Peugeot 2008 1.6 e-HDi 92 Allure: A nedají si říct...
Peugeot jako jeden z mála výrobců věří robotizované automatické převodovce. My jsme se jí znovu snažili přijít na chuť ve vydařeném městském crossoveru 2008 s 1.6 HDi 92 k.
Přestože ekonomická situace většiny Evropy není valná, lidé chtějí žít na vysoké noze, tedy alespoň cestou do práce. Proto se zamilovali do vyššího posazu. Automobilky se tedy snaží nabídnout opojný pocit z výšin i těm, kteří na klasické SUV nemají, a vymyslely proto městský cross-over. Ten vznikl nafouknutím a zvednutím běžného malého hatchbacku. Podle podobného receptu vznikl i Peugeot 2008, jehož základní ingrediencí je vloni představený model 208 a který v nabídce nahrazuje klasické malé kombi 208 SW.
Nejsme první ani poslední, komu se příliš nelíbí hrb nad zadními bočními dveřmi, jinak ale 2008 vypadá sympaticky. Uvidíme, zda se Peugeot odhodlá k podobným barevným kreacím exteriéru i interiéru jako Renault u capturu. Od 208 převzala 2008 také architekturu přístrojové desky s malým volantem a nad ním umístěnou kapličkou. Díky vyšší karoserii jsme si v ní ale na rozdíl od 208 našli takovou pozici, kdy věnec volantu nezakrýval přístroje a zároveň jsme do něj při vystupování nekopali stehny. 2008 dostala i kvalitní a hodnotně vypadající materiály, obzvláště pak v nejvyšší výbavě Allure.
Na malé půdorysné ploše (4,2×1,7 m) vznikl celkem prostorný interiér s vzorně využitelným kufrem o objemu 360 až 1194 l se zcela rovným dnem a s praktickými plastovými pásky pro snadnější posouvání nákladu. Potěší i příkladně nízká nákladová hrana.
Ze šesti nabízených motorů (tři benzinové a tři naftové) jsme vyzkoušeli prostřední naftu 1.6 HDi 92 k zkombinovanou s robotizovanou šestistupňovou převodovkou 2-Tronic. Zájemce o ni se musí smířit s tím, že směrem nahoru pod zatížením řadí s prodlevou a cukáním. Při předjíždění jsme raději využívali sílu 230 Nm a plynule zrychlovali z nízkých otáček, a to ještě v ručním režimu. V automatickém se nám totiž stávalo, že při zrychlování jsme víc šlápli na plyn, auto se skoro zastavilo (sice jenom na chvilku, jenže když se proti řítí kamion, není to příjemné), podřadilo a trochu se rozjelo, aby zase hned zařadilo o stupeň výš. Pokud se jezdí zvolna, dají se prodlevy snést. Horší je to ve městě, kde často musíte prudce vyrazit, to už pak převodovka cuká. Při popojíždění párkrát i ošklivě zasmrděla spojka.
Jedničku s hvězdičkou ale zaslouží motor za spotřebu, 1.6 e-HDi si totiž nárokuje mezi 4,5 a 5 l, a přitom nabízí zcela dostačující dynamiku. Písméno e značí systém stop-start, který místo běžného startéru používá reverzní alternátor a vysokonapěťový kondenzátor. Díky nim je startování rychlé a bez větších záchvěvů.
Závěr
Robotizovaný automat 2-Tronic má víc nešvarů než přínosů. Člověk se s ním musí naučit zacházet. Správně by to mělo být naopak a on by se měl přizpůsobit řidiči. Raději jsme proto řadili ručně a ubírali plyn. Naštěstí 1.6 HDi 92 k lze mít i s manuálem.
Celkové hodnocení
Cena základního modelu | 381 000,- Kč |
---|---|
Cena testovaného modelu | 515 700,- Kč |
Vnitřní prostor, nízká spotřeba, komfort pérování, ovladatelnost. |
Prodleva při řazení, cukání při rozjezdu, plochá zadní sedadla. |