Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Škoda Octavia 1.6 TDI Elegance: Sloužím lidu

Test

Fleet manažeři se již nyní mohou těšit na hezké chvilky s tabulkami výdajů za palivo. Octavia s dieselovou šestnáctistovkou je vysloveně úsporná.

Automobily Škoda Octavia 1.6 TDI Elegance

Třetí novodobá generace mladoboleslavské Octavie vstupuje na trh doprovázena velkým očekáváním. Na jednu stranu je to pro ni nevýhoda, protože šťouraví novináři a jistě i kritičtější ze zákazníků najdou každý drobný nedostatek. Výhoda však spočívá (minimálně na území ČR) v neotřesitelné pověsti a společenském statutu.

A když už jsme u těch nedostatků, pojďme si hned na startu osvětlit ten hlavní a z mého pohledu ne zrovna příliš drobný. Všechny motorizace s výjimkou nejsilnějšího benzinu 1.8 TSI se musí spokojit s vlečenou zadní nápravou. U golfu se toto řešení povedlo zamaskovat nadmíru dobře, u leonu již vystrkuje růžky a nevšimnout si nelze ani u škodovky. Stabilitu při průjezdu zatáčkami nijak zaznamenatelně neovlivňuje, ale je hlučná. Na nerovnostech se od ní ozývají rány, což subjektivně zhoršuje komfort na palubě. Ostatně hluk od kol (včetně valivého) je obecně největší slabinou octavie. Šestnáctistovka TDI je odhlučněna průměrně a nezavdává důvod ke kritice.

Automobily Škoda Octavia 1.6 TDI Elegance

Vynikající ergonomie, nadstandardní prostornost, pohledné materiály, dobré zpracování. Výtečný je velký volant, který se konečně přestal „usmívat“.

Máme-li hledat další mušky, pak je třeba zmínit kratší sedáky předních sedadel a opravdu vysocí cestující na zadních sedadlech si v krajním případě mohou stěžovat na prostor pro hlavu. Tlačítko startování na místě, kam se normálně strká klíček, není dvakrát logické a jeho kombinace s klasickým klíčem také ne. Na poli ergonomie tím ovšem kritika končí a vzato kolem a kolem tím končí celkově.

Nyní k pozitivům, z nichž největším je bezpochyby spotřeba paliva. Jednotka 1.6 TDI sice naftu nevyrábí (jak tvrdí lidové legendy o motoru 1.9 TDI, ale ani jí z nádrže mnoho neubírá. Ve městě si totiž nárokuje 5,4 litru a následují již jen lepší a lepší zprávy. Mimoměstský provoz znamená při sice ohleduplném, ale dynamičtějším stylu 4,6 l/100 km. Ke konci testu ukázal palubní počítač průměr 5,1 l/100 km, což je, i vzhledem k tomu, že jsme se nijak nesnažili, vynikající hodnota. Perličkou na závěr je pak spotřeba na dálnici. S tempomatem nastaveným na 130 km/h si octavia po sto kilometrech usrkla pouhých 4,9 litru.

Automobily Škoda Octavia 1.6 TDI Elegance

Vysoce úsporná 1.6 TDI se spokojí s málem ve všech jízdních režimech, jen trochu chrochtá.

Na druhou stranu se mladí a neklidní střední manažeři musí rozloučit s dynamickými předjížděcími manévry. Výkon motoru je za všech ostatních okolností zcela dostatečný, jen při předjíždění, kdy zaznamenáte výraznější turboefekt, by se pár koníků navíc hodilo, zvláště pak při obsazení čtyřmi lidmi. S převodovkou je radost spolupracovat, a jak vidno ze spotřeby, jen pětice stupňů není ke škodě.

Interiér jsme zkoumali již minule ve velkém testu, takže v rychlosti: prostor, ergonomie i zpracování na jedničku. Vysloveně příjemný je velký volant, nebýt strnutí ve středové poloze v rychlostech nad 100 km/h (což trápí i sourozence). Kufr? Přirozeně obří. A navíc s praktickými síťkami za příplatek.

Automobily Škoda Octavia 1.6 TDI Elegance

Vzadu je dost místa i za vzrostlým řidičem. Vysloveně vysocí se musí trochu sehnout.

S motorem 1.6 TDI vidím Octavii jako vynikajícího služebníka. Fleet manažeři dost možná vyjednají i trochu lepší cenu, která je nyní na vůz nižší střední třídy (byť na pomezí) přeci jen z vyšších.

Cena
Octavia 1.6 TDI Elegance: 529 900 Kč
Testovaný vůz: 802 300 Kč

Automobily Škoda Octavia 1.6 TDI Elegance

V zatáčkách je vůz díky dlouhému rozvoru stabilní a dlouho neutrální.


Závěr

S motorem 1.6 TDI netrhá nejnovější trhák škodovky rychlostní rekordy a s plným obsazením je poněkud letargický. Zato spotřebou exceluje. Společně s prostorností a statutem octavie před námi stojí ideální služební vůz managementu.

Celkové hodnocení

4
+
extrémně úsporný motor
prostornost
ergonomie
výtečná navigace
-
hluk od zavěšení
komfort na ostrých nerovnostech
řízení ve vyšších rychlostech





Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: