Peugeot 208 GTi: Comeback
Peugeot už opět označuje nejostřejší malý hatchback jako GTi. Spolu s tradičním označením si ve Francii vzpomněli, jak se dělají zábavná malá auta.
U malých hatchbacků udělal Peugeot v označení ostrých verzí trochu zmatek, nástupcem legendární 205 GTi se totiž nestala 206 GTi. Ta se sice v roce 1999 v nabídce objevila, jejích 140 k ale o čtyři roky trumfnul 170koňový model RC, který se jako GTi 180 prodával pouze ve Velké Británii. Také v případě nástupce 207 měl vrcholný model v názvu RC. Ani jeden z nich ale nesplnil očekávání. Výkon a rychlost jim sice nechyběly, scházela ale hravost a radost z jízdy.
To už ale dneska neplatí. Spolu se staronovým jménem totiž přišla změna. Výhradně třídveřový hatchback 208 GTi těží totiž na rozdíl od 207 z kvalitnějšího základu. Už i obyčejná, proti předchůdci výrazně odlehčená dvěstěosmička je totiž docela obratný a pocitově lehký automobil. Gétéíčko sice váží 1190 kg, pořád je to ale o nějakých šedesát kilogramů méně než 207 RC. Navíc pod kapotou má 200koňovou přeplňovanou šestnáctistovku (+25 k proti 207 RC), která dává křídla třeba i Mini Cooperu S. Tomu odpovídají i slušné dynamické parametry – nejvyšší rychlost 230 km/h (o deset víc než u 207 RC) a zrychlení z nuly na stovku za 6,8 s (- 0,3 s). Z malých ostrých hatchbacků zasprintuje rychleji jenom Renault Clio R.S., za tu desetinu vděčí dvouspojkové převodovce. Jenže jak známo, rychlost v přímém směru není všechno, to už jsme zažili u 207 RC.

Peugeot to s dramatickým výrazem 208 GTi nepřehnal, stejně jako s tvrdostí podvozku. Tohle je auto na každodenní ježdění, které umí být rychlé a zábavné.
Opravdu vydařený celek už jenom podtrhává rozumná cena 510 000 Kč. Levnější jsou jenom VW Polo GTI (427 900 Kč) a Seat Ibiza Cupra (449 900 Kč).

Bočnice sedáků jsou měkké, ale tělo obepnou pevně. Pevné sedáky však mají až nepříjemně ostrý sklon.
208 GTi: 510 000 Kč
Testovaný vůz: 554 000 Kč
Závěr
Při mlhavé vzpomínce na 206 RC i mnohem živější na 207 RC je gétéíčko o třídu zábavnější auto. Je rychlé i obratné, není přehnaně tvrdé, má slušnou spotřebu a rozumnou cenu. Uvítal bych snad jenom lepší sedadla a výraznější zvuk motoru.
Celkové hodnocení
jízdní vlastnosti |
cena |
výkon motoru |
spotřeba |
řízení |
brzdy |
hravost |
nevýrazný zvuk motoru v otáčkách |
nelze měnit sklon sedáku |