Škoda Octavia 1.6 TDI Elegance: Sloužím lidu
Fleet manažeři se již nyní mohou těšit na hezké chvilky s tabulkami výdajů za palivo. Octavia s dieselovou šestnáctistovkou je vysloveně úsporná.
Třetí novodobá generace mladoboleslavské Octavie vstupuje na trh doprovázena velkým očekáváním. Na jednu stranu je to pro ni nevýhoda, protože šťouraví novináři a jistě i kritičtější ze
zákazníků najdou každý drobný nedostatek. Výhoda však spočívá (minimálně na území ČR) v neotřesitelné pověsti a společenském statutu.
A když už jsme u těch nedostatků, pojďme si hned na startu osvětlit ten hlavní a z mého pohledu ne zrovna příliš drobný. Všechny motorizace s výjimkou nejsilnějšího benzinu
1.8 TSI se musí spokojit s vlečenou zadní nápravou. U golfu se toto řešení povedlo zamaskovat nadmíru dobře, u leonu již vystrkuje růžky a nevšimnout si nelze ani u škodovky.
Stabilitu při průjezdu zatáčkami nijak zaznamenatelně neovlivňuje, ale je hlučná. Na nerovnostech se od ní ozývají rány, což subjektivně zhoršuje komfort na palubě. Ostatně hluk od kol (včetně
valivého) je obecně největší slabinou octavie. Šestnáctistovka TDI je odhlučněna průměrně a nezavdává důvod ke kritice.

Vynikající ergonomie, nadstandardní prostornost, pohledné materiály, dobré zpracování. Výtečný je velký volant, který se konečně přestal „usmívat“.
Nyní k pozitivům, z nichž největším je bezpochyby spotřeba paliva. Jednotka 1.6 TDI sice naftu nevyrábí (jak tvrdí lidové legendy o motoru 1.9 TDI, ale ani jí z nádrže mnoho neubírá. Ve městě si totiž nárokuje 5,4 litru a následují již jen lepší a lepší zprávy. Mimoměstský provoz znamená při sice ohleduplném, ale dynamičtějším stylu 4,6 l/100 km. Ke konci testu ukázal palubní počítač průměr 5,1 l/100 km, což je, i vzhledem k tomu, že jsme se nijak nesnažili, vynikající hodnota. Perličkou na závěr je pak spotřeba na dálnici. S tempomatem nastaveným na 130 km/h si octavia po sto kilometrech usrkla pouhých 4,9 litru.
Interiér jsme zkoumali již minule ve velkém testu, takže v rychlosti: prostor, ergonomie i zpracování na jedničku. Vysloveně příjemný je velký volant, nebýt strnutí ve středové poloze v rychlostech nad 100 km/h (což trápí i sourozence). Kufr? Přirozeně obří. A navíc s praktickými síťkami za příplatek.
Cena
Octavia 1.6 TDI Elegance: 529 900 Kč
Testovaný vůz: 802 300 Kč
Závěr
S motorem 1.6 TDI netrhá nejnovější trhák škodovky rychlostní rekordy a s plným obsazením je poněkud letargický. Zato spotřebou exceluje. Společně s prostorností a statutem octavie před námi stojí ideální služební vůz managementu.
Celkové hodnocení
extrémně úsporný motor |
prostornost |
ergonomie |
výtečná navigace |
hluk od zavěšení |
komfort na ostrých nerovnostech |
řízení ve vyšších rychlostech |