Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Subaru 2.5 WRX STI Sedan

Test

Pokud máte sklon k závislostem, vyhněte se Subaru WRX STI velkým obloukem. Z alkoholu nebo automatů vás možná vyléčí doktor Nešpor, na drogu jménem „nejdivočejší sedan na světě“ však žádné léky neexistují. Zakousne se do vás a už nepustí!

Automobily Subaru 2.5 WRX STI Sedan

Zapřísáhlí subaristé se mohou radovat – jejich nářky byly vyslyšeny a značka i na Evropský trh uvedla svůj nejlegendárnější model také ve „staré dobré“ verzi sedan. Ve srovnání s dosavadním hatchbackem, který zůstává v nabídce nadále, je novinka o 165 mm delší a o vcelku zanedbatelných 20 000 Kč dražší. Víc než příbytek 0,120 m3 v zavazadlovém prostoru budoucí majitelé jistě ocení klasický tvar karoserie, návrat obřího křídla a dunivější naladění výfuků, které se pod delší záď podařilo rozdělit do dvou samostatných větví se dvěmi tlumiči a celkem čtyřmi koncovkami.

Automobily Subaru 2.5 WRX STI Sedan

Fandové Subaru slaví návrat obřího zadního křídla.

Zatímco (kdysi) konkurenční Mitsubishi Lancer Evo jde spíš cestou postupného „změkčování“ a přibližování se masové klientele, Subaru se vydalo přesně na opačnou stranu, tedy dalšího přitvrzování směrem k závodnímu speciálu. Nejen sedan, ale i hatchback v provedení modelového roku 2011 dostaly o 5 mm snížený a ještě tužší podvozek, čehož bylo dosaženo jak přitvrzením tlumičů, tak zesílením obou stabilizátorů.

Lepšímu řízení by měl napomoci nový tvar spodního ramene přední nápravy a k aerodynamice přispívá důkladnější zakrytování spodku vozu. Zvenčí nové modely poznáte podle podstatně agresivnějšího a členitějšího předního nárazníku, který nyní obsahuje i mlhovky. Výbava je nadále rozdělena do dvou verzí, přičemž o 120 000 Kč dražší Top obsahuje navíc například charakteristická zlatá kovaná kola BBS, sportovní sedadla Recaro, navigaci nebo bezklíčkové odemykání a startování.

Automobily Subaru 2.5 WRX STI Sedan

Přístrojová deska vypadá poněkud zastarale, ale komu by to u STI vadilo…

Dílčími úpravami prošel také motor, tentokrát ale ne kvůli zvyšování výkonu, ale snížení celkových exhalací, aby agregát splnil normu Euro 5. Hodnota CO2 se tím ale paradoxně mírně zvýšila, stejně jako nyní o 0,2 l/100 km vyšší spotřeba paliva. Ale, mezi námi, jestli výrobce udává 10,3 nebo 10,5 l/100 km nehraje žádnou roli, tím spíš, že pokud jen trochu využíváte nabízené dynamiky, realita se stejně pohybuje minimálně o dva litry výš… A to navzdory standardně dodávanému systému SI Drive, který umožňuje ovladačem u řadicí páky nastavit jeden ze tří jízdních režimů (Inteligent, vhodný na popojíždění po městě, Sport a Sport Sharp), ovlivňující charakteristiku motoru, resp. ostrost jeho reakcí na povely plynovým pedálem. V praxi však příliš velký rozdíl na spotřebě nepoznáte, neboť o co bude pedál méně citlivý, o to víc na něj budete šlapat, takže stejně nakonec asi necháte nastaven nejostřejší mód Sport Sharp. Ostatně, od toho jste si přece WRX STI koupili…

Automobily Subaru 2.5 WRX STI Sedan

Navolit si lze charakteristiku motoru i účinek mezinápravového diferenciálu.

