Ford Focus ST vs Renault Megane RS
Oba vypadají efektně a drsně. Stojí vedle sebe a je z nich cítit potenciál. Jakmile z jednoho vystoupíte a usednete do druhého, zjistíte, že každý je úplně jiný. A který si tedy vybrat?
Začíná souboj moderních hot-hatchů, na skladě je čerstvé zboží, zahřáté zboží. Na jedné straně silnice stojí náš starý známý, Renault Megane RS, který si za dobu své existence stihl vydobýt mezi
fanoušky ostřejšího svezení svou jasnou pozici. Nedávno prošel faceliftem, který z něj udělal ještě většího drsňáka, a představenému kusu navíc k exkluzivitě pomáhá fakt, že pochází
z edice Red Bull Racing RB7. To neznamená změny ve výbavě či výkonu, ale efektní prvky karoserie.
Focus ST je v současné generaci proti ostřílenému meganu úplný nováček, kterému ještě teče mléko po bradě. Během letošního roku už byl sice několikrát k vidění, ale jinak je úplně nový,
a ačkoliv má na co navazovat, pokrevní linie byla narušena – proti svému předchůdci totiž přišel o jeden válec a má odlišnou konstrukci přední nápravy. Slabší bráška dnes zatím
neexistujícího Focusu RS se s výkonem 250 koní nemusí za čtyřválec stydět a díky svalnaté karoserii a zářivému laku také umí přitáhnout pozornost.
My chceme především určit, který z vozů je lepší, hravější, zábavnější, který je šampionem v ringu hot-hatchů. V rychlosti zkoumáme interiéry – ford má pěkná recara, která jsou celkem vysoko posazená, ale dobře tvarovaná. Tedy pro hubenější postavu, protože jakmile jste trochu při těle, nemusíte se do nich pohodlně vejít. Megane RS má sedadla od stejné firmy, ale o něco rozměrnější. Skvěle drží tělo a jsou příjemně umístěná. Pozice za volantem se dá díky široké škále nastavovacích prvků vykouzlit velmi „řidičská“ u obou aut. Ani u jednoho auta nemá příliš smysl zabývat se rádiem či zvukem – nejen že ergonomická řešení těchto oblastí nejsou ani u jednoho intuitivní, ale kdo by se staral o nějaké rušivé melodie, když má pod kapotou stádo nadržených ocelových hřebců?
Megane RS je jiné kafe – kéž by takhle fungovaly všechny renaulty! Krátké, přesné řazení, jasně vymezené dráhy, citlivá spojka, ostré brzdy a famózní zvukový doprovod šíleného zátahu. Přeplněný motor (taktéž dvoulitr) je dravý a drsný, tahá za volant, divoce vyje do okolí a po ubrání nechává výfukem vybuchovat cákance benzinu. Takový projev si necháme líbit! Výrazně kratší rychlosti přinášejí skvělou pružnost a chuť k neustálému měnění rychlostních stupňů. Jediné, co je potřeba udělat, je vypnout ESP, čímž se mimo jiné ECU hodí do drsnějšího módu.
Ačkoliv focusu tolikrát omílaný samosvor chybí, dokazuje, že umí zatáčet a reagovat na zatížení v některých ohledech ještě plynuleji a přirozeněji než megane. Vyspělost podvozků je na dlouhé téma – je třeba zajímavé, jak dokážou oba vozy tlumit nerovnosti.
Ochota zatáčet, jakou předvádí Ford Focus ST, je naprosto brilantní, a to navzdory absenci samosvorného diferenciálu.
Zejména při jízdě na limitu se projevuje ostřejší nastavení meganu a jeho schopnost víc řidiče vtáhnout do děje, stát se součástí příběhu o rychlých průjezdech zatáčkami. Naproti tomu čím déle jezdíte s focusem, tím rychleji se dostanete k hranicím schopností vozu. Budete jezdit se zapnutým ESP, protože tak celé auto funguje lépe než s vypnutým systémem. A potom, co desetkrát projedete stejný úsek s minimálními rozdíly rychlosti i stylu, si uvědomíte, že už se dál není co učit. Vyčerpáte možnosti předokolky a nebude vás bavit ani projev auta – a potom opět raději nasednete do meganu, který je živočišnější.
Oba vozy jsou rychlé, oba mají turbo, oba přední náhon. A právě v tom je trochu řidičský zádrhel. Brzy totiž zjistíte, že jakkoliv jsou dnešní hot-hatche vypiplané, nedosáhnou úrovně zábavnosti hravé zadokolky. A tu dneska díky Toyotě koupíte za 800 000 Kč...
Pokud vám stačí lehčí kurz řízení a víc toužíte po turboautě s pohonem předních kol, vítězem je renault. Pro něj hovořící argumenty ještě podtrhuje pohled do ceníku – Ford si totiž za svůj model Focus ST žádá 856 000 Kč, což je v základu o sto tisíc víc, než zaplatíte za megane. A navíc má dost příplatků, které cenu mohou ještě nebezpečně přiblížit milionu korun, jako v případě testované verze. U meganu stačí připlatit 40 000 Kč za skvělý podvozek Cup a samosvorný diferenciál a do 800 000 Kč máte skvělého společníka každodenní zábavy.
Cena
Ford Focus ST: 856 000 Kč
Testovaný vůz: 985 600 Kč
Renault Megane RS: 745 900 Kč
Testovaný vůz: 821 200 Kč
Závěr
Každý je z jiného těsta, megane připomíná spíše tradiční vrcholnou verzi focusu a to nejen kvůli obdobnému přídomku. Verze ST, která však v současnosti roli nejvýkonnějšího provedení zastává, je mnohem civilnější, „hodnější“, praktičtější a mírumilovnější než sportovní megane. Ten umí v řidiči probudit závodnické pudy celou svou existencí. Prvoplánovými detaily, ale hlavně svou funkčností, jízdními vlastnostmi, řízením, výkonným motorem a hlučným výfukem. A právě proto se stal vítězem.
Ford Focus ST: 9/10
Renault Megane RS: 10/10
ford Focus ST: Praktičtější karoserie |
ochota zatáčet a celkové vyvážení jízdních vlastností |
zátah motoru |
Renault Megane RS: Vynikající podvozek |
řízení |
řazení |
ostrý projev motoru |
zvuk motoru |
cena |
ford Focus ST: Vyšší cena |
méně dravý projev |
Renault Megane RS: Opožděný záběr samosvorného diferenciálu |