Volkswagen Sharan 2.0 TDI
Na krátký test jsme si do redakce pozvali nový Volkswagen Sharan s motorizací 2.0 TDI/103 kW, která bude tvořit těžiště prodejů po celé Evropě.
Na setkání s novou generací velkého MPV drobnohled rozhodně nepotřebuji. Oproti svému již tak dost rozměrnému předchůdci ještě povyrostla. Ten centimetr ubraný na výšce opravdu znát není, naopak
zhruba 20 cm přidaných na délku se projevilo mj. na zvětšení zavazadlového prostoru. To jsem ocenil zvlášť u sedmimístné verze, kde při plném obsazení nemusím hledat kufr zvětšovacím sklem, protože k
dispozici zbývá slušných 300 litrů. Dvě sedadla ve třetí řadě (za příplatek min. 31 700 Kč) se však podepsala na malém snížení maximálního objemu z 2430 litrů u pětimístné verze na 2297 litrů. Spíš
než zmenšení celkové přepravní kapacity lituji „zabitého“ prostoru, který je skrytý pod sklopenými opěradly šestého a sedmého sedadla.
Také používání bočních posuvných dveří má svá pravidla. Otevření je bezproblémové, s výjimkou situace, kdy auto pokryje vrstva ledu – normální dveře přinejhorším „odtrhnete“, namáhání smykem však led odolává, navíc je potřeba odstranit rampouchy ve vodicí drážce. Horší je to při zavírání, kdy se člověk logicky snaží táhnout za madlo ve směru podélném a neuvědomí si, že je nejprve nutné jej odjistit ve směru příčném. Chce to jen zvyk.
Plusy i minusy jsem našel i v samotném kufru a týkají se roletky. Vadí mi, že nemá vedení, po cestě ještě k tomu zavadí o bezpečnostní pásy pro třetí řadu sedadel. Na druhou stranu chválím promyšlené uložení lišty s roletou do zadní a horní části kufru v sedmimístné konfiguraci tak, že nezabírá ani kousek využitelného prostoru. Velmi dobrou zprávou pro stěhovavé uživatele je možnost sklopení opěradla u sedadla spolujezdce vpředu.
Další dva nešvary souvisejí opět s nepřízní počasí na přelomu starého a nového roku. Při nočních teplotách okolo –10 ˚C se ráno nechtělo do práce ventilátoru topení, zřejmě zamrzla voda, která po předchozí jízdě někde zkondenzovala. Nízké teploty by mohly stát i za ztuhlým těsněním, které mě nutilo zavírat dveře řidiče vždy napodruhé.
Pro maximální využití praktického talentu sharanu doporučuji sklápení předního opěradla ve verzi Trendline za příplatek 7800 Kč.
Dvoulitrový turbodiesel o výkonu 140 koní je pro sedmimístný sharan jako dělaný. Je dobře odhlučněný, silný a úsporný. K udávané kombinované spotřebě jsem se přiblížil na vzdálenost jedné desetiny litru jen velmi klidnou jízdou, běžně lze dosáhnout průměru 6,5 l/100 km, a když jsem trochu pospíchal, vyšplhala spotřeba jen na 7 litrů. To je vzhledem k rozdílům v dynamice velmi malé rozpětí, a to je dobře. Nemusíte se proto stresovat, jestliže okamžitě neposlechnete elektronického rádce řazení a necháte motor vytočit o trochu víc.
Ostatně motor sharanu neumdlévá ani nad hranicí 4000 otáček, což je u turbodieselu docela výjimka. I když budete jezdit za sedm litrů, potěší vás při dotankování do plna údaj palubního počítače o dojezdu – 1000 kilometrů. Ve skutečnosti není dojezd u rodinného auta zas tak důležitý, protože si děti vynutí častější zastávky (na čerpacích stanicích) stokrát opakovanou otázkou: „Kdy už tam budeme?“
Základní cena: 765 700 Kč
Cena testovaného vozu: 895 900 Kč
Závěr
Co se dalo čekat od nového sharanu než dobré jízdní vlastnosti, prostornost a úsporný turbodiesel? Až na pár detailu očekávání splnil, ve srovnání s alhambrou jej znevýhodnuje o něco vyšší cena. Oceňuji využitelnost kufru i v sedmimístném usporádání a komfortní podvozek.
HODNOCENÍ: 9/10
komfortní podvozek |
nízká spotreba |
velký kufr |
přístup ke třetí řade sedadel |
horší manipulace se sedadly třetí řady a krycí roletou kufru |
(ne)dovírání dverí |