Na jízdních schopnostech vozu naroubování zádě nic neubralo, spíš naopak. Hmotnost „estéíčka“ je zcela stejná jako u hatchbacku a natáhnutí karoserie přispělo k ještě lepšímu vyvážení vozu v zatáčkách. Záď lze nyní ještě lépe korigovat plynem, což můžete účinně ovlivnit také nastavením mezinápravového diferenciálu DCCD ovladačem mezi sedadly. Hlavně na nezpevněném povrchu jsou jasně patrné rozdíly od přetáčivé až po nedotáčivou charakteristiku, po chvíli však dojdete k závěru, že ideální je stejně původní neutrální nastavení. Možnost stoprocentního vypnutí stabilizace je u WRX STI samozřejmostí – u tohoto vozu snad opravdu nehrozí, že by výrobce toto právo volby někdy majitelům odepřel, jako se poslední dobou děje u mnoha hot-hatchů…

Automobily Subaru 2.5 WRX STI Sedan

Přední nárazník nového STI je mnohem agresivnější než dřív.

Podvozek navzdory přitvrzení a snížení zůstává stále až překvapivě komfortní, což přijde vhod také při ostré jízdě v zatáčkách na nerovném povrchu, kde vůz nemá tendenci uskakovat. V zatáčkách se však ani přesto díky silnějším stabilizátorům STI nenaklání a také karoserie působí stejně tuhým dojmem jako u hatchbacku. Řízení je přesné, na řadicí páku šestistupňové převodovky se ale musí trochu silou – jak už je u subaru zvykem. Zátah motoru od cca 3500/min až k omezovači těsně před 7000/min doslova bere dech, relativně účinně je potlačen také turboefekt. Zejména v nižších otáčkách je dobře znát také úprava tlumičů výfuku, tak dunivě STI ještě nikdy neznělo. Ve vyšších otáčkách ale stejně jako dřív převládá spíš charakteristický zvuk „boxeru“ z motorového prostoru, foukání turbodmychadla a také mechanický hluk od diferenciálů.

Subaru WRX STI (označení Impreza u této nejvýkonnější verze výrobce již nepoužívá) přímou konkurenci prakticky nemá, vůz s tak divokým charakterem, který si jen tak mimochodem zachovává i vysokou míru praktičnosti a stojí jen lehce přes milion, na trhu nenajdete.


HODNOCENÍ: 5/5

Automobily Subaru 2.5 WRX STI Sedan

2,5litrový přeplňovaný boxer má nezměněný výkon rovných 300 koní a nově plní i Euro 5.

TECHNICKÉ ÚDAJE:
Karoserie
Délka x šířka x výška 4580 x 1795 x 1470 mm, rozvor 2625 mm, provozní/celková hmotnost 1580/1980 kg. Zavazadlový prostor 0,420 m3, objem palivové nádrže 60 l.

Podvozek
Vpředu náprava typu McPherson, vzadu víceprvková náprava, brzdy kotoučové, vpředu s vnitřním chlazením. Standardní pneumatiky 245/40 R 18. Pohon všech kol, šestistupňová převodovka.

Motor
Zážehový čtyřválec s protiběžnými písty, čtyři ventily na válec, zdvihový objem 2457 cm3, nejvyšší výkon 221 kW (300 k) při 6000/min, točivý moment 407 Nm při 4000/min.

Jízdní výkony
0–100 km/h                    5,2 s
Nejvyšší rychlost            255 km/h
Spotřeba paliva              14,1/8,4/10,5 l/100 km

Cena
2.5 WRX STI Sedan         1 100 000 Kč
Testovaný vůz                 1 100 000 Kč



Čtvery dveře a křídlo
První Subaru Impreza WRX STI bylo představeno již v roce 1994, již tenkrát se pro něj stala charakteristická karoserie typu sedan s velkým křídlem na víku zavazadlového prostoru. Přeplňovaný motor o objemu dva litry měl tehdy výkon 184 kW a vůz vážil jen 1230 kg. Délka 4375 mm byla dokonce menší než u současného „krátkého“ provedení hatchback.

Automobily Subaru 2.5 WRX STI Sedan

Celkové hodnocení

5
+
dynamické schopnosti
vynikající jízdní vlastnosti
trakce
ovladatelnost
přesné řízení
zvuk motoru
působivý design
-
vyšší spotřeba paliva
levněji působící interiér





Nahoru

Komentáře

Autokatalog
Subaru Impreza WRX STi SDN (2010)
Technické informace:
Objem motoru 2457 cm3
Výkon 221 kW
Točivý moment 407 Nm
Zrychlení z 0 - 100 km/h 5,2 s
Spotřeba 10,5 l/100 km
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: