Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Ford Focus 1.6 TDCI Trend

Test

Focus je ve svém třetím vydání více „navoněný“ a chce nalákat zákazníky z dalších koutů světa. Množí se hlasy, že již není, co býval. Je tomu ale skutečně tak?

Automobily Ford Focus 1.6 TDCI Trend

Nestává se příliš často, aby vůz na konci své kariéry deklasoval své novější konkurenty, jako tomu bylo v případě minulých generací focusu. O to více očekávání vzbuzuje jeho nová generace.

I běžná verze působí zásluhou předního nárazníku skoro stejně agilně jako někdejší sportovní varianta ST. Focus nyní sází na vnější efekt více než kdykoliv dříve. Povědomá silueta s vysoko posazenými koncovými světly, která byla jakousi ochrannou známkou tohoto modelu, je nadobro pryč. Nahradily je do boků zasahující „lampy“, poplatné americkému vkusu.

Automobily Ford Focus 1.6 TDCI Trend

I běžná verze působí zásluhou předního nárazníku skoro stejně agresivně jako minulá generace verze ST.


Sportovní ladění podporují standardní 16palcová kola, která působí důstojněji než dřívější 15palcové disky. Tato stylizace je ale na úkor vzdušnosti interiéru a výhledu vzad, přední sloupky jsou nadále tenké. Zajímavé je, že v době, kdy se každý snaží dát dozadu LED diody či jejich imitace, tak Ford vystavuje na odiv obří klasické žárovky, diody (i ty přední) jsou za příplatek až u druhé výbavy Titanium.

Místo ostentativní prostornosti předchůdce novému provedení focusu návrháři naopak naordinovali sportovní stísněnost. Palubní deska více zasahuje do interiéru a je členitější. Přestože rozvor mírně nakynul, místa v podélném směru není tolik jako dříve. Méně místa je i v oblasti hlavy, je ale třeba říci, že pro průměrně vzrostlého člověka je místa dostatek. Konstruktéři jednoznačně preferovali řidiče, který se volantem zabydlí opět velmi rychle. Škoda však, že je to na úkor spolujezdce, kterého nepříjemně utiskuje široká středová konzola. Také řadicí páka je ukotvena dosti vpravo, při řazení šestky se tak řidič snadno dostane do kontaktu s nohou spolujezdce. Páku ruční brzdy má řidič naopak v těsném kontaktu, mohla by ale být trochu kratší.

Automobily Ford Focus 1.6 TDCI Trend

Přístrojová deska působí mezigeneračně hodnotněji a mohutněji.

Tradiční vysoký základní posaz ve focusu je minulostí. Sedadla jsou s ohledem na menší výšku položena níže, což ocení vyšší řidiči. Ti, komu vyhovuje vyšší posaz, si musí připlatit 3000 Kč za výškově nastavitelné sedadlo řidiče. Tvarování sedadel patří stejně jako v případě těch zadních k tomu nejlepšímu, co se dá v této třídě pořídit.

Druhá generace focusu po poslední modernizaci nemohla zakrýt šetření na kvalitě plastů, nová, třetí, v tomto směru udělala velký pokrok, byť ty na výplních dveří a ovládání audia by mohly být ještě lepší. Ve srovnání s předchůdcem palubní deska zpočátku působí trochu roztříštěně, ergonomie ovládacích prvků je ale dobrá, byť úrovně intuitivnosti a kvality zpracování VW Golf nedosahuje.

Automobily Ford Focus 1.6 TDCI Trend

Zapínání světel je řešeno velmi prakticky i stylově.

I u první ze dvou výbav Trend je k dispozici multifunkční volant, škoda že palubní počítač stále nekomunikuje v češtině. Ovládání ostřikovačů a stěračů je již stejně logické jako u konkurence. Chromované kroužky hlavních otočných ovladačů samočinné klimatizace ale kloužou v prstech a tam, kde se řidič a spolujezdec obvykle opírají loktem o výplň dveří, jsou nyní madla, která trochu tlačí. Bohužel deaktivace airbagu spolujezdce se jako u jednoho z mála aut této třídy nedodává přímo z výroby. Tuto úpravu lze získat až dodatečně u prodejce za přibližně čtyřtisícový příplatek.

Slavné to není ani s velikostí zavazadlového prostoru – 0,316 m3 s rezervou na dojetí, to není něco, čím by se mohl focus zrovna chlubit. Nakládací hrana zavazadelníku je nadále relativně vysoko a vstupní otvor ve spodní části je užší a nižší než dříve. Po sklopení není opěradlo zadních sedadel ve vodorovné poloze.

Automobily Ford Focus 1.6 TDCI Trend

Vstupní otvor je užší a sedadla po sklopení nevytvoří rovinu.

Jednou ze stěžejních předností nového focusu je především míra akustického komfortu. Takto dobře odtlumenou kabinu nemá nikdo z konkurentů. Rovněž nikdo z nich disponuje tak širokou nabídkou asistenčních a bezpečnostních systémů. V sadě Assist Plus dostanete za 41 500 Kč systém prevence nárazu při nízké rychlosti, systém hlídání mrtvého úhlu, varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, funkci rozpoznávání dopravních značek, automatické přepínání dálkových světel a mnohé další praktické věci.

Při rozhodování o vhodném motoru se upírá pozornost především na slabší verzi turbodieselu 1.6 TDCI. Tento potenciálně nejprodávanější agregát, disponující výkonem 70 kW, dostal menší turbodmychadlo, které se podílí na velmi pozvolném nástupu točivého momentu. Plynule táhne v celém spektru využitelných otáček a jezdí se s ním téměř jako se zážehovým agregátem. Na diesel má i relativně příjemný zvukový projev a navíc ho šlechtí i velmi pečlivé odhlučnění.

Automobily Ford Focus 1.6 TDCI Trend

Diesel táhne plynule odspodu. Spokojí se s šesti litry a je výborně odhlučněný.

Průměrně spotřebuje 6,3 l/100 km, na volné silnici o půl litru méně, ve městě přibližně o stejnou hodnotu více. Je pružný, ani při proplétání se městem neunaví, i na pětku bez problémů jede na 1000 otáček. Standardně dodávaný systém stop-start podle našich zkušeností funguje spolehlivě. Zásluhou dobře odhlučněného motoru navíc ani nevnímáte zhasínání a opětovné spouštění motoru. Poklonu musíme vyseknout i manuální šestistupňové převodovce. Řadí lehce a přesně.

Automobily Ford Focus 1.6 TDCI Trend

Systém stop-start lze vypnout, při popojíždění po městě ale neobtěžuje.

Přístup k motoru je jako u každého jiného auta. Již není potřeba odklápět znak jako u předchůdce. Při tankování i noví majitelé focusů ocení jednodušší manipulaci díky bezzátkovému hrdlu nádrže. Provedení krytky ale působí chatrně.

Focus byl etalonem jízdních vlastností v nižší střední třídě, a na tom se ani v nové generaci nic nezměnilo. Ovladatelnost focusu je nadále výtečná, řízení sice již nepodává tak detailní informace o postavení kol, stále ale má náskok před konkurencí. Skvělé jsou brzdy – dobře se dávkují a ze stovky zastaví na 35 metrech. Focus vždy bodoval svou vyvážeností a vhodně sladěnými ovládacími silami. Zuby nehty se této charakteristiky drží i jeho třetí generace, byť ne vždy zcela úspěšně.

Automobily Ford Focus 1.6 TDCI Trend

Ovladatelnost focusu je nadále výtečná, řízení ale již nepodává tak detailní informace o postavení kol.

Odpružení focusu si poradí s většinou nerovností, a to i těch velkých. Z hlediska rozbitých českých silnic se tedy jedná o ideální vůz. Výmoly ho na pneumatikách rozměru 215/55 R 16 nerozhodí, citlivější je jen na krátké příčné prahy, na nichž již není tak přesvědčivý. Úroveň útlumu je jen nepatrně horší než u VW Golf. Focus se nadále zatáčkami proplétá s naprostou samozřejmostí. Podvozek je na sportovnější jízdu velmi dobře připraven a ESP zasahuje v případě potřeby jen decentně. Ovladatelnost je nadále parádní disciplínou tohoto fordu, byť jeho elektrické řízení neposkytuje takový cit jako dřívější hydraulické. Stále ale patří k nejlepším v kompaktní třídě. Nadále výborné je i sladění ovládacích sil.

Focus přes drobné nedostatky drží trumfy v rukou. Oproti výběhové generaci nabízené zatím nadále v několika málo verzích, se ale prodává za trochu „jiné peníze“. Přes vyšší standard oproti minulé generaci je standardních 479 900 Kč i akčních 442 990 Kč napohled relativně hodně peněz. Až na výjimky není základní cena většiny konkurentů o mnoho vstřícnější. Hodně záleží, kolik se kde komu podaří usmlouvat…

Automobily Ford Focus 1.6 TDCI Trend

Vzadu je místa méně než u minulé generace, stále je ho ale dostatek.



Celkové hodnocení

4
+
jízdní vlastnosti a ovladatelnost
pružný a úsporný motor
komfortní odpružení
odhlučnění kabiny
ergonomie
výhled vpřed
přesné řízení a řazení
dobře tvarovaná sedadla
-
stísněný prostor spolujezdce
výhled vzad
podprůměrný objem zavazadelníku
standardně se nedodává deaktivace airbagu spolujezdce





Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: