Mercedes-Benz A 250 Sport: WOW efekt
Třída A ve své třetí generaci přechází ke konvenčnějšímu konceptu. I tak ale přináší do segmentu něco svěžího. Vítr, ba přímo uragán stylu.
Mercedes se třetí generací třídy A opět vstupuje na pole neorané. První generace měla velmi novátorský prostorový a technický koncept, pro značku netypický pohon předních kol
a vstupovala do zatím neprobádaného segmentu, druhá pak šla v jejích šlépějích. Tentokrát se u trojcípé hvězdy rozhodli vzít to celé za opět trochu jiný konec. Jelikož čas ukázal, že
i pro prémiové značky se v nabité nižší střední třídě najde zajímavý tržní podíl, vyjíždí nejnovější třída A s karoserií klasického kompaktního hatchbacku. Je třeba dodat, že
velmi stylového. Pokud by se úspěšnost toho kterého modelu dala měřit počtem hlav, které se za ním v ulicích otočí, a množstvím zvědavých dotazů či stupněm ohmatanosti bočního okénka od
zvědavců nahlížejících na parkovišti dovnitř, mělo by áčko na celé čáře vyhráno.
Ale nejen vnějším vzhledem živ je stylový člověk. Obdiv okolí je samozřejmě věc příjemná, ale čas tráví řidič v kabině. Potěšitelné je, že z hlediska stylu mohu i odsud reportovat jen pozitiva. Očekáváte od prémiové značky špičkové materiály? Máte je mít, jak plasty, tak kůže jsou příjemné na pohled i omak. Vše, co vypadá kovově, je opatřeno kovovou fólií, stříbřenku zde nenajdete. Jemnou kůží potažený a červeně prošívaný volant skvěle padne do ruky a možnosti jeho nastavení jsou velmi široké. Chvála jde i za sedačkami s integrovanou opěrkou. Vypadají naprosto úchvatně, přitom jsou pohodlné a v zatáčkách poskytnou dostatečnou oporu. Všechna tlačítka mají delikátní odpor a najdete je v místech, kde je očekáváte.

Interiér je pohledný, materiály na výši, design dělá čest nejmenšímu modelu prémiové značky. Prostorností ovšem neohromí a v testovacím kusu se občas ozvalo vrzání plastů.
Zdá se tedy, že v interiéru je také vše v nejlepším pořádku. Ne tak docela, dvě „ale“ by se našla a bohužel dost zásadní. Prvním je prostornost. S výškou kolem 190 cm nebudete mít nejmenší šanci se vejít pod střešní okno a za vás si již sednou jen děti. Na druhou stranu, čtyři „eurolidé“ (tzn. normovaných 175 cm) se do vozu naskládají bez problému, ale také bez prostorové rezervy. Dalším vskutku nečekaným minusem bylo povrzávání interiéru, pazvuky se sice ozývaly spíše výjimečně, ale z různých míst. Od prémiové značky i ceny bych čekal dokonalost.
Prostor vzadu není nijak chvályhodný. Za vysokého řidiče si sednou spíše jen děti, dva normálně vzrostlí dospělí se za sebe vmístí.
Relativně vysokou spotřebu bych přičítal částečně i převodovce, která se často nemůže rozhodnout mezi svými sedmi stupni. V automatickém režimu při potřebě střední akcelerace podřazuje i na třikrát s nepříjemnými pauzami, rozjezd bohužel také nezvládá zcela plynule a v manuálním režimu podřazuje po jednotlivých stupních. Přičemž při pokynu k podřazení o tři stupně v rychlém sledu akceptuje jen dva. Navíc pádla na volantu jsou malá a jiná možnost ovládání zde není, volič je pod volantem. Pokud tedy projíždíte oblouk vynucující natočení volantu o více než čtvrt otáčky, budete mít problém najít správné pádlo.
České zastoupení předpokládá, že více než polovinu prodejů budou tvořit diesely. Počkáme, bude-li áčko s některým z nich sladěnějším celkem. S vrcholnou motorizací a dvouspojkovou převodovkou si doporučující vysvědčení neodneslo. Stylové? Ano. Prémiové? Ano… a také s prémiovou cenovkou, díky níž je o to nesnadnější přimhouřit oko.
Cena
A 250 Sport: 875 428 Kč
Testovaný vůz: 1 181 154 Kč
Prolisy na bocích úspěšně maskují vysoký ponton karoserie, s AMG paketem budí malý mercedes značnou pozornost okolí.
Závěr
V této specifikaci má třída A těžký život. Kompromisy, které s sebou nese sportovní vůz, vyžaduje všechny, ovšem bez odpovídající odměny. Z laciného kraje není, ale to vlastně žádné stylové zboží. Jako lifestylový doplněk ovšem funguje dokonale.
Celkové hodnocení
design sportovního paketu |
materiály v kabině |
přehledná navigace |
brzdy |
komfort jízdy |
velmi necitlivé řízení |
prostornost vzadu |
vyšší spotřeba |