Kia Rio vs. Škoda Fabia vs. Renault Clio: Zdánlivě nerovný boj
Tříválec 0,9 litru je nejmenším, ale zároveň nejsilnějším motorem nového clia. Je vůbec fér srovnávat jej se základní motorizací Kie Rio a střední u Škody Fabia?
Čtvrtá generace Renaultu Clio ví, jak oslovit. Zejména v příplatkové červené metalíze Flamme za 13 500 Kč vyniknou naplno zaoblené tvary novinky. Auto stojí pevně rozkročeno a zejména
zezadu, kde se na vás přísným pohledem dívají nízká světla, vypadá patřičně široce a moderně. Být škarohlíd, tak řeknu, že je přesným opakem úzké, vysoké a trochu vyplašeně se tvářící
fabie. Na design druhého nejmenšího českého modelu si však již mé oko zvyklo a i přes vše popsané výše auto působí svým způsobem sympaticky. Kia pak sází na klasickou odměřenou serióznost
a špetku elegance – neurazí, nenadchne.
V interiéru se projeví pozitivní důsledek krabicovitějších tvarů fabie. Díky největšímu prosklení je vnitřek vzdušný a prostor s přehledem dostačuje pro čtyři dospělé. Nízká okna Ria
sice omezují výhled ven zadním cestujícím, ti však mají více prostoru pro nohy než u zbývajících vozů. Celkově působí rio uvnitř nejprostorněji, ačkoliv zvenku na to nevypadá. Clio pak doplácí
na svůj zajímavý vzhled. Kvůli dlouhé přídi je kabina auta posunutá dozadu a spíše menších rozměrů. To se potvrzuje po usednutí dovnitř. Vepředu je prostor ve všech směrech dostatečný, ačkoliv
polstrování střechy má mohutně vybraný prostor pro hlavu a několik vyšších spolucestujících si stěžovalo na skutečnost, že při pohybu těla vpřed, například při ostřejším brzdění, se čelem téměř
dotýkají onoho polstrování v místech u hrany čelního skla, kde již vybrání není. Většině lidí to však vadit nebude, což se ale nedá říci o prostoru vzadu. Již dveře s
klikou chytře ukrytou v C-sloupku svou malostí dávají tušit, že vstupní otvor nebude největší, což se po otevření potvrzuje. Vzadu je pak nejméně místa jak pro hlavy, tak zejména pro kolena
cestujících (o sedm centimetrů méně než ve fabii a o osm méně než v riu).
Renault a škoda přijely do testu v téměř plné výbavě, zatímco kia byla ve druhé nejnižší výbavě Comfort za 249 980 Kč (po slevě 15 000 Kč), která však nabízí vše potřebné, tedy manuální klimatizaci, palubní počítač, parkovací senzory a elektricky ovládaná přední okna. Do ria navíc můžete mít za příplatek i poměrně luxusní prvky, jako je vyhřívaný volant, parkovací kamera či bezklíčový vstup. Základní motor 1.25 CVVT je přitom se svým výkonem 85 koní a pětistupňovou manuální převodovkou srovnatelný s dvanáctistovkou TSI ve škodě, jež je ve verzi 85 k prostředním benzinovým motorem nabídky, a tříválcem 0.9 clia, který má 90 koní a prozatím jde o nejsilnější motor pod kapotou novinky. Pokud porovnáme základní ceny čistě těchto pohoných jednotek, pak nejlevněji vychází kia (259 980 Kč, nepočítáme-li aktuální slevu 20 000 Kč) následována škodou (267 900 Kč) a cliem (289 900 Kč). Renault však za tyto peníze v rámci výbavy Expression má kliky a zrcátka v barvě karoserie, tempomat, manuální klimatizaci, litá kola či multimediální a navigační systém MediaNav. Kia nemá v základu ani jednu tuto položku, ačkoliv příplatek za verzi Comfort s klimatizací a dalšími věcmi je pouhých 5000 Kč. Stejně tak škodě chybí v základní výbavě Active tyto funkční prvky, nyní si však můžete koupit verzi Fresh Ambition za 264 900 Kč, která již obsahuje klimatizaci, kola z lehké slitiny, metalízu či rádio s CD a MP3. Otázka výhodnosti těchto automobilů zůstává poměrně zapeklitá, protože vybavit je na podobnou úroveň i kvůli různým výbavovým balíčkům u kie není dost dobře možné. Nejbohatší základní výbavu však má renault, a to i v jiných verzích.
Kia je v interiéru příjemně prostorná. Přední sedadla jsou ukotvená příjemně nízko a přispívají k nejlepší pozici za volantem.
