Hyundai i40cw 1.7 CRDi
Na tachometru sto deset, noha na podlaze a před autem esíčko, kde náš fotograf obvykle fotí supersporty. Tentokrát jsme se asi ovšem zbláznili. Zkoušíme totiž spolu předprodukční kombi Hyundai i40cw.
Vrhnout se s rodinně (nebo spíš manažersky?) zaměřeným hyundaiem do zatáček není asi to první, co by vás napadlo, nicméně sportovně naladěný podvozek nás k tomu zlákal. Náklony karoserie jsou
minimální a držení stopy velmi dobré. Teprve třetí pokus a jízda na plný plyn ve zmiňované dvojité zatáčce způsobily, že se „í-čtyřicítka“ začala sunout po tečně ven vstříc objektivu fotografa.
K opětovnému navázání harmonického vztahu mezi předními McPhersony a zadním víceprvkovým závěsem pak stačí trochu ubrat a vůz se sám vrací do směru zvoleného řízením. To se prezentuje poměrně dobrým
dojmem, nebo lépe řečeno u předsériové verze jsme čekali daleko horší. Při nižších rychlostech sice působí uměle, ale poté, co zrychlíte, se zlepší i zpětná vazba a stížnosti utichnou.
Při parkování se překvapivě ozýval motorek elektrického posilovače řízení. Náplastí na tuto bolístku byl fakt, že pokud si zapnete parkovací asistent, dokáže 2,9 otáčky mezi rejdy udělat sám a auto bezchybně nasměruje do nejbližší mezery. Přitom se pustí i do prostoru, kde by jinak nebylo radno s nepřehlednou karoserií (zejména široké sloupky D) parkovat. Na druhé straně malý průměr otáčení 10,9 metru a armáda pomocníků, v čele se zadní kamerou a předními čidly s grafickým výstupem, manévrování velice ulehčuje.
Rozložitě vypadající kombi trochu klame tělem, s délkou 4,77 m se řadí mezi středně velké zástupce střední třídy a nepřerostlo dokonce ani Mazdu 6, ani spíše módní než praktický Renault Laguna Grandtour. Přes barokní tvary přední části, hlubokou přístrojovou desku a průměrný rozvor 2,77 m nabízí interiér až nečekaně místa. Zužující se středový panel neomezuje nohy cestujících vpředu a opravdu hodně prostoru na kolena máte i vzadu. Stíhání superbu sice končí neúspěchem, ale na ostatní si „í-čtyřicítka“ vybudovala náskok několika centimetrů. Naopak dvoudílné otevíratelné střešní okno překáží hlavám cestujících nejen vpředu, ale i vzadu.
Výhrady máme k plastům na víku středové schránky a na navazujícím středovém tunelu. U předsériové verze působily velmi provizorně, sériový díl snad už bude kvalitnější. Většina ostatních materiálů je ovšem měkčená a kvalita zpracování na úrovni, zdařile působí i dekorativní lišty imitující hliník. Ovládací prvky nalezte tam, kde je očekáváte, dotykový centrální displej má povedenou grafiku a klimatizace nastavování teploty po půlstupni. Většinu nejdůležitějších funkcí můžete ovládat i na příjemně tvarovaném volantu. Pokud si pořídíte verzi se samočinnou převodovkou, pak pod ním naleznete i páčky pro změnu rychlostních stupňů.
Spolupráce s dieselovým motorem 1.7 CRDi, v silnější variantě se 100 kW, probíhá velice hladce. Rozjezdy jsou plynulé a převodovka včas řadí na vyšší rychlostní stupně, hbitě však reaguje také na potřeby náhlé akcelerace a při kickdownu podřazuje i o více stupňů. Páčkami pod volantem můžete do procesu řazení kdykoliv vstoupit, elektronika umožňuje i rozjezdy na dvojku, pod 1500/min vás při jízdě ale většinou nepustí.
Přeplňovaná vznětová sedmnáctistovka se s velkým vozem dost nadře a přes kratší zpřevodování nemá velkou výkonovou rezervu. Zejména na dálnici (při 130 km/h točí 2600/min) se očekávané zrychlení nedostavuje. Ve spojení s automatem tak holduje spíše klidné jízdě, kdy si nárokuje kolem 7 l/100 km. Častější popojíždění po městě nebo „těžší noha“ vyženou spotřebu k 8,5 l/100 km. Překvapil nás poměrně hrubý zvuk turbodieselu i lehký přenos vibrací při volnoběhu. Na obranu je nutno podotknout, že vůz měl najeto pouze dvě stovky kilometrů.
Hyundai i40cw ukázal, že má potřebné kvality na to, aby v rámci střední třídy úspěšně bojoval se zavedenou konkurencí. Ač se to nezdá, extravagantní karoserie je překvapivě prostorná a nezapomíná na praktickou stránku věci. Jízdní vlastnosti překonávají minimálně francouzské konkurenty a i „předsériové" řízení je lepší než u Peugeotu 508. Produkční verze by měla vylepšit především utlumení podvozku a více se zaměřit na komfort jízdy.
HODNOCENÍ: Z duvodu testování předsériové verze nehodnoceno
TECHNICKÉ ÚDAJE
Karoserie
Délka × šířka × výška 4770 × 1815 × 1470 mm, rozvor 2770 mm, Zavazadlový prostor 0,553/1,719 m3, objem palivové nádrže 70 l.
Podvozek
Vpředu náprava typu McPherson, vzadu víceprvkové zavěšení, brzdy kotoučové, vpředu s vnitřním chlazením. Standardní pneumatiky 215/50 R 17. Pohon předních kol, šestistupňová samočinná převodovka.
Motor
Vznětový přeplňovaný čtyřválec, čtyři ventily na válec, zdvihový objem 1685 cm3, nejvyšší výkon 100 kW (136 k) při 4000/min, točivý moment 325 Nm při 2000–2500/min.
Jízdní výkony
0-100 km/h 12 s
Nejvyšší rychlost 190 km/h
Spotřeba 7,2/4,8/5,6 l/100 km
Cena
Hyundai i40cw 1,7 CRDi/100 kW 689 900 Kč
prostorný interiér |
agilní jízdní vlastnosti |
pohodná sedadla |
dobrá ergonomie |
rychlá samočinná převodovka |
samočinné parkování funguje v reálném provozu |
horší utlumení podvozku a přenos rázů do interiéru |
pouze průměrná dynamika |
hlučnější motor |
nepravidelný tvar zavazadelníku |