Volkswagen Golf 1.2 TSI Comfortline: Etalon posedmé
Golfu již léta náleží pozice laťky, od níž se odvozují srovnání v nižší střední třídě. Evoluce plíživě postupuje, a tak je zde již sedmá generace kvintesence hatchbacku, která by si opět ráda nárokovala pozici premianta.
První generace golfu s velmi moderní karoserií od studia Ital Design návrháře Giorgetta Giugiara se začala vyrábět roku 1974. Od té doby Volkswagen vyrobil takřka 30 000 000 kusů
hatchbacku, který se stal synonymem pro nižší střední třídu, přičemž některé rysy originálu byly dodnes zachovány. Mimo celkovou koncepci to je například široký skloněný C-sloupek, ale především
jméno. Jak dobře právě ono odolává času, potažmo jak loajální zákazníky golf má, může ukázat následující exkurze do dob minulých. Přímými a koncepčně odpovídajícími konkurenty první generace
golfu byly vozy jako Ford Escort, Opel Kadett či Fiat Ritmo. Společný jmenovatel někdejších konkurentů je asi dosti patrný, nikdo z nich již s námi není. A to jsme ještě nezmínili
třebas Talbot Horizon, který to vzal zgruntu a odpískal nejen model, ale i značku.
Možná i proto je tak obtížné psát velký test právě tohoto auta. Jeho hlavním cílem je uspokojit, neodradit ani nejmenším detailem nikoho z potenciálních zákazníků, být nenápadný, konzervativní, evoluční, trochu jiný a modernější, ale v podstatě stále stejný. A vzhledem k tomu, že jde o VW, byly tyto požadavky splněny s až fascinující německou precizností. Výsledkem je auto, které nejde popsat jinak, než „je to prostě golf“, a o to zcela bez pochyby šlo. Stejně jako minule a předminule...

Pro posádku je místa akorát. Ani při obsazení čtyřmi poctivě narostlými dospělými nebude nikdo trpět nedostatkem prostoru.
Testu jsme podrobili základní motorizaci 1.2 TSI o výkonu 85 koní s manuální pětistupňovou převodovkou ve výbavě Comfortline s první cenovkou 374 900 Kč. Základní verze je sice poměrně levná, ovšem za komfortní výbavu se platí, a to ne zrovna málo. Testovací kus stál takřka 420 000 Kč, a to se stále bavíme o nejlevnější motorizaci. Ovšem za své peníze dostanete slušnou protihodnotu. Interiér je pohledný, útulný a působí dojmem kvality. Nově tvarovaný volant s dekoračním prvkem z leskle lakovaného plastu vypadá dobře a tvarováním výtečně padne do ruky. Navíc jej lze nastavovat v širokém pásmu jak výškově, tak podélně. Totéž platí o sedačkách, na nichž je patrno, že jejich kompatibilitě s různorodými postavami byla věnována náležitá péče, a to včetně dostatečného prostoru pro hlavu i v momentě, kdy sedák není snížen „až na zem“.

Volant s dekoračními lakovanými prvky lze nastavovat s velkým rozpětím. Ergonomie je příkladná, odkládacích prostor dostatek.
Turbem plněná jednotka 1.2 TSI je po nastartování takřka neslyšná, a pokud se plynový pedál nachází v první třetině své dráhy, zůstává jí tato charakteristika i za jízdy. Pokud přitlačíte na pilu, počne se ozývat charakteristický, ale ne nepříjemný tep čtyř válců, který navíc zní vzdáleně. Jakkoli je papírový výkon pětaosmdesáti koní těžko považovat za předpoklad ke svižnější jízdě, je až překvapivé, jak lehkonohý s ním golf je. Díky průběhu křivek točivého momentu a výkonu motor konstantně zatahuje od cca 2000 ot/min, sice nijak výrazně, ale rozhodně dostatečně. I v plném obsazení lze bez nutnosti vytáčet motor do červeného pole cestovat s uspokojivým rychlostním průměrem.

Dvanáctistovka pod kapotou je tichá a kultivovaná. Díky průběhu grafu charakteristik tolik nevadí ani celkem nízký výkon.
Nyní k tolik diskutovanému tématu dvou různých zadních náprav, tedy torzní příčce pro slabší motorizace a víceprvkovému zavěšení pro silnější. Trochu jsem doufal, že alespoň zde nechá Volkswagen prostor pro vážnější kritiku, ale „bohužel“ se tak nestalo. Konstrukčně prostší zadní náprava funguje velmi dobře. Její koncepci nemáte šanci zaznamenat ani při přejetí příčné spáry v zatáčce. Pokud vysloveně provokujete brzdou v rychle projížděném oblouku, má sice zadek tendenci se smýknout, ale nevypínatelné ESP zasáhne rychle a jemně. Jediné, na čem je konstrukce patrná, je lehce volnější pohyb zadní části karoserie při plném obsazení. Ale odvážím se tvrdit, že si člověk všimne jen díky tomu, že o torzní příčce ví a snaží se šťourat.
Závěrem opět musím říci, že je to golf. Dělá přesně to, co od něj očekáváte. Ničím vás nebude obtěžovat, ale také jen stěží nadchne. Pokud jsou pro vás auta spotřební produkt, máte svého favorita, pokud nikoli, stejně doporučuji jej zahrnout do úvah.
Cena
Golf 1.2 TSI Comfortline: 374 900 Kč
Testovaný vůz: 419 100 Kč

S trochou štěstí si kolegové z kanceláře ani nevšimnou, že jste šestkový golf vyměnili za sedmičkový.
Závěr
I s nejslabším motorem je golf plnohodnotným vozem nižší střední třídy, základní cena láká, ale příplatky jsou drahé. Chcete-li nenápadné auto na běžné jezdění s očekávanou dobrou zůstatkovou hodnotou, je právě pro vás tím pravým.
Celkové hodnocení
komfort jízdy |
kultivovaný a úsporný základní motor |
dostatek prostoru |
dojem kvality |
drahá příplatková výbava |
reakce posilovače řízení ve vyšších rychlostech |