Fiat Punto a facelift pro rok 2012
Puntu se zachtělo nového image, dopřána mu byla ale sotva návštěva kosmetického salónu. I přesto má však důvod k úsměvu – do útrob mu transplantovali nové dvouválcové srdce.
Rozeznat na první pohled punto modelového ročníku 2012 od předchůdce (Punto Evo) není jednoduché. Facelift totiž změnil pouze podobu předního a zadního nárazníku, které přišly o nelakované části.
Jiné tvary litých kol pak těžko zaznamenáte a tři nové metalické odstíny stejně tak.
Punto samozřejmě stále vypadá hezky a potvrzuje, že patří mezi designově nejpovedenější vozy své třídy. Avšak čím dál tím s většími obtížemi maskuje, že je již notně recyklovaným zbožím
– ostatně ve víceméně stejné podobě bojuje o zákazníky již sedm let. Přesto existuje minimálně jeden dobrý důvod, proč mu dát šanci. Tím důvodem je pozoruhodný motor 0.9 TwinAir, který byl doposud k
mání pouze v menší „pětistovce“ (nebo Lancii Ypsilon).
V interiéru se faceliftem změnily pouze drobnosti a barvy čalounění, TwinAir má pak vlastní černo-bílou kombinaci. Volant je výrazně tvarovaný, někomu to může vadit.
Řidič může volit mezi dvěma provozními režimy: Normal a Eco. Eco však neumí nic jiného, než snížit hodnoty točivého momentu (v maximu ze 145 na 110 Nm) v nejvyužívanějším pásmu otáček. Místo toho je lepší jezdit s výkonovou rezervou na Normal a krotit svou pravou nohu.
S motorem spolupracuje šestistupňová manuální převodovka s poměrně přesnou kulisou řazení. To je dobrá zpráva, protože řadit je třeba často a rychle. Dvouválec se totiž bleskurychle vytáčí; pásmo otáček, při kterých je ve formě, proletí na jedničku až trojku doslova během mžiku. Jízdně na mě TwinAir udělal celkově velmi dobrý dojem, který ještě podpořil sympaticky nakřáplý „dvouválcový“ zvukový projev.
0.9 TwinAir se pyšní titulem Mezinárodní motor roku 2011. V motorovém prostoru se skoro ztrácí, plastový kryt je dvakrát větší než samotný motor.
Facelift přinesl puntu také vylepšení naftového čtyřválce 1.3 JTD (75 a 95 k), který dostal alternátor se schopností rekuperace a lehce tak snížil spotřebu. Motorovou paletu pro český trh pak doplní staré známé čtyřválce 1.2 (69 k), 1.4 (77 k), 1.4 na zemní plyn (70 k) a přeplňovaný 1.4 MultiAir (135 k).
Fiat Punto modelového roku 2012 je již v prodeji za základní cenu 189 000 Kč. Verze TwinAir se objeví v dubnu a bude stát bez stovky rovných 300 tisíc korun.
Celolakovaná příď nyní vypadá téměř stejně jako u původního Grande Punta z roku 2005, pouze má větší otvory pro přívod vzduchu a blinkry v nárazníku.
Závěr
Punto zůstalo puntem. Jízdně je průměrné, ale vypadá dobře, své místo na trhu má a dvouválec TwinAir mu dodal na zajímavosti. Jen je otázkou, zda se jeho rošťácká povaha hodí zrovna do usedlého punta.