Renault Clio TCe 90 Dynamique: Předaná štafeta
Clio je neprodávanějším modelem značky Renault s téměř 12 miliony prodaných kusů všech generací od roku 1990. O dvacet dva let později vstupuje na trh čtvrtá generace a má velké ambice...
Vývoj, jaký Renault Clio prodělal přechodem ze třetí na čtvrtou generaci, je patrný z každého detailu. Harmonické proporce, dané mimo jiné o 45 mm nižší karoserií i menší světlou
výškou společně s doširoka rozkročenými koly, dodávají na atraktivitě a přidávají dojmu sportovně střiženého hatchbacku, který z nového clia chtěli ve Francii mít. V přední části
vaši pozornost upoutá výrazné logo tvořící z velké části masku chladiče. Odhalit příslušnost ke značce tak bude u nového clia hračka i pro automobilové analfabety. Celkový design vozu
je inspirován designérským cvičením DeZir, což je patrné i na optice předních světel.
Nové clio bude nabízeno výhradně v pětidveřové verzi (později ještě ve verzi Grandtour), ale ani milovníci sportovnějších třídveřových verzí nemusí tak úplně naříkat. Nejen že přední dveře jsou
výrazně delší, než je tomu u klasických pětidveřových modelů, jako by u Renaultu jen chtěli usnadnit příležitostným zadním pasažérům nastupování, ale moc se s nimi
a s využitím clia jako praktického pětidveřového vozu nepočítalo. Ale k tomu se ještě vrátíme. Co se zadních dveří týče, zajímavostí jsou také kliky integrované do zadního bočního
okénka. Nepříliš praktické, ale hezké řešení odpovídající již zmíněné koncepci a směřování vozu.
Stejně jako na karoserii ani v interiéru nezůstal kámen na kameni a majitel třetí generace clia by se zde zorientovával stejně dlouho jako jakýkoli jiný řidič. Konstruktéři dali důraz na spojení atraktivního designu, snadného ovládání a maximálního využití multimediálních technologií. Do středového panelu tak byl zabudován jakýsi tablet, který umožňuje komunikovat s většinou systémů vozu. Nutno podotknout, že s něčím podobným už přišla i konkurence, ale nutno také říci, že rozhodně nejde o špatné řešení. Dotykové ovládání je sice hrobem pro všechny leštěnkáře, které budou desítky otisků prstů na displeji hlavně za slunečného počasí iritovat, ale právě dotykové ovládání zvyšuje intuitivnost systému. Vtipná by byla možnost „tablet“ z palubní desky vyjímat tak, že by si na něm například spolujezdec mohl zahrát tetris či jinou hru jednadvacátého století a zpříjemnit si tak cestování.
Útulný i praktický je interiér nového clia. Řidič ocení dobrou pozici pro řízení i ergonomii ovládacích prvků.
Jiné to však je, budeme-li se bavit o prostornosti interéru. Kdo někdy seděl na zadních místech druhé generace modelu Clio nebo v prvním vydání thalie, může si dost dobře představit, jaké pohodlí má zadní cestující v novém cliu. Stejně jako má nové clio takové 2+2 boční dveře, tak stejně „ošizená“ jsou i zadní místa. Obecně celkem logické řešení. Díky této koncepci se na přední místa nejen krásně nasedá, ale řidič i spolujezdec zde mají vynikající prostorový komfort. Malá auta jsou obvykle využívána právě pro dopravu jednoho až dvou lidí, pouze příležitostně se někdo vmáčkne dozadu. To kufr požadavky na prostor díky svému objemu 300 litrů uspokojí bez výhrad. Kdo chce malé auto využívat jako rodinné, měl by se však spíše porozhlédnout jinde. Naštěstí třeba u Renaultu je i větší megane za příznivou cenu.
Řidič a spolujezdec se usadí do pohodlných sedadel a budou si užívat dostatek prostoru, cestující vzadu jsou na tom o poznání hůře.
Příjemným překvapením byla i kvalita řazení. Trochu delší dráhy se vzhledem k lehkosti i přesnosti řazení daly odpustit. Testovaná verze však byla vybavena pouze pětistupňovou převodovkou. Její odstupňování je zdařilé a hluk od motoru se do kabiny nepřenáší ve větší míře ani ve vyšších rychlostech, ovšem šestistupňová skříň by potenciál motoru jistě dokázala využít lépe. Tím motorem byl v případě testovaného vozu zbrusu nový tříválec TCe 90. Jde o první tříválcový motor vlastní koncepce Renaultu. Výkonu 90 koní je při objemu 898 cm3 dosaženo za pomoci turbodmychadla. To není nijak velké, a tak ani turboefekt není i přes malý objem motoru příliš velký. Ovšem při rozjezdech je třeba přidat plyn přece jen více než u vozů vybavených motory obvyklejší koncepce.
Jen tři válce a nízkotlaké turbodmychadlo jsou až překvapivě silnou sestavou. Tuto verzi clia mohu jen doporučit.
Jestli se mi na novém cliu něco vážně líbilo, pak to byl podvozek. Komfortní nastavení zpříjemňující pohyb po městě i všude tam, kde se ještě nestačily ze silnic odstranit následky loňské zimy, nijak neubírá na jistotě a stabilitě podvozku. Náklony karoserie jsou v mezích normy, sklon k nedotáčivosti je i díky lehkému motoru minimální a dobrá ovladatelnost i ochota zatáčet zde nejsou vykoupeny ani špatnou stabilitou ve vyšších rychlostech.
Cena
Clio TCe 90 Dynamique: 289 900 Kč
Testovaný vůz: 313 900 Kč
Závěr
Nové clio může kartami v segmentu malých vozů výrazně zamíchat. Jeho kvality jsou nesporné. Když nebudete chtít, aby plnilo roli rodinného vozu, těžko budete hledat nějakou jeho slabinu. Spotřeba tříválce se pravděpodobně po zajetí sníží.
Celkové hodnocení
místo na předních sedadlech |
jízdní vlastnosti |
živý a kultivovaný motor |
nastupování a komfort sezení na zadních místech |
vyšší spotřeba |