Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Volkswagen Golf 1.2 TSI Comfortline: Etalon posedmé

Test týdne

Golfu již léta náleží pozice laťky, od níž se odvozují srovnání v nižší střední třídě. Evoluce plíživě postupuje, a tak je zde již sedmá generace kvintesence hatchbacku, která by si opět ráda nárokovala pozici premianta.

Automobily Volkswagen Golf 1.2 TSI Comfortline

První generace golfu s velmi moderní karoserií od studia Ital Design návrháře Giorgetta Giugiara se začala vyrábět roku 1974. Od té doby Volkswagen vyrobil takřka 30 000 000 kusů hatchbacku, který se stal synonymem pro nižší střední třídu, přičemž některé rysy originálu byly dodnes zachovány. Mimo celkovou koncepci to je například široký skloněný C-sloupek, ale především jméno. Jak dobře právě ono odolává času, potažmo jak loajální zákazníky golf má, může ukázat následující exkurze do dob minulých. Přímými a koncepčně odpovídajícími konkurenty první generace golfu byly vozy jako Ford Escort, Opel Kadett či Fiat Ritmo. Společný jmenovatel někdejších konkurentů je asi dosti patrný, nikdo z nich již s námi není. A to jsme ještě nezmínili třebas Talbot Horizon, který to vzal zgruntu a odpískal nejen model, ale i značku.

Automobily Volkswagen Golf 1.2 TSI Comfortline

Je nenápadný, uspokojivý, všestranný a kupodivu mu stačí i základní motor.

Ne tak golf, ten je zde již skoro čtyřicet let a celou tu dobu se drží svého kopyta, tedy formy dvouprostorového vozu s kolmou zádí, využitelného do města, na dlouhé cesty, pro rodinu, seniory i jako služební vůz. Požadavkům rozdílných skupin zákazníků musel v akceptovatelné míře vyhovovat po celou svoji dlouhou kariéru a vyhovuje i ve své nejnovější inkarnaci. Za tuto dlouhou evoluční dobu se stal nejen tím nejtypičtějším z hatchbacků, ale také nejpříznačnějším vozem své značky. Autem pro každého, volkswagenem, lidovým vozem.

Možná i proto je tak obtížné psát velký test právě tohoto auta. Jeho hlavním cílem je uspokojit, neodradit ani nejmenším detailem nikoho z potenciálních zákazníků, být nenápadný, konzervativní, evoluční, trochu jiný a modernější, ale v podstatě stále stejný. A vzhledem k tomu, že jde o VW, byly tyto požadavky splněny s až fascinující německou precizností. Výsledkem je auto, které nejde popsat jinak, než „je to prostě golf“, a o to zcela bez pochyby šlo. Stejně jako minule a předminule...

Automobily Volkswagen Golf 1.2 TSI Comfortline

Pro posádku je místa akorát. Ani při obsazení čtyřmi poctivě narostlými dospělými nebude nikdo trpět nedostatkem prostoru.

Přes obdivuhodně konstantní výsledky některé věci zůstávají a některé se mění. Sedmá generace zhubla dle verze až o 100 kg, nicméně i tak vážil testovací kus s lehkou dvanáctistovkou TSI přes 1,2 tuny. Dobrou zprávou je, že základní cena činí 339 900 Kč, přičemž ve výbavě najdete klimatizaci, dotykový displej, sedm airbagů či elektronickou parkovací brzdu a diferenciál. Golf je tedy celkem levný a uspokojivě vybavený, což nebývalo. Na druhou stranu zadní náprava slabších verzí spoléhá na torzní příčku místo víceprvkového zavěšení, což také nebývalo. V nabídce motorizací nenajdete jediný atmosférický motor a to, ano, také nebývalo.

Testu jsme podrobili základní motorizaci 1.2 TSI o výkonu 85 koní s manuální pětistupňovou převodovkou ve výbavě Comfortline s první cenovkou 374 900 Kč. Základní verze je sice poměrně levná, ovšem za komfortní výbavu se platí, a to ne zrovna málo. Testovací kus stál takřka 420 000 Kč, a to se stále bavíme o nejlevnější motorizaci. Ovšem za své peníze dostanete slušnou protihodnotu. Interiér je pohledný, útulný a působí dojmem kvality. Nově tvarovaný volant s dekoračním prvkem z leskle lakovaného plastu vypadá dobře a tvarováním výtečně padne do ruky. Navíc jej lze nastavovat v širokém pásmu jak výškově, tak podélně. Totéž platí o sedačkách, na nichž je patrno, že jejich kompatibilitě s různorodými postavami byla věnována náležitá péče, a to včetně dostatečného prostoru pro hlavu i v momentě, kdy sedák není snížen „až na zem“.

Automobily Volkswagen Golf 1.2 TSI Comfortline

Volant s dekoračními lakovanými prvky lze nastavovat s velkým rozpětím. Ergonomie je příkladná, odkládacích prostor dostatek.

Příjemným detailem je i lehké natočení centrální konzole směrem k řidiči, na ní také najdete jediný detail, který by se dal považovat za laciný – černě lakovaný rámeček kolem displeje rádia. Při detailním zkoumání odhalíte, že tvrdá spodní část palubní desky má místy také mezírky ve zpracování, ale za běžného užití není šance je zaznamenat. V zadní části interiéru není důvod ke kritice, uspokojivě se zde usadí dvojice dospělých a bez větších kompromisů přečká i dlouhou cestu. Kufr základní verze neskrývá pod podlážkou již nic jiného než dojezdovou rezervu a hever, objemem uspokojí a nenadchne.

Turbem plněná jednotka 1.2 TSI je po nastartování takřka neslyšná, a pokud se plynový pedál nachází v první třetině své dráhy, zůstává jí tato charakteristika i za jízdy. Pokud přitlačíte na pilu, počne se ozývat charakteristický, ale ne nepříjemný tep čtyř válců, který navíc zní vzdáleně. Jakkoli je papírový výkon pětaosmdesáti koní těžko považovat za předpoklad ke svižnější jízdě, je až překvapivé, jak lehkonohý s ním golf je. Díky průběhu křivek točivého momentu a výkonu motor konstantně zatahuje od cca 2000 ot/min, sice nijak výrazně, ale rozhodně dostatečně. I v plném obsazení lze bez nutnosti vytáčet motor do červeného pole cestovat s uspokojivým rychlostním průměrem.

Automobily Volkswagen Golf 1.2 TSI Comfortline

Dvanáctistovka pod kapotou je tichá a kultivovaná. Díky průběhu grafu charakteristik tolik nevadí ani celkem nízký výkon.

Za své služby si motor ve městě řekne o šest litrů, přičemž nutno zmínit, že standardní stop-start je rychlý a nevyžaduje od řidiče ohledy. Mimo město jezdil golf za 5,1 l/100 km, průměrně pak za 5,4 l/100 km. Obvyklá bolest maloobjemových motorů se týká i nejslabšího TSI, avšak méně, než jsem očekával – na dálnici počítejte se spotřebou cca 6,8 litru, což není ve výsledku špatné. Ovšem pro udržení 130 km/h budete muset v prudších stoupáních podřadit na trojku. Pětistupňový manuál se pojí pouze k základnímu motoru (benzinu i dieselu) a jeho chod je přesný, rychlý a bez zbytečného odporu kulisy.

Nyní k tolik diskutovanému tématu dvou různých zadních náprav, tedy torzní příčce pro slabší motorizace a víceprvkovému zavěšení pro silnější. Trochu jsem doufal, že alespoň zde nechá Volkswagen prostor pro vážnější kritiku, ale „bohužel“ se tak nestalo. Konstrukčně prostší zadní náprava funguje velmi dobře. Její koncepci nemáte šanci zaznamenat ani při přejetí příčné spáry v zatáčce. Pokud vysloveně provokujete brzdou v rychle projížděném oblouku, má sice zadek tendenci se smýknout, ale nevypínatelné ESP zasáhne rychle a jemně. Jediné, na čem je konstrukce patrná, je lehce volnější pohyb zadní části karoserie při plném obsazení. Ale odvážím se tvrdit, že si člověk všimne jen díky tomu, že o torzní příčce ví a snaží se šťourat.

Automobily Volkswagen Golf 1.2 TSI Comfortline

Jízda je pohodlná a reakce podvozku předvídatelné. Jakoukoli nezdobu okamžitě jemně zkrotí ESP.

Podvozek je celkově velmi komfortně nastaven, na vysokoprofilových pneumatikách si bez rázů a hluku poradí s grácií s každou nástrahou českých silnic. V zatáčkách zůstává s lehkým motorem nad přední nápravou dlouho neutrální a následně přechází do decentní nedotáčivosti následované i zadní nápravou a zásahem ESP. V jízdním projevu jsem za týden našel jen jedinou vážnější skvrnku. V rychlostech nad cca 100 km/h se projeví jinak konstantně pracující elektrický posilovač, který kvůli snaze o úsporu zapříčiňuje vůli kolem středové polohy. Ta je nepříjemná především na dálnici za větru, jinak řidiče moc netrápí.

Závěrem opět musím říci, že je to golf. Dělá přesně to, co od něj očekáváte. Ničím vás nebude obtěžovat, ale také jen stěží nadchne. Pokud jsou pro vás auta spotřební produkt, máte svého favorita, pokud nikoli, stejně doporučuji jej zahrnout do úvah.

Cena
Golf 1.2 TSI Comfortline: 374 900 Kč
Testovaný vůz: 419 100 Kč

Automobily Volkswagen Golf 1.2 TSI Comfortline

S trochou štěstí si kolegové z kanceláře ani nevšimnou, že jste šestkový golf vyměnili za sedmičkový.



Závěr

I s nejslabším motorem je golf plnohodnotným vozem nižší střední třídy, základní cena láká, ale příplatky jsou drahé. Chcete-li nenápadné auto na běžné jezdění s očekávanou dobrou zůstatkovou hodnotou, je právě pro vás tím pravým.

Celkové hodnocení

4
+
komfort jízdy
kultivovaný a úsporný základní motor
dostatek prostoru
dojem kvality
-
drahá příplatková výbava
reakce posilovače řízení ve vyšších rychlostech





Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: