Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Lexus IS 250 Premium: Sametový extrate restriál

Test týdne

Na první pohled je nejvýznačnějším znakem nového IS jeho „mimozemský“ design. Nejmenší z lexusů ale pod nekonvenčním kabátem ukrývá ty nejjemnější tradiční hodnoty, byť v moderním pojetí.

Luxusní odnož japonské Toyoty má již od svého vzniku na trhu velmi specifickou pozici. Ta spočívá ve vymezování se vůči zavedeným prémiovým značkám, což se nutně promítá do koncepce jejích vozů. Kupříkladu první generace řady IS, která se začala vyrábět v roce 1998, šla jasně po krku bavorské trojce. Nadčasový a originální design nesla i generace druhá, vyráběná od roku 2005 do letoška. Právě poutavý a neotřelý vzhled je jedním z klíčových specifik značky, která se vydala cestou přesvědčování vesměs konzervativnějších zákazníků prémiových tříd o tom, že inovativní technologie, hybridní pohony a nekonvenční vzhled jsou přesně tím, co by měli vyzkoušet. A v ideálním případě si oblíbit.

Design malého lexusu je hodně odvážný, zvláště pak linka od zadních světel k prahům.


Nová generace nejmenšího z lexusů se také přidržela této filozofie, což znamená, že její vzhled si nesplete s konkurenčním modelem snad ani úplný automobilový neználek. Přídi dominuje největší „vřetenovitá“ maska ze všech modelů, efektní celek pak dotváří LED světlomety. Na první pohled vypadají, jako že původně měly mít kryt, ale pak se někdo rozhodl, že by možná bylo zajímavé jej tam nedat. Ať to bylo jakkoli, z většiny úhlů vypadá tento netypický detail zkrátka dobře. Hladký ponton karoserie v bočním pohledu rozrušuje výrazná linie stoupající od prahů k zadním světlům. Tento detail je hodně výrazný na fotografiích, na živo tak markantní není. Nesporně se ale podařilo dosáhnout cíle, tedy zdůraznit, že před vámi nestojí další konvenční předokolka, ale vůz s tradiční konfigurací. S motorem pod dlouhou kapotou a pohonem zadních kol. Jediný stylistický prvek, s nímž jsme se v redakci nesžili, jsou zadní světlomety vybíhající dolů do boku. Vše je ale otázkou vkusu a zvyku. Ostře tvarované detaily nejsou samoúčelné, pomáhají aerodynamice. Koeficient odporu vzduchu cx s hodnotou 0,28 u hybridního provedení klesá až k 0,25. To není špatné, ale nejen odpor vzduchu je zásadní veličinou. Péče byla věnována také tomu, aby proudící vzduch nerušil posádku hlukem, což se povedlo na výbornou. Potěší i detaily jako malá ploutvička za zrcátkem či miniaturní gumový deflektorek v těsnění dveří, které zabraňují kapalině z ostřikovačů znečistit boční okna. Jak japonské!

Architektura interiéru je hodně netradiční. Celek ovšem působí velmi dobře, tak nějak bych si představoval definici slova „prémiový“.


Obdobný přístup k designu zúročil Lexus i v interiéru, který zkrátka nelze nazvat konvenčním. Výrazně členěná palubní deska je po prvním usednutí trochu zarážející, ale po pár kilometrech zjistíte, že ergonomicky je vše zcela v pořádku a design následoval funkčnost. Materiály jsou vesměs prvotřídní a pocit „prémiovosti“ je asi nejsilnější ze všech konkurentů. Kabina není z největších, nicméně i vysoký řidič si najde dokonale pohodlnou pozici a nebude mít důvod si stěžovat na nedostatek prostoru v žádném směru (sedák byl snížen o 20 mm). Lexus hlásá, že na kvalitu dohlíží mistři řemesel takumi. Ať to znamená cokoli, jsem ochoten jim věřit. Ale i mistr se někdy utne. Při návrhu centrální opěrky s držáky nápojů si asi ctihodní pánové skočili na čajový obřad, jelikož zrovna tam se vloudil na dotyk ne zcela dokonalý plast. Navíc držáky nápojů jsou umístěny přesně v místě, kam by si spolujezdec rád opřel loket. Ostatně nedostatek odkládacích prostor je jediným větším nešvarem přední části interiéru.

Vzadu je to horší, prostor pro hlavu pod splývající střechou si pochvalu nezaslouží, místa pro nohy i nárty bych také očekával více. Pomněte ale, že zrovna tuto výtku si může vyslechnout i celé německé konkurenční trio. Ještě bych zmínil další věc, přináležející k japonskému přístupu. Až neskutečně promyšlené detaily místy znamenají, že konstruktéři pro stromy neviděli les. Opět totiž umístili některé ovladače doleva pod volant (byť tentokrát opravdu jen ty nedůležité), kam není vidět. A jakkoli je chvályhodné, že displej v přístrojovém štítu má jemnou grafiku a intuitivní ovládání, chybí na něm údaj aktuální spotřeby. Ten si musíte vyvolat „myší“ v menu velkého sedmipalcového centrálního displeje. Na něm si můžete pomocí pochopitelného menu pustit třeba DVD nebo Google Street View, nicméně grafika navigačních podkladů a rychlost grafického čipu uživatele moderních technologií (rezervovaně řečeno) nenadchne. Funkčnost a přehlednost jsou bez negativních připomínek.