Již po prvních kilometrech s každým z automobilů je zřejmé, že zde máme trojici vyspělých, dobře naladěných podvozků. Fabia se proplétá zatáčkami ochotně, s dobrou přilnavostí na přední nápravě. Její podvozek je jistý, nerozhodí jej ani nerovnosti uprostřed oblouku a sladěný celek podtrhuje dobrý dojem z vozu. Naladění je však poměrně tvrdší, a že je automobil konstrukčně nejstarší prozrazují i duté rány ozývající se na většině typů nerovností. Není to nic zásadního, jenže pokud do fabie přesednete z ria, všimnete si toho okamžitě. Kia totiž zvládá nerovnosti nejen v tichosti, ale také v největším komfortu. V ostřeji projížděných zatáčkách přitom má nejlepší mechanickou přilnavost a stopu můžete upravovat i plynovým pedálem. Korejci tak nalezli téměř ideální poměr mezi komfortem a ovladatelností jejich malého vozu. Díky mrazivému lednovému počasí jsem měl možnost všechny vozy porovnat i na sněhu a nejlépe se opět chovalo poddajné rio, které navíc obouvalo skandinávské pneumatiky Nokian. Naopak vůbec to na sněhu nešlo cliu, které má příliš citlivě nastavený nevypínatelný stabilizační systém s kontrolou trakce. Pohyb po nerovné, sněhem pokryté silnici se tak mění v boj řidiče s neustále pracující a přibrzďující elektronikou. Na suchu přitom podvozek clia funguje výtečně, je cítit lehkost méně než 1,1 tuny vážícího renaultu a z toho plyne i velmi dobrá obratnost, ačkoliv sklony k nedotáčivosti má malý francouz největší.
Design je sice subjektivní záležitost, většinu lidí však široký postoj a moderní záď clia zaujmou na první pohled.
Motor renaultu bohužel naprosto nedokáže naplnit sliby dané na papíře. Ano, když pojedete zcela defenzivně, projeví se nízký objem 0,9 litru tříválce a spotřeba klesne pod pět litrů na sto kilometrů, to je však stále více, než kolik by auto mělo spořádat papírově. Bohužel spotřeba není vykoupena ani dynamikou, člověk by od devadesáti koní v takto lehkém autě jednoduše čekal mnohem více. Motor jde navíc neochotně do otáček a chová se nekultivovaně. Zejména v nižších otáčkách se projevuje vibracemi a k rozjezdu potřebuje více plynu než kupříkladu škodovka. Za studena má také tendenci lehce cukat a jeho zvuk naplňuje kabinu častěji, než by bylo milé. Nevím, jestli za to mohou povedené motory konkurence či přílišné očekávání, ale motor 0.9 TCe rozhodně nevzbudil pozitivní dojem.
Fabia má sice nejkratší ložnou plochu 1330 mm kvůli výklopnému sedáku, jako jediná však nemá výrazný schod po složení sedaček.
A co když s těmito vozy vyrazíte na dálnici? Fabia je nejsvižnější, nedělá jí problém zrychlovat i do táhlých kopců, ale aerodynamický hluk je největší. Clio působí letargicky a nejen stoupající spotřeba vás nutí ke klidnějšímu tempu. Rio potřebuje otáčky, aby se dostalo do tempa, pohybuje se však klidně, vyrovnaně a s nejmenším aerodynamickým hlukem.
Cena
Kia Rio 1.25 CVVT Comfort: 259 980 Kč
Testovaný vůz: 264 980 Kč
Škoda Fabia 1.2 TSI Elegance: 267 900 Kč
Testovaný vůz: 369 300 Kč
Renault Clio 0.9 TCe Dynamique: 289 900 Kč
Testovaný vůz: 330 400 Kč
Závěr
1. Kia Rio 1.25 CVVT Comfort - 9/10
2. Škoda Fabia 1.2 TSI Elegance - 8/10
3. Renault Clio 0.9 TCe Dynamique - 7/10
Nejuniverzálnějším autem se tentokrát ukázala být fabia. Je prostorná, má největší zavazadlový prostor, jistý podvozek a silný motor. Je ale nejhlučnější, ať už od motoru či podvozku, a komfortem také zrovna nevyniká. Clio boduje zejména designem, agilním podvozkem a bohatou výbavou, největší slabinou auta se ale ukázal být po všech stránkách motor a také stísněný interiér či příliš aktivní elektronické systémy. Kia je sice nejpomalejší, ale ve výsledku patří její motor k těm nejpříjemnějším a nejúspornějším. Velmi dobře naladěný podvozek příkladně kombinuje komfort s jistotou a obratností v zatáčkách, zatímco uvnitř je kia nejprostornější. Ani malý zavazadlový prostor ji neobere o těsné vítězství nad fabií.
Kia Rio 1 25 CVVT Comfort: Komfortní a jistý podvozek |
tichý a úsporný motor |
velký vnitřní prostor |
Škoda Fabia 1 2 TSI Elegance: Silný motor |
prostorný interiér a praktický zavazadlový prostor |
jízdní vlastnosti |
Renault Clio 0 9 TCe Dynamique: Přitažlivý design |
jistý podvozek |
dobrá základní výbava |
Kia Rio 1 25 CVVT Comfort: Menší zavazadlový prostor a jeho vstupní otvor |
slabší dynamika motoru |
Škoda Fabia 1 2 TSI Elegance: Hlučnější motor i podvozek |
nižší komfort odpružení |
Renault Clio 0 9 TCe Dynamique: Nekultivovaný motor |
vyšší spotřeba paliva |
stísněný interiér |