Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Mini Cooper S Countryman All4

Test

Nese sice značku výrobce miniaut z britského Oxfordu, vyvinuli ho ale v Německu, vyrábí se v Rakousku a vejdou se do něj i basketbalisté. Je tohle stále ještě mini?

Automobily Mini Cooper S Countryman All4

Čtvery dveře a čtyři metry na délku – britská značka countrymanem evidentně vyřešila problém, jak nepřijít o zákazníky, poté co založí rodinu a potřebují větší čtyřdveřový automobil. Od pohledu si countryman v záplavě aut na silnici snadno zařadíte do té správné škatulky. Lifestylové SUV do města formátu kompaktního hatchbacku je typickým mini, jen jaksi trochu „přifouklým“.

Ti, kdo znají výchozí modely Mini, budou po usednutí do interiéru jako doma. Čeká je známá palubní deska, ale ve větším vydání, a také mnohem více místa do všech stran, přesto stále méně než v průměrném kompaktním hatchbacku. Vzhledem k výše umístěným sedadlům se i snáze nastupuje. I u countrymanu se však musíte smířit s tuhými, krátkými, plochými sedáky a slabým bočním vedením.

Automobily Mini Cooper S Countryman All4

Palubní deska je v typickém stylu mini. Funkčnost musela i zde ustoupit efektu.

Mini není zrovna vzorem ergonomie. Jeho středový panel je poset klasickými tlačítky i efektními leteckými přepínači, v nichž se není zprvu lehké zorientovat. Před řidičem je otáčkoměr nastavující se společně se sloupkem volantu. Tedy věc, kterou drtivá většina řidičů nepotřebuje. Obrovský kulatý rychloměr navrchu středového panelu u verze s displejem inforozhraní á la BMW je umístěný tak stranou zorného pole řidiče, že je více na okrasu než k užitku. Naštěstí je součástí otáčkoměru i malý digitální ukazatel rychlosti.

Automobily Mini Cooper S Countryman All4

Praktické držáky na středové liště.


Countryman standardně nabízí čtyři sedadla, vzadu podélně posuvná a oddělená hliníkovou kolejnicí, ve které lze ukotvit různé držáky na pohárky s nápoji, mobil či pouzdro na brýle. Objednat si ale lze i pětimístnou zadní lavici. Zavazadelník disponuje navlas stejným objemem 0,350 m3 jako VW Golf, velká část z této hodnoty je ale evidentně ukryta pod jeho podlahou a užitečné zatížení 385 kg také není tím, čím by se toto mini mohlo chlubit. Zadní sedadla ale lze sklopit do roviny s podlahou zavazadelníku a získat tak 1,170 m3 prostoru.

Automobily Mini Cooper S Countryman All4

Sedadla mají krátké ploché sedáky.

Testovaná verze S Cooper S Countryman All4 je absolutním vrcholem nabídky. Přeplňovaná šestnáctistovka má variabilní časování ventilů, přímé vstřikování a tzv. twin-scroll turbodmychadlo, které jí v praxi zajišťuje ukázkově plynulý nárůst točivého momentu odspodu. Škoda jen, že poměrně tuhá spojka zabírá hodně nahoře a že páka manuální šestistupňové převodovky trochu zadrhává v kulise. Zpočátku je nutné se více, než je obvyklé, soustředit na řazení zpátečky. Ta je těsně vedle jedničky a není příliš těžké omylem zařadit místo jedničky zpátečku.

Standardně dodávaný systém stop-start funguje spolehlivě a řidiče nijak neomezuje. Kdo odolá dynamickým parametrům a jezdí úsporně, tomu palubní počítač dovede ukázat 6,8 l/100 km, kdo na to hodně šlape, dostane se nad 11 litrů, průměrně toto mini spotřebuje 9,6 l/100 km.

Automobily Mini Cooper S Countryman All4

Příplatkový pohon všech kol zlepšuje trakci. Pro terénní hrátky ale mini není určeno.


S pohonem All4 (příplatek ve výši 44 200 Kč), který využívá elektromagneticky ovládanou vícelamelovou spojku, máte trakci spolehlivě pod kontrolou. Na silnici sedí countryman jako motokára. Řízení je přesné a přímé, s velmi malým převodem. Někdo by možná řekl až nervózní. Ovladatelnost je ale díky tomu vynikající. Horší je to s přesností nové šestistupňové převodovky. Páka v kulise trochu zadrhává a je nutné se na sousedící první převodový stupeň a zpátečku, které si není těžké splést, více soustředit. Kotoučové brzdy dovedou vůz spolehlivě zpomalit, ale mohly by být trochu citlivější.

Countryman patří k autům, která se spíše než rozumem kupují citem. Je praktický jako běžný kompaktní hatchback, stojí ale mnohem víc, vyšší jsou i sazby za servis. Asi jedinou přímou alternativou k němu je nyní na trhu Nissan Juke, který v top verzi s ještě nepatrně silnějším motorem 1,6 l/140 kW a též pohonem 4x4 přijde na 516 000 Kč. Countryman v testované verzi je o téměř čtvrt milionu dražší. Nissan však jeho agility zdaleka nedosahuje a vůbec – mini je prostě mini.

Automobily Mini Cooper S Countryman All4

Přeplňovaná šestnáctistovka potěší svými parametry i plynulým nárustem točivého momentu odspodu.


TECHNICKÉ ÚDAJE:
Karoserie
Délka x šířka x výška 4110 x 1789 x 1561 mm, rozvor 2595 mm, pohotovostní/celková hmotnost 1455/1840 kg. Zavazadlový prostor 0,350/1,170 m3, objem palivové nádrže 55 l.

Motor

Kapalinou chlazený zážehový přeplňovaný čtyřválec uložený vpředu napříč, přímé vstřikování, čtyři ventily na válec, vačkové hřídele poháněné řetězem, pětkrát uložená kliková hřídel. Nejvyšší výkon 135 kW (184 k)
při 5500/min, nejvyšší točivý moment 240 Nm při 1600/min, zdvihový objem 1598 cm3, vrtání x zdvih 77,0 x 85,8 mm, kompresní poměr 10,5:1

Podvozek
Nezávislé zavešení vpředu i vzadu, vpředu vzpěry typu McPherson, vzadu víceprvková náprava, teleskopické tlumice a vinuté pružiny, stabilizátor vpředu i vzadu. Hřebenové řízení s posilovčem, 2,5
otáčky mezi krajními polohami, převod řízení 14,1:1. Vpředu kotoučové brzdy s vnitřním chlazením, vzadu kotoučové brzdy, parkovací brzda pusobí na zadní kola. Velikost kol 7 J x 17, rozměr pneumatik 205/55 R 17 V, pneumatiky Pirelli Cinturato P7. Pohon všech kol, manuální šestistupnová převodovka.

Jízdní výkony
0–100 km/h                7,9 s
Nejvyšší rychlost         210 km/h
Spotřeba                    8,2/5,8/6,7 l/100 km

Cena
Cooper S Countryman All4            725 400 Kč
Testovaná verze                           897 936 Kč

Závěr

Countryman dominuje stylem, agilitou motokáry, stejně jako výkonem a pružností motoru. Kvůli jeho nezaměnitelnému charakteru mu odpustíte mj. jen průměrnou prostornost, slabou ergonomii a příliš ploché sedáky.

HODNOCENÍ: 4/5


Celkové hodnocení

4
+
  • Karoserie: dostatek místa pro čtyřčlennou posádku
  • osobitý design
    široká nabídka příplatků
  • Jízdní komfort: nízká hladina hluku
  • dobrý cestovní komfort
  • Pohon: výkonný a kultivovaný turbomotor
  • výborná pružnost
  • Jízdní vlastnosti: vynikající ovladatelnost
  • velmi přesné řízení
    dobrá trakce
  • Bezpečnost: bohatá bezpečnostní výbava
  • odolné a výkonné brzdy
  • Životní prostředí: vzhledem k dynamice přijatelná spotřeba
  • -
    • Karoserie: malý objem zavazadelníku
    • funkčnost zaostává za stylem
      malé užitečné zatížení
    • Jízdní komfort: se sportovním podvozkem tuhé pérování na nerovnostech
    • příliš ploché a krátké sedáky
    • Pohon: příliš tuhá spojka
    • nepřesné řazení
      snadná záměna I převodového stupně a zpátečky
    • Náklady: vyšší pořizovací cena
    • vyšší servisní poplatky





      Nahoru

      Komentáře

      Autokatalog
      Mini Countryman Cooper S (2010)
      Technické informace:
      Objem motoru 1598 cm3
      Výkon 135 kW
      Točivý moment 240 Nm
      Zrychlení z 0 - 100 km/h 7,6 s
      Spotřeba 6,1 l/100 km
      Galerie Podrobné info
      Newsletter
      Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: