Škoda Octavia Combi 1.6 MPI LPG Ambition
Octavia LPG přidává plyn, aby ujela vysokým cenám benzinu a nafty. Její nová verze přiváží mnohá vylepšení. A co z toho všeho plyne?
Pojem plynový pedál dostává v Octavii LPG zcela nový, pravdivější rozměr. Těkavý plyn ale neslouží k pohonu hned po nastartování. Podmínkou je teplota chladicí kapaliny vyšší než 30 stupňů Celsia a
otáčky motoru za jízdy nad 1200/min.
Přepnutí probíhá automaticky. Pokud vypnete rádio, prozradí ho nijak výrazné cvaknutí od toroidní plynové nádrže, která zabírá místo rezervě. Tu si u této octavie nelze objednat, objem zavazadlového
prostoru tak ale zůstal nezměněn. Že jedete na kapalný propan-butan, poznáte podle rozsvícené zelené kontrolky v přístrojovém štítu vedle levého palivoměru, který patří nádrži na LPG, zatímco ten
druhý pro benzinovou nádrž je klasicky vpravo. Přepínat mezi oběma pohonnými látkami můžete i manuálně.
U palivové nádrže na plyn se ručka pohybuje mnohem rychleji než u benzinové. Je menší, 44litrová (na benzin má klasických 55 l) a spotřeba plynu je též vyšší, v našem případě to bylo průměrně 10,1 l/100 km, zatímco benzinu jsme spotřebovali průměrně 8,2 l na každých 100 km. Ve spodním spektru otáček je motor poměrně živý, do vyšších se mu ale příliš nechce. Na plyn má čtyřválec o 3 kW nižší výkon (72 kW) a točivý moment snížený ze 148 Nm na 144 Nm. Subjektivně ale motor táhne stejně dobře, má však trochu hrubší chod.
S nijak vysokými náklady získáte vůz, který se dojezdem na obě nádrže vyrovná verzím se vznětovým motorem, a jehož provozem můžete v době vysoké ceny benzinu významně ušetřit. Cena litru LPG je totiž jen o něco více než 17 Kč oproti 37 Kč benzinu a o něco méně za naftu.
Spotřeba plynu je sice trochu vyšší, přesto se o 30 000 Kč vyšší cena, pokud kalkulujeme s námi dosaženými spotřebami benzinu a LPG, vyplatí již po ujetí 23 000 km. To samozřejmě platí při ježdění jen na plyn, což vzhledem k husté síti čerpacích stanic na LPG není žádný problém. Bilanci plynové verze ale mírně zhoršují trochu vyšší náklady za pravidelné roční inspekce a nutnost po 10 letech vyměnit plynovou nádrž, která přijde přibližně na 5000 Kč. Limitujícím faktorem je i zákaz parkování v podzemních garážích. Na druhou stranu při dalším prodeji nebudete mít o zájemce nouzi.
Cena
Octavia Combi 1.6 MPI LPG Ambition: 526 900 Kč
Testovaný vůz: 633 400 Kč
Celkové hodnocení
nízké provozní náklady na LPG |
jízdní dosah jako u dieselu |
i s LPG nádrží nezměněný objem zavazadelníku |
díky tovární úpravě standardní záruka |
po přepnutí na LPG mírně hrubší chod motoru |
plynová nádrž zabírá místo rezervě |
nutnost každoročních prohlídek |
zákaz vjezdu do podzemních garáží |