Ford C-Max 1.6 TDCi
Druhá generace c-maxu přijíždí ve dvou karosářských variantách. Jako standardní c-max a prodloužená verze Grand C-Max. Jako první se nám do rukou dostalo základní provedení s motorem 1.6 tdci.
Ford C-Max patřil dlouhodobě k nejprodávanějším MPV na evropském trhu, a aby měl šanci tyto své těžce vybojované pozice ještě posílit, představil se ve své druhé generaci nově i v prodloužené verzi,
která umožní za příplatek poprvé převoz až sedmi pasažérů. A nejen to. Stejně jako byla první generace c-maxu předvojem druhé generace Fordu Focus, i nový c-max je postaven na nové platformě, kterou
využije i blížící se nová generace focusu.
A proč to vlastně zmiňuji? Inu, abyste se těšili na skvělé jízdní vlastnosti, které řadí c-max v tomto ohledu k tomu nejlepšímu, co je v segmentu k dispozici. Ale to trochu předbíhám.
Podívejme se nejprve na nový c-max zvenku, odkud je patrný aktuální designový směr automobilky kopírující tvary fiesty, kugy či faceliftovaného mondea. Přídi znovu dominuje velký nasávací otvor ve spodní části a celkově tím nový c-max vcelku umně maskuje svoje rozměry, které nedoznaly v případě základní verze oproti předchůdci výraznějšího bobtnání. To u verze Grand je tomu pochopitelně jinak a znatelný je i prodloužený rozvor, který od sebe kola přední a zadní nápravy oddělí dalšími 14 cm navíc.
Svou délkou je c-max nejblíže VW Touran a do kapsy strčí krátkou verzi scénicu, naopak výrazně strádá oproti delší C4 Picasso, Mazdě 5 či Peugeotu 5008. Tato situace se opakuje i u šířky vozu, a co se samotného rozvoru týká, zde c-max v porovnání se zmíněnou konkurencí ve svém kratším provedení se všemi prohrává.
A je to bohužel cítit i uvnitř vozu. Zatímco řidič si na nedostatek prostoru stěžovat nemůže, na zadních sedadlech panuje velice stísněná atmosféra. Dětským pasažérům to příliš vadit nebude, ale dospělý zde bude strádat jak v oblasti kolen, tak i v ramenou. Jisté řešení nabízí variabilní lavice sestavená ze tří samostatných sedadel, u které lze od výbavy Titanium zanořit prostřední sedadlo pod vedlejší sedák a následně odsunout krajní sedadla dozadu a blíže ke středu, čímž vznikne pro dvojici zadních cestujících více místa v podélném i příčném směru.
Variabilitu podpoří i sklopná a vyjímatelná sedadla, avšak pro tento úkon je potřeba si pořádně nacvičit ten správný grif a obrnit se řádnou dávkou trpělivosti, než odhalíte ten správný úhel naklopení a při tom přesně uvolníte patřičnou západku. Posuvná sedadla u c-maxu bohužel chybějí, což zase napravuje prodloužená verze, která nabízí i boční posuvné dveře, které je možno za příplatek doplnit elektrickým ovládáním.

Trojici samostatných sedadel druhé řady lze sklopit či zcela vyjmout. Tím vznikne prostor až 1723 l.
Byť může nově navržený interiér působit na první pohled až příliš expresivně a futuristicky a ne každému se bude líbit, již první kilometry vám dají najevo, že to není na úkor funkčnosti a ergonomie. Byť ani já nejsem přívržencem tohoto stylu a zděsil jsem se podobného uspořádání již u focusu na pařížském autosalonu, nemám po týdenním soužití s c-maxem jedinou relevantní výtku k ergonomii či přehlednosti ovladačů, a to ani k nečekaně bohaté výbavě interiéru, co se výdechů ventilace týká. Jasným důkazem toho je výstup na krajích přístrojové desky, který je rozdělen do tří částí, přičemž hned dvěma z nich lze hýbat a třetí směřuje vzduch na boční okénko.
K jízdě s novým c-maxem, postaveným na nové platformě Fordu Focus, jsem přistupoval s velkým očekáváním a test dopadl v této disciplíně na rozdíl od prostornosti a variability na jedničku. Už od prvních metrů dostává řidič signály napovídající o výtečných jízdních vlastnostech, kterými vychází c-max vstříc řidičům, kteří si i po výběru kompaktního MPV rádi zařídí. Ještě lepší zprávou ale je, že tyto vlastnosti jdou ruku v ruce s příkladným komfortem a odhlučněním interiéru, které ocení zejména zbytek posádky.
Za tento projev se u c-maxu postaví nezávislé zavěšení všech kol, vzadu s nově optimalizovaným systémem Control Blade a vpředu s klasickým zavěšením McPherson. Případnému dovádění a ostřejší jízdě po vysazení zbytku rodiny vyjde vstříc u nové generace i standardně montovaný systém elektronického samosvorného diferenciálu nazvaný Torque Vectoring Control, který zlepšuje stabilitu a trakci při průjezdu zatáčkou. Zároveň oceníte i velmi dobré řízení, které se dočkalo nového elektrického posilovače s nižším převodem. Řízení patří určitě k tomu lepšímu, co segment nabízí, přesto bych se za více citu a přesnosti nebál přimluvit.
Testovaný kousek kupředu poháněl turbodiesel 1.6 TDCi s výkonem 115 koní a točivým momentem 270 Nm, který nabízí jak velmi kultivovaný projev, tak i tichý chod. I při zatíženém autě mě mile překvapila dynamika vozu, až se mi nechtělo věřit při pohledu do technické tabulky hodnotě zrychlení hovořící o 11,3 vteřiny.
Pouze slova chvály mám k řazení šestistupňového manuálu. Řadící páka je příjemně po ruce a chodí v přesných a optimálně dlouhých drahách, přičemž jednotlivé „kvalty“ zaskakují do svých pozic po nasměrování téměř samy. Zde již nejde pouze o nejlepší řazení v segmentu, ale o jedno z nejlepších řazení vůbec. Na druhou stranu barikády se poté postaví spotřeba, byť ne s tak dramatickým hodnocením. Přesto jsem čekal hodnoty o něco nižší, čemuž by odpovídala i data u specifikace hovořící o průměru 4,6 l/100 km. V průměru jsem jezdil za 6,7 l/100 km. V případě jízdy za hranicí velkoměsta klesla spotřeba o jeden litr, ve městě naopak stejně jako na dálnici ještě o kus stoupla.
A jak je na tom c-max s cenou? Příliš se nepodbízí. Základní cena testovaného vozu ve výbavě Titanium je 593 900 Kč, při zahrnutí akční nabídky 529 900 Kč, v základní výbavě Trend poté o 63 000 Kč méně. Pokud dorovnáme výbavy a porovnáme c-max s konkurencí, pohybuje se jeho ceníková cena spíše nad průměrem třídy, ale nijak drasticky. Za prodlouženou verzi Grand C-Max si Ford poté účtuje příplatek 20 000 Kč u výbavy Trend a 8000 Kč u řady Titanium. Pokud byste zatoužili po sedmimístném provedení, připlatíte si dalších 18 500 Kč.
Grand C-Max
Stejně jako Renault Scénic nebo Citroën C4 Picasso od druhé generace nabízí i c-max možnost sáhnout po prodloužené verzi Grand. Ta má o 14 cm delší rozvor a za příplatek umožní převoz až sedmi pasažérů. K tomu nabízí pohodlnější nastupování bočními posuvnými dveřmi.
Závěr
C-max znovu nadchne jízdními vlastnostmi a presvědčil mě i turbodieselový motor 1.6 TDCi (115 k). Rozpačitý jsem z provedení interiéru a trochu zklamaný z prostornosti a variability základní verze. Proto bych raději sáhl po verzi Grand C-Max.
Základní cena: 539 900 Kč
Cena testovaného vozu: 656 600 Kč
Celkové hodnocení
jízdní vlastnosti |
dostatečný výkon motoru 1 6 TDCi |
řazení |
omezená prostornost a variabilita |
vyšší spotřeba |