Vidlicový šestiválec je svojí kultivovaností vrcholně uspokojivý a v cestovních otáčkách neslyšný. Má ale i své stinné stránky.


Chmury z drobných nedostatků v interiéru ale zmizí s nastartováním. Vidlicový šestiválec s proměnným časováním ventilů má tak sametový běh, že zkrátka není slyšet. A to ani při jízdě, pokud jej nevytáčíte. Právě to je třeba, pokud zatoužíte po dynamické jízdě. Pořádně se nadechne až nad 4000 otáček, kde má i velmi pěkný plný zvuk. Kouzlo IS je ale jinde. Podvozek je sice naladěn skvostně i pro dynamickou jízdu a atmosférický motor má svoje kouzlo, ale hlavní devizou vozu je komfortní přeprava v dokonalém tichu. Odhlučnění je na danou třídu vskutku fascinující a ve spojení s více než příjemným kompromisem mezi dynamikou a komfortem v ladění podvozku vytváří podmanivý celek. K tomu sedí i řízení. To je naprosto přesné, s do ruky padnoucím věncem, ovšem bez citu. Kupodivu mi to nijak nevadilo. IS totiž dělá vše, aby vás od dynamické jízdy odradilo a posunulo do relaxovaného stavu, který dokreslí nejlépe. Tuto snahu podpoří i převodovka, která řadí bez cukání, takřka sametově a také dosti rozvážně. Ve sportovním režimu se jí povely pádel moc nepozdávají, váhá a místy cuká. Podřazování o více stupňů naráz je jí také cizí. IS prostě agresivnímu stylu nehoví, podvolí se, ale není to jeho parketa. Jako by říkalo: Pohodlně se usaďte, vychutnejte konejšivý klid a nerušený poslech hi-fi soustavy.

Sklopením opěradel sice získáte větší prostor, ale dělí jej vysoký schod.


Tabulkové údaje spotřeby vypadají dost neskromně, ale jaký div v dnešní době, dá se jim věřit. Místy jsme dokonce jezdili i za méně. Zvláště na dálnici průměr klesal, neboť tam se neslyšná V6 spokojí se sedmi litry. K motoru se pojí ještě jedna zajímavost. Lexus v propagačních materiálech píše, že byl navrhován s ohledem na velmi dlouhou životnost. Což je charakteristika, o níž výrobci propadnuvší turbománii taktně pomlčí.

Vedení automobilky prý konstruktérům zadalo, aby se ve vývoji nezastavili, dokud nevytvoří něco, co zákazníky ohromí. Jsem toho názoru, že by měli dostat odměny, protože zadání zdatně naplnili. IS je jiné. Vzhledem, jízdní charakteristikou i celkovým působením. Každopádně je to velmi povedené auto pro ne zcela konvenční zákazníky, kteří ocení jeho silné stránky a nad těmi slabšími mávnou rukou. Třeba proto, že nechtějí jezdit dynamicky. Nebo proto, že lexus reaguje na jejich předešlou kritiku – například dříve proklínané všudypřítomné varovné pípání bylo výrazně omezeno, byť asistenčních systémů je na palubě celá řada. Tento přístup značky k produktu i zákazníkům si trochu loajality zasluhuje, nemyslíte?

S naladěním podvozku IS si u Lexusu evidentně hodně vyhráli. Výsledek je takřka famózní, jelikož kombinuje solidní komfort s vynikajícím mechanickým gripem.

Závěr

Benjamínek značky nabízí vysokou úroveň akustického komfortu, vynikající jízdní vlastnosti, dobrou výbavu za přijatelnou cenu a také pocit, že za své peníze jste dostali prémiovou hodnotu. Minusem je menší prostornost, neoslnivá dynamika a spotřeba.

Celkové hodnocení

4
Cena základního modelu 1 179 000,- Kč
Cena testovaného modelu 1 199 000,- Kč
+
Akustický a jízdní komfort, stabilita podvozku, vynikající brzdy, kultivovaný motor.
-
Vyšší spotřeba, liknavá převodovka, grafika navigace, prostor vzadu.





Nahoru

Komentáře

Autokatalog
Lexus IS 250 (2013)
Technické informace:
Objem motoru 2500 cm3
Výkon 153 kW
Točivý moment 250 Nm
Zrychlení z 0 - 100 km/h 8,1 s
Spotřeba 8,6 l/100 km
Galerie Podrobné info
Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: