:

Potkat u nás některou ze dvou generací Octavie RS není nic neobvyklého, po českých silnicích by se jich mělo prohánět minimálně 3500. První generace se prodalo 800 kusů, druhé pak 2700. Celosvětově tvoří verze ereso asi 7 % z celkových prodejů octavie, což rozhodně není zanedbatelné číslo.  

Třetí generace Škody Octavia RS se prodává za cenu od 619 900 Kč, nafta je o 10 000 Kč dražší, a za kombi se připlácí 35 000 Kč a za automat 50 000 Kč.


Třetí generace Octavie RS vznikala skoro tři roky. Vývojový tým totiž nebyl dlouho spokojen s naladěním podvozku, na který jsou u tohoto vozu kladeny hodně protichůdné požadavky. Na jedné straně musí být jistý, bezpečný, musí si poradit s vysokým užitečným zatížením a nově s až 19“ koly, na druhé ale musí nabídnout dostatek komfortu. Po 500 kilometrech strávených na rumunských silnicích, které jsou často v podobně žalostném stavu jako ty naše (a někdy i žalostnějším), si troufáme tvrdit, že se celkové sladění tlumičů, pružin a stabilizátorů lidem kolem Martina Hrdličky povedlo.

První, 350km trasu z Bukurešti do Sibině jsme doslova prolétli za volantem benzinové verze 2.0 TSI s 220 k (162 kW), 350 Nm (o 70 Nm víc než u minulé Octavie RS) a šestistupňovým manuálem. Právě tahle kombinace udělala z RS nejrychlejší octavii všech dob. K vyzkoušení maximálních 248 km/h jsme měli nejlepší podmínky na nové dálnici u Bukurešti, kde jezdilo jen minimum aut. Jenže proti naší snaze byla nejen spousta Dacií Logan s nápisem Politi a radarem za oknem, ale také zvlněná vozovka, takže na víc než 220 km/h jsme se nerozjeli. Při takové rychlosti není aerodynamický hluk nenormální, ovšem ve 140 km/h to uvnitř octavie hučí až moc. Zaujal nás i výrazně vrčivý zvuk motoru pod plným plynem, připomínající spíš šestiválec. Jak už to v dnešním světě bývá, libozvučné tóny nevydávalo sání, ale elektromagnetický rezonátor, uchycený na motorové přepážce. Komu by vadil, musí aktivovat jízdní režim Eco. Nejvíc vrčí ve Sportu.

Anatomická sedadla s povedeným bočním vedením jsou v základu, připlácí se jen za typ čalounění.


U 2.0 TDI (184 k/135 kW, 380 Nm) nám naopak zvuk rezonátoru nevadil, skvěle totiž maskoval fakt, že pod kapotou pracuje diesel, který u předchůdce volila polovina majitelů. Právě s naftovým RS jsme se druhý den vydali na „Ceaușescovu cestu do pekla“, jak se přezdívá Transfagarašské magistrále, považované za jednu z nejlepších silnic světa. Nemyslíme kvalitu povrchu, ta je místy hodně špatná, ale scenérii s nádhernými zatáčkami. Za volantem Octavie RS to mělo být vyvrcholení, cesta do ráje, která se ale proměnila v peklo. Když jsme totiž začali stoupat z 570 m n. m., začalo pršet a přišla taková mlha, že jsme ani neviděli písmeno C v koncových světlech octavie jedoucí metr před námi. Prostě tragédie, hlavně když se ještě musíte vyhýbat spadlým kamenům. Když jsme vystoupali do výšky 2034 m n. m. a vyjeli z 888 m dlouhého tunelu na druhé straně pohoří, přestalo pršet, alespoň na chvíli se roztrhala oblačnost a nám se otevřel nádherný pohled do údolí. Ale jak se říká, všechno zlé je k něčemu dobré. Na mokré vozovce plné serpentin jsme vzali na milost elektronický závěr diferenciálu XDS+, který v RS fungoval naprosto úžasně a velkou měrou přispěl k tomu, že jsme si s ní jízdu po legendární Transfăgărășan opravdu užili.

Zezadu Octavii RS snadno poznáte podle dvojité koncovky výfuku.

Názor autora

Z Octavie RS jsem byl nadšený. Není to čistokrevný sportovec, ale nejrychlejší octavia s perfektně vyladěným podvozkem, skvělým řízením a bezkonkurenční užitnou hodnotou. Navíc dobře vypadá a je za super peníze.






Nahoru

Komentáře

Autokatalog
Škoda Octavia III RS 2.0 TSI (2013)
Technické informace:
Objem motoru 1984 cm3
Výkon 162 kW
Točivý moment 350 Nm
Zrychlení z 0 - 100 km/h 6,8 s
Spotřeba 6,2 l/100 km
Galerie Podrobné info
Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: