Toyota Prius Plug-in Hybrid Premium: Nadstavba
Vedle klasického hybridního priusu už si mohou zákazníci pořídit i plug-in verzi s možností dobíjení baterií ze zásuvky.
Toyota Prius Plug-in hybrid, označovaná těž jako PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle), se od běžného priusu liší tím, že místo NiMH baterií používá typ Li-ion s větší kapacitou (4,4 kWh),
prodlužující dojezd na elektřinu.
Automobil jsme každý den dvakrát dobíjeli z běžné elektrické sítě – ráno po příjezdu do práce a večer pak doma. Nikdy to nezabralo víc než 1,5 hodiny. V průměru jsme spotřebovali 3,2
kWh elektrické energie, takže při ceně 3 Kč/kWh (tarif pro domácnost) vyšlo jedno nabití na necelých deset korun.
Při delší jízdě z kopce se dá rekuperací opět docílit nabití akumulátoru na takovou hodnotu, kdy se hybridní pohon opět přepne do čistě elektrického. Jde ale maximálně o stovky metrů. Za jízdy má řidič kdykoliv možnost sám přejít do hybridního režimu a uchovat si tak elektrické kilometry do města či do obytné zóny. Při jízdě pak dochází už jenom k udržování kapacity akumulátorů, naplno se nikdy opět nenabijí.
Pouze na dálnici spotřeba překročí hranici pěti litrů.
Cena
Prius Plug-in Hybrid Premium: 899 900 Kč
Testovaný vůz: 1 064 900 Kč
Řidič si může vybrat ze tří jízdních režimů, proti běžnému priusu je zde navíc volba EV City.
Závěr
Pomineme-li fakt, že elektřina se u nás vyrábí hlavně z uhlí a že drahé baterie vyhnaly cenu Priusu PHEV do těžko akceptovatelných výšin, pak po technické stránce tohle auto funguje jako žádný jiný hybrid. Je úsporné a použitelné v každodenním životě, technika nijak neobtěžuje.
Celkové hodnocení
nízká spotřeba |
prodloužená jízda na elektřinu |
neplatí silniční daň |
vysoká cena |
průměrná dynamika |
nízké užitečné zatížení |
dražší servis |