Škoda Superb 2.0 TDI CR DSG Ambition po 50 000 km
Škoda Superb, která v našich službách absolvuje dlouhodobý test na 100 000 km, má po roce za sebou již polovinu téhle vzdálenosti. Jak vypadá turbodieselová chlouba Škody s převodovkou DSG po ujetí 50 000 km?
České silnice a dálnice slouží jako dokonalý polygon pro prověření bytelnosti, bohatý redakční program vymýšlí nejrůznější formy využití a zatížení, neúprosné termíny sem tam dostanou na limit motor
i podvozek. Škoda Superb ve verzi s nejvýkonnějším turbodieselem 2.0 TDI o výkonu 125 kW/170 k a s příplatkovou šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG to nemá zrovna jednoduché. Za rok a pár
týdnů zvládla v tomto režimu ujet již 50 000 kilometrů, a tak je čas na důkladnější bilanci dosavadních zkušeností.

Ani v největších mrazech se vůz nedostal do úzkých, třebaže teploty klesaly až k dvaceti stupňům pod bod mrazu.
Z našich testů či dřívějších článků znáte silné i slabé stránky tohoto vozu už asi dobře. Velkorysý vnitřní prostor zkažený jen zbytečně úzkým prostorem zejména vpředu doplňuje spolehlivý podvozek, silný a zároveň poměrně úsporný motor si s převodovkou DSG dobře rozumí. Jaká je však dlouhodobější uživatelská zkušenost?
Na první pohled byste padesát tisíc kilometrů neodhalili. Superb ovšem nejen že vypadá jako nový, ale také tak jezdí. Vše je příkladně smontované, ve velmi dobře odhlučněném interiéru nic nerezonuje, což je o to příjemnější zjištění, že tvrdší pérování kabinu (a kostry cestujících) zrovna dvakrát nešetří. Najeté kilometry se tak nejvíce podepisují na podvozku.
Samotné tlumení nerovností by bylo komfortní, ale už od nějakých 30 000 kilometrů je přenos vibrací a rázů od náprav citelnější, jako by se opotřebovalo uchycení ramen do karoserie. Na testovacím voze byly dokonce preventivně vyměněny zadní tlumiče, protože v nezávislém servisu ukázalo testovací zařízení jejich nečekaně velké opotřebení, které se ovšem ve značkovém servisu nepotvrdilo. Nicméně i tak zůstává trucovité pérování hlavní slabinou testovaného vozu, navíc mu zrovna nepomáhají příplatkové pneumatiky 225/45 R 17. Ty komfortu ubližují hned dvakrát: nejdříve žiletkovým profilovým číslem 45 a pak také zesílenými bočnicemi – turbodieselový superb totiž kvůli vysoké užitečné hmotnosti vykazuje na nápravu tak velké hmotnosti (až 1250 kg), že je nutno použít pneumatiky určené pro těžká auta či SUV (s hmotnostním indexem minimálně 93 či 94), navíc výrobce u zimních typů doporučuje ještě zvýšit tlak vzduchu o 20 kPa. Fanouškům komfortu bychom proto doporučili zůstat u standardních šestnáctipalcových kol s pneu 205/55. Pokud se ale současně rádi svezete, pak jsou „sedmnáctky“ dobrou volbou – jízdní vlastnosti superbu doslova upgradují o úroveň výš, zpřesňují řízení a umožňují celkově jistému podvozku o to více vyniknout, zvláště důsledně vyztužená přední náprava odvádí dobrou práci a dokáže se popasovat i s těžkým turbodieselem. Jen se zkrátka musíte připravit, že na takové dálnici D1 pro vás zůstane vyhrazen jen levý pruh – pravý plný spár a nerovností žaluje posádce superbu příliš důrazně, v jakém stavu je asfaltový povrch. Také počítejte s tím, že každých 10-15 tisíc kilometrů se vyplatí prohodit přední a zadní pneumatiky: těžká příď se odráží v jejich výraznějším opotřebení.
Ovšem nejen hmotnost přední části ovlivňuje vzorek pneumatik, také výbušný motor s jistou prodlevou do 1700/min a s o to divočejším nástupem točivého momentu se jistě podepisuje na výraznějším opotřebení. Spojení s převodovkou DSG, která prodlevu turba nedokáže eliminovat, se tak občas projevuje na zbytečném protočení (jednoho z) předních kol, kterým sportovněji nastavené ESP jemný prokluz dovoluje (což je správné). Pohonné ústrojí jinak hodnotíme velmi kladně, umí být až překvapivě rychlé, zvláště s příplatkovým řazením na volantu dovoluje dobře využít potenciál výkonné jednotky, přitom nás neničí vysokou spotřebou. Dlouhodobý průměr jemně osciluje kolem hranice 7,1 l, což je o přijatelné 4 deci více než podle výrobce. Na to, že nejvíce času trávíme na dálnici a ve městě (byť v obsazení prakticky jen řidičem), to je dobrý výsledek. Pak nevadí ani sotva průměrná nádrž s 60 l, běžně vystačí i s rezervou na 750 kilometrů. Každých 10 000 kilometrů doléváme litr nejdražšího oleje pro vozy s variabilním servisním intervalem a palivovým filtrem.
