Fiat Freemont 4x4 a naše první dojmy
Zvenku SUV, uvnitř MPV – takový je Fiat Freemont. Instalace pohonu všech kol dovedla jeho image k dokonalosti. Avšak image není všechno.
Freemont je zajímavý mix off-roadového vzhledu a velkoprostorového sedmimístného interiéru. Byť ve skutečnosti se jedná o modernizovaný Dodge Journey s logem Fiatu, má Evropanům co nabídnout –
ostatně dosavadní prodejní úspěch hovoří za vše. Nově je možné freemont objednat nejen pohonem předních kol, ale i se samočinně připojitelným pohonem zadních, a to buď se vznětovým čtyřválcem 2.0
MultiJet (125 kW), nebo se zážehovým šestiválcem 3.6 Pentastar (206 kW).
Oproti verzi s pohonem pouze předních kol spotřebuje čtyřkolka 2.0 MultiJet papírově o 0,9 l nafty víc. V praxi jezdí za 10 litrů.
Zklamání nám však připravila automatická převodovka (také od Chrysleru), které se ve freemontu s pohonem všech kol nevyhnete. Klasické ústrojí s hydrodynamickým měničem a šesti dopřednými stupni řadí pomalu, na manuální zásahy reaguje s výrazným zpožděním a navíc zbytečně vytáčí motor.
Zejména s multijetem se jedná o problém – převodovka se nesnaží využívat příznivé charakteristiky točivého momentu v nízkých a středních otáčkách a i při ustálené jízdě je motor nucen držet zbytečně vysoké otáčky. Během akcelerace je pak hnán až do omezovače, daleko za vrchol nejvyššího výkonu. Automat tak ubírá na dynamice, kazí plynulost jízdy, zvyšuje spotřebu a obecně degraduje jinak dobrý pocit ze zbytku auta.
Podobné dojmy jsme si odnesli i z jízdy s pentastarem, tam však má méně co zkazit – šestiválec je silnější a hlavně dobře reaguje prakticky v jakýchkoli otáčkách.
Pokud Fiat, resp. Chrysler, něco neudělá s převodovkou, případně nedovolí 4x4 kombinovat s manuálem, bude to mít freemont v konkurenci automobilů s vyspělými ústrojími (např. 8HP od ZF) těžké. Příplatek za automat a pohon všech kol je 60 000 Kč, 2.0 MultiJet 4x4 tak vyjde na 709 000 Kč, 3.6 V6 4x4 pak na 779 900 Kč.
Evropský zákazník případně sáhne spíš po dieselu, zájemců o pentastar bude zejména kvůli vysoké spotřebě pomálu.
TECHNIKA BEZ PŘEKVAPENÍ
Freemont 4x4 využívá pro svůj připojitelný pohon zadních kol elektromagneticky ovládanou mezinápravovou spojku. Řidič do její činnosti nemůže nijak zasahovat; její sepnutí má na starost elektronika, která reaguje na rozdíly v otáčkách jednotlivých kol. Celé ústrojí pochází od Chrysleru, stejně jako šestistupňová automatická převodovka, se kterou se obě verze 4x4 párují. Světlá výška vozu činí 175 mm a je shodná pro všechny freemonty, tedy i pro ty s pohonem pouze přední nápravy.
Závěr
Nesporné kvality vozu shazuje nervózní a pomalá automatická převodovka made in US. Škoda, s manuálem by byl Freemont 4x4 černým koněm mezi MPV i SUV.