Kia Carens 1.7 CRDi vs. Renault Grand Scénic 1.6 dCi
Zavedená stálice mezi MPV se v našem testu postavila proti slibné novince. Že výsledek bude těsný, bylo jasné již po prvních kilometrech. Je tedy lepší nový začátek, či několikrát vylepšená tradice?
Po několikaleté odmlce se na trh vrací Kia Carens, ovšem s předchůdcem stejného jména má pramálo společného. Korejská značka od dob minulé generace urazila věru značný kus cesty a nyní již
není v pozici, kdy by snad nesměle klepala na dveře konkurencí nabitého segmentu s tím, že jen dva prstíčky by vstrčila. Carens je postaven zcela v intencích současných standardů
značky, což ostatně poznáte na první pohled podle líbivého designu Petera Schreyera. Jedním z hlavních konkurentů, s nimiž se kia pustí do křížku, je Renault Scénic, který pro letošní
modelový rok dostal opět drobný facelift a přídomek „fáze 3“. Vlastně by se dalo říci, že jde o úhlavního nepřítele, vzhledem k dlouhodobému pobytu renaultu na těch nejvyšších
evropských příčkách prodejnosti v segmentu C-MPV (na našem trhu uhájil za loňský rok páté místo). Srovnání je o to příznačnější, že korejská značka si pozici scénicu vytkla jako svůj
marketingový cíl.

O deci větší motor carensu je silnější nejen papírově. Zvláště v městském provozu využijete jeho ochotu sbírat se z nízkých otáček.
U MPV jde především o prostornost. Scénic těží z faktu, že z vnějšku carens prakticky ve všech směrech překonává. Objemem kufru 752 litrů také s přehledem poráží necelých 500 kie. Vše jsme pečlivě proměřili, a jak vidno, oficiální údaje nelžou. Základní délkou kufru 1115 mm proti 965 mm, jeho maximální délkou (posunuté sedačky druhé řady) 1195 ku 1140 mm i největší ložnou délkou (sklopené opěradlo) 2735 mm oproti 2540 mm, i šířkou 1150 mm versus 1025 mm, vždy vítězí Francouz. Vstupní otvor renaultu měří 870 × 1050 mm, kia nabízí 835 × 1155 mm, nákladová hrana scénicu je níže (625 mm oproti 670 mm). Výška 1915 mm pod pátými dveřmi neohrozí ani hlavy dlouhánů, i když 1860 mm kie také nebude problém. Role se překvapivě obracejí v interiéru, s využitím obestavěného prostoru si Korejci poradili lépe. Vpředu si vozy nemají co vyčítat, rozměrově jsou takřka na milimetr shodné, pozice za volantem je u obou uspokojivá. V druhé řadě působí problémy střešní okno renaultu, výška nad sedákem je 875 mm a průměrně vzrostlý dospělý se vejde tak tak, kia nabízí 950 mm. V oblasti loktů je carens o na pohled zanedbatelné dva centimetry lepší, ale i ty se projeví. Tři samostatné sedačky scénicu jsou úzké, sedáky bočních měří 350 mm proti 400 mm carensu, střední sedačka je široká 305 mm v renaultu a 395 v kie. Milimetr sem, milimetr tam, ale dospělí si ve scénicu mnoho pohodlí neužijí. Carens, jehož sedačky mají i delší opěradla s lepší oporou, je na tom lépe. Větší šířka navíc může rozhodnout o osudu tří dětských sedaček vedle sebe.

Kufr scénicu je takřka ve všech rozměrech větší, než nabízí kia, z menší části za to vděčí absenci třetí řady sedaček v testovaném voze. Potěší i výškou 1915 mm pod pátými dveřmi.
Po dlouhé diskusi v redakci jsme vítězství navzdory menšímu kufru (ovšem s praktickou schránkou na roletku a milým detailem v podobě vyjímatelné svítilny) a vyšší spotřebě přiřkli carensu. Shodli jsme se, že jako komplex je kia přesvědčivější. V jednom ale panovala neochvějná jistota: bylo to vážně „o prsa“. Pokud vybíráte kompaktní MPV, zvažte své priority a určitě vyzkoušejte oba vozy.
Cena
Kia Carens 1.7 CRDi Exclusive: 584 900 Kč
Testovaný vůz: 725 980 Kč
Renault Grand Scénic 1.6 dCi Privilege: 608 900 Kč
Testovaný vůz: 724 300 Kč

Na cenách se pozná, že carens cílí ze všech konkurentů nejvíce právě na scénic. Ceníky srovnatelných motorizací a výbav jsou si proto velmi blízké, Kia je o kousíček levnější.
Závěr
Oba srovnávané vozy jsou ve většině ohledů lehce nad průměrem třídy a rozdíly mezi nimi byly v jednotlivých disciplínách takřka vždy minimální. Vítězství jsme přiřkli korejskému vozu, který nás jako celek přesvědčil více a je také trochu cenově příznivější. Těsné vítězství ovšem mohou zvrátit priority: jde-li vám například o velký kufr a neplánujete vzadu vozit dospělé, vyhoví renault.
Kia Carens 1 7 CRDi Exclusive: Komfort podvozku |
design |
přehledná ergonomie |
pružný motor |
Renault Grand Scénic 1 6 dCi Privilege: Spotřeba paliva |
vzdušnost interiéru a použité materiály |
Kia Carens 1 7 CRDi Exclusive: Reakce na boční vítr |
menší kufr |
vyšší spotřeba |
necitlivé řízení |
Renault Grand Scénic 1 6 dCi Privilege: Zátah v nízkých otáčkách |
tuhá spojka |
úzká zadní sedadla |
místy ergonomie |