Zimní provoz se na testovaném superbu nijak negativně nepodepsal, i při rekordních mrazech kolem -20 °C a celonočním stání venku motor naskočil bez problémů. Bezpečně jsme se cítili i na zasněžených silnicích, při vyjíždění ze zasněžených parkovacích míst se hodil funkční protiprokluz (i v této situaci přijde vhod, když se kola mírně protáčejí) a možnost brzy přeřadit na dvojku a omezit tak točivý moment. Mrzutostí v plískanicích je naopak nedůsledná aerodynamika, která nejen že nezabraňuje ostřiku bočních oken, ale doslova na ně strhává špínu. Cestou do Bratislavy je pak potřeba i dvakrát zastavit a očistit skla i zrcátka. Drobným problémem, na který se technici budou muset zaměřit při nadcházející, důkladnější šedesátitisícové prohlídce, je sem tam svítící kontrolka, která mylně upozorňuje na nefunkční osvětlení registrační značky. Mnohem větší lapálií však jsou naše potíže s jinak výtečnými bixenony, respektive se servisy, které je neumějí správně seřídit.
I vzdor častějším návštěvám servisních míst je naše zkušenost se superbem velmi dobrá. Samotný vůz funguje dobře, a nebýt lidského faktoru, neměli bychom jako uživatelé zásadnější výhrady. Náš test ovšem pokračuje, a tak vás budeme i nadále průběžně informovat o tom, zda si reprezentativní škodovka na cestě k stotisícové metě své renomé udrží.
NA OKRAJ: Problémy s bixenony odhalily žalostnou úroveň servisů
Již po roční zkušenosti se Škodou můžeme celkem jasně potvrdit, že úroveň servisních služeb rozhodně není na úrovni, jakou by majitel nového vozu (a nejen superbu za téměř milion) očekával. A to vše díky banalitě, která se týká jinak perfektních aktivních bixenonů. Po preventivní výměně zadních tlumičů zřejmě zapomněli technici v prominentním firemním servisu v Kosmonosích aktivovat čidlo na zadní nápravě, které pomáhá automatické nivelizaci xenonů, a tak světla přešla do „bezpečné“ neoslňující polohy, díky níž ale nebylo v noci vidět dál než na pár metrů. Okamžitě jsme tedy museli znovu do servisu. Volnou kapacitu mělo v Praze 4 jen Autocentrum Na Strži, kde světla na počkání seřídili. Jak se ale ukázalo, světlomety byly opět špatně nastavené, svítily pro změnu hodně nahoru a oslňovaly nejen protijedoucí, ale díky výkonu výbojek i řidiče odrazem od reflexních tabulí na dálnici. Jeli jsme proto do Autocentra znovu, technik ovšem tvrdil, že dané nastavení je správné. Až další kontrola u Auto Adámek, kde světelný tok seřídili pomocí počítače, srovnala světlomety do správné pozice. Tři zbytečné návštěvy servisu, nechtěná zkušenost hned se třemi servisními místy, z nichž do dvou prvně jmenovaných bychom nyní svůj vůz už rozhodně nesvěřili...


• Výkonný a pružný motor |
• Dobrá dynamika |
• Rychlá převodovka |
• Příznivá spotřeba |
• Solidní jízdní vlastnosti |
• Dobrá stabilita ve vyšších rychlostech |
• Značný prostor vzadu podél i na hlavu |
• Mimořádný zavazadlový prostor |
• Vysoká užitečná hmotnost |
• Vynikající dojem kvality |
• Velmi dobrá výbava |
• Důsledné odhlučnění interiéru |
• Účinná a neobtěžující automatická klimatizace |
• Od verze Ambition sériově aktivní bixenony |
• Deštník jako praktický doplněk |
• Přijatelné ceny za příplatky |
• Cenově příznivá 4letá záruka |
• Dlouhé servisní intervaly |
• Nepřehledná karoserie |
• Špatný výhled šikmo vpřed a dozadu |
• Příliš „opatrná“ parkovací čidla |
• Aktivace čidel jen manuálně nebo po zařazení zpátečky |
• Značný ostřik bočních oken a zrcátek |
• Horší filtrace krátkých nerovností na 17” kolech |
• Více zatížená přední náprava |
• Nutnost pořizovat dražší a méně komfortní pneumatiky s vyšším hmotnostním indexem |
určené především pro SUV (verze XL) |
• Větší prodleva motoru v nízkých otáčkách |
• Málo místa pro řidičovo pravé koleno |
• Úzká karoserie |
málo místa na šířku vzadu |
• Menší množství i velikost odkládacích prostor |
• Sotva průměrný objem nádrže |
• Nevyznačené místo |
kde se ukrývá tlačítko pro otvírání celé zadní stěny |
• Pomalejší nástup topení (nezávislé za 23 300 Kč) |