Hyundai i30cw vs. Škoda Octavia Combi Tour
Srovnání v Čechách tradičně a trochu setrvačně oblíbené Škody Octavia a konkurence v podobě Hyundaie i30cw přináší překvapivá zjištění. Testovali jsme modely s benzinovými motory o objemu 1.6 litru.
Oba srovnávané vozy jsou „made in Czech“, což ještě více nahrává tomu, pořádně je porovnat. A jelikož se stále více než polovina zákazníků rozhoduje pro benzinové motory, srovnali jsme dnes již méně
rozšířené (kvůli stále většímu rozmachu přeplňování) atmosférické jednotky o zcela běžném objemu 1,6 litru. Oba vozy jsou také ve variantě kombi, která je mezi našinci velmi oblíbená, ačkoliv podle
sledování okolního provozu velké kufry převážejí po většinu času pouze vzduch. Ale vlastnit stříbrné auto v kombíku je prostě takové české specifikum, se kterým už tak nějak všichni počítáme.
Oba vozy jsou tuctové a potkáte jich na silnicích denně několik desítek. Hyundaie se rozmáhají, a když vidím cenu, ani se nedivím.
Aby byla testovaná octavia vůbec prodejná, byla výrazně dovybavena – dostala například elektrické ovládání předních oken, ESP, nějaké ty airbagy (celkem jich je šest), mlhovky, rádio, palubní počítač, klimatizaci, litá kola, tempomat, a dokonce vyhřívání předních sedadel. Celková cena octavie díky příplatkům (v celkové hodnotě 161 100 Kč včetně stříbrné metalízy) vystoupala až na 485 300 Kč! Je tedy téměř o 100 000 Kč dražší než hyundai... a přitom českému etalonu stále chybí automatická klimatizace, nějaké ty airbagy a třeba zmiňované polokožené čalounění.
Co tedy může octavia nabídnout, aby nepříznivou situaci zvrátila ve svůj prospěch? Po usednutí do interiéru stále nic. Hyundai působí na první pohled mnohem atraktivněji – má zajímavější, pestřejší a barevnější palubní desku. Například displej rádia je o několik generací vepředu proti octavii, a to nemluvím o kvalitě zvuku. Tříramenný volant i30 je obšitý kůží a rozhodně se ho budete chytat raději než plastového kormidla v octavii. Sedadla také škodovku nespasí, v hyundaii se prostě sedí lépe. Srovnejte třeba použité plasty a barevné kombinace. Řekl bych, že z fotografií je všechno jasné.
Už papírově je patrná převaha moderního korejského motoru proti domácímu empéíčku. Rozdíl 24 koní je už dost výrazný, zejména při shodném objemu 1,6 litru. A pocitově? Je to, jak předpokládáte – hyundai reaguje o dost rychleji, motor se plynule točí a lineárně dodává předním kolům točivý moment. Předjížděcí manévry jsou díky výraznější točivosti rozhodně bezpečnější než v octavii. Její motor působí mdle, nechce se mu do otáček ani není nikde patrný nějaký zátah, který byste potřebovali. A to je ještě k tomu octavia papírově lehčí. Pocitově nikoliv.
Spotřeba je u octavie také vyšší – během testu dosáhla na 8,5 l/100 km, kdežto výkonnější i30 se spokojila se zhruba osmi litry paliva.
Vzhledem k našim úžasným silničkám je důležitý také komfort podvozku a jeho nastavení. Ovšem ani v tomto ohledu nezískává octavia příliš navrch. Její podvozek je sice o něco houpavější a působí trochu robustněji než ten u i30, jenže stejně jsou oba srovnatelné. Octavia mě potěšila příjemným řízením, oproti i30 vyčnívá zejména přesností.
Vraťme se tedy k užitné hodnotě vozů. Octavia je o malinko delší, ale má menší rozvor. Vnitřní prostor pro pasažéry je srovnatelný, ovšem z hlediska zavazadelníku vítězí octavia. Na hodnoty 605/1655 l opravdu cw nemůže dosáhnout. V praxi má octavia o něco málo širší vstupní otvor, ale nákladová hrana je ve stejné výšce od země, u obou aut vzniká po otevření kufru schod. Páté dveře se také otevírají zhruba do stejné výšky, přičemž u hyundaie se zavírají lehčeji.
OBJEM KUFRU: 415/1395 l. Prostornost zavazadelníku je jediná z důležitých oblastí, ve které je nošovický vůz slabší.

OBJEMK KUFRU: 605/1655 l. Octavia Combi je prostě přepravník, o čemž svědčí i nadprůměrné hodnoty prostoru.
Závěr
Nečekal bych, že za stále „sociální“ octavii si Škoda bude účtovat skoro půl milionu! Vzhledem ke konkurenci je to přehnané, vždyť plně vybavený Hyundai i30cw, který navíc celkově není horším autem, stojí o 100 000 Kč méně. Možná Škoda Auto u octavie trochu počítá se setrvačností a konzervativnějším přístupem zákazníků, jinak to nechápu. Ten, kdo si srovná, co za své peníze může dostat, zvolí i30. Tedy pokud není vyloženě nacionalista a fakt, že i30 byla navržená pro Evropu a vyrábí se v ČR, ho neuspokojí.
HODNOCENÍ:
HYUNDAI i30cw: 7/10
ŠKODA OCTAVIA COMBI TOUR: 6/10
Ceny:
Základní cena Hyundai i30cw 1.6 394 990 Kč
Cena testované verze 407 560 Kč
Základní cena Škoda Octavia Combi Tour 1.6 312 500 Kč
Cena testované verze 485 300 Kč
Hyundai i30cw: pružný a výkonný motor |
atraktivní interiér |
cena |
rozsáhlá výbava |
Škoda Octavia Combi Tour: větší zavazadlový prostor |
komfortnější odpružení |
dojem robustnosti |
Hyundai i30cw: menší zavazadlový prostor |
nižší úroveň komfortu |
Škoda Octavia Combi Tour: vysoká cena |
chudá základní výbava |
slabý motor |