Mercedes-Benz Vito E-Cell: Do města
Týden jsme ulicemi Prahy a jejím okolím neslyšně proplouvali za volantem elektrické dodávky Mercedes-Benz Vito E-Cell. Dost jsme se u toho zapotili.
Můžeme si u vás, prosím, dobít auto? Tohle byla naše první otázka, když jsme přijeli do Chrášťan udělat rozhovor s Mikem Silinem ze společnosti TNT Express, která také zkoušela elektrické
vito. Cestou po pražském okruhu jsme poprvé zažili situaci, kdy nás v pravém pruhu vyblikávaly a předjížděly kamiony. Mercedes-Benz Vito E-Cell, postavený na verzi Panel Van se střední
délkou, má totiž nejvyšší rychlost omezenou na 89 km/h, ke všemu rudá samolepka v přístrojovém štítu nabádá k maximu 80 km/h. Ale ani tento limit jsme v zájmu dojezdu moc často
neprolomili. To už skoro hraničilo s porušením předpisu o plynulosti jízdy...
Na druhé straně Vito E-Cell ani není postaveno na ježdění po dálnici, jeho hlavním posláním je zásobování uvnitř města, kde má bezemisní provoz největší smysl a kde je i šance dosáhnout
udávaného dojezdu 130 km. Ten by měly zajišťovat lithioiontové baterie o celkové kapacitě 36 kWh (akumulátory městského mini Mitsubishi i-MiEV mají zhruba poloviční kapacitu). Nám se na jedno
nabití podařilo ujet jen asi 90 kilometrů (i když vyjet je do prázdna jsme si netroufli). Pravda ale je, že jsme s mercedesem nejezdili jenom po městě. Zase jsme ale nevyužili ani gram
z užitečného zatížení 600 kg (existuje i s 850 kg). Svou roli sehrálo možná i to, že v rekordně horkém srpnu jsme celou dobu jezdili se staženými okny. Testované Vito E-Cell
totiž nemělo klimatizaci, která, jak víme ze zkušeností s městskými elektromobily Citroën C-Zero/Mitsubishi i-MiEV/Peugeot iOn, patří k hodně velkým „žroutům“ elektřiny.
O pohon dodávky se stará elektromotor o výkonu 60 kW, který roztáčí přední kola. Maximální točivý moment sice nastupuje prakticky od volnoběžných otáček, produkovaných 280 Nm ale není tolik, aby vito startovalo s podobným odpichem jako osobní elektromobily. Přece jenom je to dodávka, která bez nákladu váží 2,2 t, takže na rychlost 80 km/h se dostane za 11 sekund.

V České republice už se pohybuje několik elektrických mercedesů. Český importér je pronajímá za necelých 28 000 korun za měsíc.
Cena
Mercedes-Benz Vito E-Cell si nelze koupit, importér ho nabízí formou operativního leasingu. Ve splátce 27 835 Kč/měsíc jsou zahrnuty náklady na servis i pojištění.
Závěr
Neřeknu asi nic objevného, ale dokud nebude ve městech dostatek dobíjecích míst, tak je provozování těchto aut skutečně spíš jenom politická záležitost. A dokud nebude u nás víc elektřiny z obnovitelných zdrojů (které by ale nezvyšovaly cenu klasické), tak nevidím smysl v elektropohonu jako celku.
Celkové hodnocení
bezemisní a nehlučný provoz |
snadná ovladatelnost |
plynulé rozjezdy |
krátký dojezd |
nedostatečná infrastruktura dobíjecích míst |
operativnost |