Mercedes-Benz C 250 CDI 4Matic kombi
Test
Mercedes třídy C byl ve výborné kondici už dříve, nedávno si ale dal vitaminovou kúru, která pozvedla hlavně jeho interiér. Testovali jsme faceliftované kombi s pohonem všech kol.
V Česku je třída C trochu ve stínu manažerského snu Audi A4 a vybroušeného BMW řady 3, ale vůbec ne právem. Jde o plně konkurenceschopné auto, navíc dost možná nejvyváženější a také velmi
všestranné.
Pravidelní čtenáři našich periodik znají třídu C více než dobře: před třemi lety jsme podrobili téměř ročnímu testu kombi 220 CDI (ještě se starší verzí motoru). Společně s německými kolegy jsme došli k závěru: třída C je i kvalitou auto na jedničku.
Importér k zápůjčce novinky zvolil variantu Avantgarde 250 CDI 4Matic. Dvoustupňovým turbem vybavený 204koňový motor 2,2 l a jistota „čtyřkolky“ nejsou k zahození, přesto ale za nejlepší tip ke koupi i nadále považujeme 125kW variantu 220 CDI s pohonem jen zadních kol. Je lehčí, umí jezdit mimořádně úsporně a jízdně potěší více než těžkopádnější 4Matic. Navíc s trakcí nemá současná třída C ani na sněhu problémy, takže „čtyřkolku“ bychom doporučili jen hodně náruživým lyžařům.
Nejen oni ovšem na „céčku“ ocení mnohem honosnější přístrojovou desku. Vyjížděcí displej se už napevno zabydlel vedle přístrojů, ty mají také modernější grafiku (s výjimkou Classiku), málem jako z „éčka“ je středový panel. To, co obsáhne jedna věta, je ovšem ve skutečnosti důležitý upgrade hodný prémiové značky. K tomu přibyly některé bezpečnostní doplňky z třídy E, třeba hlídání únavy nebo bezproblémový adaptivní tempomat. Inovované jsou bixenonové světlomety, nyní s LED diodami pro denní svícení u všech provedení a také s funkcí automatických dálkových světel. Přitom zůstalo vše, co dělalo „céčko“ vydařeným mercedesem: vynikající, trochu vyšší posaz v dokonalých sedadlech se spoustou místa pro řidičovy nohy (na rozdíl od superbu), s výborným výhledem vpřed díky střízlivě tlustým sloupkům (což je sen passatu), ale také bezvadným celkovým komfortem (čímž zase poráží BMW řady 3).
Skutečně na výši je ovšem jízda, kombinací pohodlí a jistoty je třída C bezesporu jednou z nejlepších nabídek dneška. Za volant se proto těší jak opatrný šofér, který hledá klidné a rychlé auto na dlouhé cesty, tak rozvášněný mladík hledající limity v každé zatáčce.
U testované verze 4Matic se řízení zdá být vláčnější, ale stále velmi přesné na bezproblémové míření do oblouků. Hlavní je, že bohatě dimenzovaný podvozek snese nevídané věci, ať už při hrubším zacházení v prudkých zátočinách nebo při překonávání asfaltových kráterů z poslední zimy. I mírně tvrdší varianta Avantgarde na 17palcových kolech je nad věcí a podle našeho názoru je nejlepší volbou pro každodenní ježdění těch, kdo si s volantem tykají. Zatáčkomilní mají ještě v záloze paket AMG s „osmnáctkami“, od něhož také rozhodně nebudeme zrazovat.
Proti verzi C 250 CDI 4Matic zrovna tak nelze nic namítat: kdo chce hodně výkonný turbodiesel, navíc volitelně s pohonem všech kol, je tu na správné adrese. Sériový 7stupňový automat řadí hladce, ale váhavě – divočejší jezdci by proto měli k příplatkům zahrnout řazení na volantu (bohužel jen s paketem AMG za min. 55 321 Kč). Spotřeba se dá uhlídat kolem 8 l, ale chce to hodně odříkání, běžný průměr i mimo Prahu byl o litr vyšší. A to je v dnešní době dost, i proto tedy volbou číslo jedna zůstává modernizované C 220 CDI se stále dobrou dynamikou, ale schopností žádat do 7 litrů paliva.
Přesto si inovovaný Mercedes třídy C i v testované verzi zaslouží takřka plné hodnocení. Papírově sice není tak velký, ale je otázka, nakolik potřebujete rozlehlost mondea či délku superbu. „Céčko“ je naopak příjemně kompaktní i dostatečně prostorné, jízdně prvotřídní. Prémioví konkurenti A4 a „trojka“ proti němu vytahují trumfy v dostupnějším pohonu všech kol (s dvoulitry 125 a 135 kW stojí o 50 až 100 tisíc méně), jenže C 250 CDI 4Matic je jednak překonává dynamikou, jednak cena mnohých jeho příplatků není tak závratná. Nakonec se 17“ koly, aktivními bixenony, navigací a parkovacími čidly stojí mercedes s automatem téměř totéž co slabší dvoulitrová A4 i 320xd (pod 1,2 mil.) a naopak o nějakých sto tisíc méně než třílitrové varianty.
Cena
250 CDI 4Matic 1 051 200 Kč
Testovaný vůz 1 447 000 Kč
Celkové hodnocení
4.5
luxusnější interiér |
prvotřídní jízdní vlastnosti |
vysoký komfort |
klidné i přesné řízení |
vynikající brzdy |
výborná manévrovatelnost |
hladká změna stupňů |
tenké přední sloupky |
velkorysé záruky |
prověřená robustnost |
vyšší spotřeba s pohonem 4x4 |
váhavý rozjezd |
hrubší chod motoru ve vyšších otáčkách |
pomalejší řazení |
4Matic až s verzí 250 CDI |
nelze k ní objednat manuál |