Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Škoda Octavia Combi 1.6 MPI LPG Ambition

Test

Octavia LPG přidává plyn, aby ujela vysokým cenám benzinu a nafty. Její nová verze přiváží mnohá vylepšení. A co z toho všeho plyne?

Automobily Škoda Octavia Combi 1.6 MPI LPG Ambition

Pojem plynový pedál dostává v Octavii LPG zcela nový, pravdivější rozměr. Těkavý plyn ale neslouží k pohonu hned po nastartování. Podmínkou je teplota chladicí kapaliny vyšší než 30 stupňů Celsia a otáčky motoru za jízdy nad 1200/min.

Přepnutí probíhá automaticky. Pokud vypnete rádio, prozradí ho nijak výrazné cvaknutí od toroidní plynové nádrže, která zabírá místo rezervě. Tu si u této octavie nelze objednat, objem zavazadlového prostoru tak ale zůstal nezměněn. Že jedete na kapalný propan-butan, poznáte podle rozsvícené zelené kontrolky v přístrojovém štítu vedle levého palivoměru, který patří nádrži na LPG, zatímco ten druhý pro benzinovou nádrž je klasicky vpravo. Přepínat mezi oběma pohonnými látkami můžete i manuálně.

Automobily Škoda Octavia Combi 1.6 MPI LPG Ambition

Rozjezd je na benzin, plyn se přepojuje sám.

Oproti dřívější verzi této tovární úpravy octavie již přepínání působí profesionálněji, místo jakoby přilepeného panýlku vedle řadicí páky, jehož modré diody za tmy nepříjemně zářily, může řidič přepínat na plyn a zpět integrovaným tlačítkem s nápisem GAS na středovém panelu.

Automobily Škoda Octavia Combi 1.6 MPI LPG Ambition

Mezi palivy lze přepínat i tlačítkem.

U palivové nádrže na plyn se ručka pohybuje mnohem rychleji než u benzinové. Je menší, 44litrová (na benzin má klasických 55 l) a spotřeba plynu je též vyšší, v našem případě to bylo průměrně 10,1 l/100 km, zatímco benzinu jsme spotřebovali průměrně 8,2 l na každých 100 km. Ve spodním spektru otáček je motor poměrně živý, do vyšších se mu ale příliš nechce. Na plyn má čtyřválec o 3 kW nižší výkon (72 kW) a točivý moment snížený ze 148 Nm na 144 Nm. Subjektivně ale motor táhne stejně dobře, má však trochu hrubší chod.

Automobily Škoda Octavia Combi 1.6 MPI LPG Ambition

Toroidní nádrž je na úkor rezervy, objem „kufru“ zůstal zachován.

S nijak vysokými náklady získáte vůz, který se dojezdem na obě nádrže vyrovná verzím se vznětovým motorem, a jehož provozem můžete v době vysoké ceny benzinu významně ušetřit. Cena litru LPG je totiž jen o něco více než 17 Kč oproti 37 Kč benzinu a o něco méně za naftu.

Spotřeba plynu je sice trochu vyšší, přesto se o 30 000 Kč vyšší cena, pokud kalkulujeme s námi dosaženými spotřebami benzinu a LPG, vyplatí již po ujetí 23 000 km. To samozřejmě platí při ježdění jen na plyn, což vzhledem k husté síti čerpacích stanic na LPG není žádný problém. Bilanci plynové verze ale mírně zhoršují trochu vyšší náklady za pravidelné roční inspekce a nutnost po 10 letech vyměnit plynovou nádrž, která přijde přibližně na 5000 Kč. Limitujícím faktorem je i zákaz parkování v podzemních garážích. Na druhou stranu při dalším prodeji nebudete mít o zájemce nouzi.

Cena
Octavia Combi 1.6 MPI LPG Ambition: 526 900 Kč
Testovaný vůz: 633 400 Kč

Automobily Škoda Octavia Combi 1.6 MPI LPG Ambition

O tovární úpravy na LPG je zájem, při dalším prodeji nebudete mít o kupce nouzi.


Celkové hodnocení

3.5
+
nízké provozní náklady na LPG
jízdní dosah jako u dieselu
i s LPG nádrží nezměněný objem zavazadelníku
díky tovární úpravě standardní záruka
-
po přepnutí na LPG mírně hrubší chod motoru
plynová nádrž zabírá místo rezervě
nutnost každoročních prohlídek
zákaz vjezdu do podzemních garáží





Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: