Škoda Octavia Combi 4x4: Ho(ra)lka k pohledání
Nabídka verzí nové octavie se rozšířil o kombi a provedení 4x4. Přednosti čtyřkolky přitom nespočívají jen v lepší trakci, důvodů pro koupi jsme našli mnohem více.
Stejně jako liftback je i kombi větší (4659 mm; +90 mm) a lehčí než předchůdce. Délkou karoserie se ale nyní obě varianty octavie neliší. Zavazadlový prostor se podobně jako
u liftbacku (0,590 m3) mezigeneračně zvětšil o 0,005 m3 (0,610 m3). Předpokladem dosažení této hodnoty je složení praktického dvojitého dna (4200 Kč)
„na podlahu“. Velikost zavazadelníku u čtyřkolky přitom stejně jako u druhé generace není nijak omezena.
Při využití prostoru až po střechu a sklopení zadních opěradel (sedáky jsou stejně jako u liftbacku napevno), což je nově možno provádět přímo ze zavazadelníku, celkový objem naroste
na 1,740 m3 (o 0,085 m3 více než dosud i více, než naložíte do Passatu Variant - 1,731 m3). Na rozdíl od předchůdce se ale ložná plocha
mírně zvedá.
Jízdně se kombi s předním pohonem od liftbacku nijak zásadně neliší. Odlišné rozložení hmotnosti kompenzují jinak odladěné tlumiče. Případné soudy o tom, zda to nějak zlepšilo komfort a utlumení zadní vlečené nápravy, si ale necháme až na klasický test v českých podmínkách. Chování na rakouských a německých silnicích a dálnicích nemá v tomto směru příliš vypovídací hodnotu. Škoda navíc podle vyjádření zástupců značky na naladění zadní nápravy u octavií s vlečenými rameny stále pracuje.

Slušivá červená barva Corrida stojí 4000 Kč, nově jsou v nabídce také zvláštní lakování za 19 200 Kč.
Po všech stránkách nás potěšilo provedení 4x4, jako první jsme si pro porovnání vzali verzi s motorem 1.6 TDI, která má na rozdíl od předokolky šestistupňovou převodovku a jemnější odstupňování. Potěší zejména kratší čtyřka, ze které se dá svižně zrychlovat z 50 km/h (točí 1600/min místo 1300/min). I přes nárůst hmotnosti (113 kg), tak působí čtyřkolka dynamičtěji. Světlá výška je u 4x4 139 mm (u běžných verzí 140 mm), my jsme však testovali vozy s paketem pro špatné cesty ležící 154 mm nad zemí. Vyšší pružiny poskytují lepší komfort než běžné a navíc se nemusíte bát ani rychlejší jízdy po nezpevněných cestách. V zatáčkách se sice tyto vozy více nakláněly, rychlé připojení zadních kol pomocí haldexu páté generace ale omezuje nedotáčivost a jízdní stabilita je tak ještě lepší než u „dvoukolek“. Výhodou v případě dieselů je samozřejmě i použití zadní víceprvkové nápravy (1.8 TSI ji má i u předokolky). Omezená volba panuje v případě čtyřkolky v oblasti převodovek, benzinové provedení 1.8 TSI se dodává jen s DSG, naopak oba diesely jen s manuálem.
Pořídit si „čtyřkolku“ má smysl nejen v horských oblastech, víceprvkovou nápravu oceníte i na rozbitých cestách a výborná trakce pak přijde vhod i při plném zatížení, kdy přední náprava není tolik zatížena. Perličkou na závěr je překvapivá informace, že víceprvek dostane i octavia s pohonem na zemní plyn.