Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir Platinum

Test

Spojení dvouválcového motoru s originální karoserií se v případě Lancie Ypsilon 0.9 TwinAir místy ukazuje jako trochu rozhádané soužití.

Automobily Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir Platinum

Lancia Y je na českém trhu raritou, s příchodem třetí generace by se to mohlo změnit. Design novinky vyvolává náležitou pozornost kolemjdoucích a zejména elegantní zadní partie připomíná větší deltu. Oproti předchůdci také přibyl zadní pár dveří. Zadní dveře sice nejsou z největších, ale s prostorností to tak špatné není, vzhledem ke krátkému rozvoru (2390 mm) je pro nohy místa relativně hodně, s výškou přes 170 cm ale musíte sklonit hlavu.

Automobily Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir Platinum

Malý volant se drží příjemně, rozmístění ovladačů je ale chaotické.

Za volantem najde vhodnou pozici každý, pravá noha se však nachází v těsném kontaktu se středovým tunelem, zde je patrná technická spřízněnost s novou pandou. Řadicí páku máte pěkně po ruce a samotné řazení pětistupňové převodovky probíhá po krátkých drahách přesně. Přístroje a ovladače se soustředí doprostřed palubní desky, zejména ovládání rádia je málo intuitivní a také rozmístění tlačítek kolem výstražných světel postrádá logiku. Displej mezi „budíky“ zobrazuje spoustu údajů, zorientování se v nich ale chvíli trvá. Přehledné je nastavování klimatizace a chválíme i bílé podsvícení.

Řízení patří v rámci malých vozů k těm lepším, pouze při malých rychlostech působí kolem středové polohy uměle. Lehký chod oceníte při parkování, režim City je nadbytečný. Podvozek se zaměřuje na komfort, malý rozvor sice nepřispívá k plavnosti jízdy, ale schopnost pohlcovat nerovnosti příjemně překvapí. Na řezání zatáček sice „ypsilonka“ není, přesto se příliš nenaklání a stopu drží dobře. Při plném zatížení vozu občas dochází k lehkému odskakování kol. Zvyk si žádá ostrý nástup brzd, přes použití bubnů vzadu jejich účinek neslábne.

Automobily Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir Platinum

Přeplňovaný dvouválec je výkonný, ale v nízkých otáčkách dost nekultivovaný. Systém stop-start doporučujeme vypnout, funguje pomalu a nespolehlivě.

Pod kapotou pracoval přeplňovaný dvouválec, známý již z Fiatu 500. V lancii se navenek tolik neprojevuje, ale do kultivovanosti tříválců, třeba Kii Picanto, má daleko. Pod částečnou zátěží je vše v pořádku, když ale zrychlujete a agregát netočí alespoň 2000/min, ozývá se nepříjemný hluk a vibrace se přenáší až do volantu. Po dynamické stránce žádné výhrady nemáme, i s naloženým vozem jde přeplňovaný dvouválec hbitě do otáček, nejlépe se cítí mezi 3000 až 4000/min, kde je i daleko lépe utlumený než v otáčkách nízkých. Omezovač zasahuje v 6000/min.

Spotřeba se nejčastěji pohybuje mezi 6 a 6,5 l/100 km, jezdit úsporněji znamená znatelně slevit z dynamiky. Režim eko úsporu nepřináší, díky výraznému poklesu výkonu (20 kW) si motor žádá neustálé vytáčení.

Základní cena Lancie Y s 1.2 (52 kW) činí 269 000 Kč, s 0.9 Twinair stojí od 329 000 Kč (výbava Gold), což je o tisícikorunu méně než u Fiatu 500, oproti němu je lancia kvalitněji zpracovaná a výrazně prostornější. Testovaná (nejvyšší) výbava Platinum ale v základu postrádá ESP, samočinnou klimatizaci, tempomat nebo boční airbagy (hlavové má), fiat jich nabízí ve standardní výbavě sedm. Příplatky jsou ale rozumné, viz doporučeníhodné bixenony za 16 000 Kč.

Automobily Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir Platinum

Stejně jako ve všem je „ypsilon“ i objemem zavazadelníku 0,245 m³ na půl cesty mezi minivozy a malými vozy.



Závěr

Lancia Y je zajímavou alternativou k běžným malým vozům, ač je o něco menší než konkurenti, vnitřní prostorností výrazně neztrácí. Vadila nám horší ergomie interiéru a v nízkých otáčkách nekultivovaný dvouválcový motor.

Celkové hodnocení

3
+
přehledná karoserie
dobré řešení vnitřního prostoru
rozměrná a příjemně tvarovaná sedadla
živý motor
snadná ovladatelnost
rozumná spotřeba paliva a nízké emise
-
méně prostoru vzadu na hlavu
horší ergonomie
citelné vibrace a dunění v nízkých otáčkách
špatně fungující stop-start systém
ESP pouze jako příplatková výbava
vyšší pořizovací cena
pouze dvouletá záruka





Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: