Opel Ampera vs. Toyota Prius Plug-in Hybrid: S povolením dobíjet
Tito dva agenti nechtějí spoléhat jen na benzin nebo elektřinu. Práce pro dvě „tajné služby“ se ale vůbec nevyplácí, Mata Hari by mohla vyprávět, nebo snad ano?
Žádný z nich není žádným nováčkem, Opel Ampera je na našem trhu od jara loňského roku a je průkopníkem vozů označovaných jako elektromobily s prodlužovačem dojezdu. Tím se myslí to, že
když jim dojde „šťáva“ v baterkách, spustí si spalovací motor (v případě ampery je to zážehová jednačtyřka o výkonu 63 kW), který pak přes generátor elektrického proudu pohání
elektromotor. Výsledek tak připomíná to, co železničáři znají již léta: dieselelektrickou lokomotivu.
Toyota Prius je také stará známá, u verze Plug-in Hybrid ale došlo k několika zásadním změnám. Tou nejdůležitější je možnost nabíjet baterie přímo z elektrické sítě, navíc už nejsou
niklmetalhydridové, ale lithioiontové a s kapacitou 4,4 kWh (ampera pobere celých 16 kWh). Drobné detaily se změnily i na karoserii a v interiéru přibylo tlačítko na odložení
nabíjení (auto se může začít elektřinou plnit až v momentě, kdy ČEZ, RWE a spol. nastaví levnější noční tarif, ampera to zvládá také). Pohon Hybrid Synergy Drive ale funguje stále stejně:
přední kola může pohánět buď spalovací motor (má objem 1,8 litru a výkon 73 kW), elektromotor (60 kW) nebo oba dohromady (se systémovým výkonem 100 kW), vše řeší planetová převodovka, která svým
projevem připomíná bezstupňové CVT.
Jakmile ale elektřina uskladněná v akumulátorech dojde, karta se obrací. Ukazatel kapacity baterie v priusu se „rozsegmentuje“ (do té doby byl celistvý), u ampery „baterku“ nahradí stojan čerpací stanice znázorňující stav palivové nádrže. Toyota v tomto režimu funguje jako klasický full hybrid, oba pohony se vzájemně doplňují a spotřeba se i na dálnici dá držet na 5,6 l/100 km. Ampera se sice prius snaží napodobovat, jenže jí to moc nejde. Jednačtyřka při zátěži spálí i 8 l/100 km a běžná spotřeba v režimu Hold (kdy elektromotor jen vypomáhá zážehovému agregátu) je 6 l/100 km, prius umí jezdit i za 4,5 l/100 km. Menší baterie priusu také naplníte mnohem rychleji, stačí k tomu nějaké dvě hodiny (a nabíječkou proteče asi 3,5 kWh), ampera potřebuje šest (se spotřebou 17 kWh). Japonským fíglem je navíc dobíjení baterie na dálnici, pokud neztratíte veškerou energii potřebnou pro čistě elektrický provoz, umí prius v režimu HV (obdoba holdu u ampery) plnit akumulátor prakticky až na maximální kapacitu. Při cestě z Prahy do Brna tak můžete šetřit životní prostředí i v moravské metropoli.
Ten nepřesvědčí ani jízdními vlastnostmi, těžký vůz je silně nedotáčivý a při každém ostřejším průjezdu zatáčkou rozblikáte v přístrojovém štítu kontrolku stabilizačního programu. I brzdy se hůře dávkují. Ani prius není žádný supersport, ale jeho podvozek funguje i na okreskách lépe. Je také pohodlnější (u plug-inu jsou standardem 15“ kola a za větší ani nelze připlatit) a s výše položeným nárazníkem se snadněji parkuje nad obrubníky. To s gumovým límcem na přídi ampery budete škrtat o každý zpomalovací práh.
Cena
Opel Ampera: 1 150 000 Kč
Testovaný vůz: 1 231 245 Kč
Toyota Prius Plug-in Hybrid: 909 900 Kč
Testovaný vůz: 924 900 Kč
Závěr
Plug-in hybrid je přesně tím, za co ho Toyota označuje, tj. priusem, u něhož můžete baterie nabíjet z elektrické sítě. Je sice stále více hybridem než elektromobilem, pro každodenní jezdění ale poslouží podstatně lépe než Opel Ampera a navíc je o 240 000 Kč levnější.
U ampery je to přesně naopak. Více než hybridem je elektromobilem, a tak s ní budete opravdu ekologicky jezdit jen při každodenním dobíjení a malém nájezdu. Má navíc tvrdší podvozek a jízdně nepřesvědčí, do karet jí hraje velice povedený hi-tech design.