Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Kia Cee´d 1.6 Comfort po 150 000 km

Dlouhodobý test

Záruka na vůz sedm let nebo 150 000 km, to tady ještě nebylo. Při plánování mezinárodního dlouhodobého testu Kie Cee´d bylo hned rozhodnuto, jakou porci korejskému vozu naložíme.

Automobily Kia Ceed 1.6 Comfort po 150 000 km

Přibližně tři a půl roku, šest partnerských redakcí auto motor a sportu, víc než 25 různých řidičů, 150 000 km a jen jedno auto. Kia Cee´d 1.6 CVVT EX to má za sebou. Vyzvat na dlouhodobý souboj s cestami právě tento vůz byla logická volba. Vůz se vyrábí ve slovenské Žilině a automobilka jej uváděla na trh s velkými ambicemi. Ty následné potvrdil také nebývalý úspěch u zákazníků.

Automobil jsme převzali z Německa v říjnu 2007. Tehdy už měl za sebou první kontakt s divou zvěří, našim německým kolegům se podařilo mírně poškodit přední část. Šikovné ruce servisních techniků ale opravily veškeré škody. Kia na nás ihned udělala dojem hlavně prostorným a dobře zpracovaným interiérem. V závěrečné fázi testu se v něm ale začalo projevovat mírné vrzání od schránky před spolujezdcem. Viditelné opotřebování plastů je poměrně malé, většina povrchů však usilovně přitahuje prach.

Automobily Kia Ceed 1.6 Comfort po 150 000 km

Červené lakování se ukázalo jako nepříliš odolné, po přibližně 60 000 km jsme zaznamenali viditelné poškození.


Místo za volantem si poměrně rychle našla většina z testovacího týmu. Rozsah nastavení sedadla i volantu je podle nás dostatečný. Vyšší postavy může v oblasti pravého kolene mírně omezovat široká středová konzola. Její okraje jsou však zaoblené, takže na nohu netlačí žádná hrana. Velmi příjemným zjištěním hned na začátku byl kůží potažený volant s poměrně hrubým věncem. Neměl sice žádné speciální tvarování, ale i tak výborně padl do ruky.

Na uspořádání ovládacích prvků jsme si poměrně rychle zvykli, jediným mírně atypickým řešením proti zavedené konkurenci bylo přepínání palubního počítače pod centrálním displejem. Jasně oranžové podsvícení ukazatelů displeje bylo možné regulovat v dostatečném rozsahu. Obsluha autorádia s nadstandardním zvukovým výkonem nás také nijak výrazně nepřekvapila. Snad jen tlačítka na volantu by mohla být přehozená tak, aby se hlasitost ovládala levou rukou. Plusové body udělujeme za podporu formátu MP3 a za USB konektor, který se dodává v rámci středního stupně výbavy EX bez nekřesťanských příplatků. Audiosystém zpracoval téměř vše, co jsme mu nabídli. Místy nezvládal jen dlouhé záznamy (víc než jedna hodina vcelku), což však mohlo být způsobené i připojeným paměťovým zařízením.

Automobily Kia Ceed 1.6 Comfort po 150 000 km

Kromě poruch způsobených opotřebením nás technika nezklamala.


Komfort sezení nás uspokojil i během delších výletů. Pocit prosezení sedadla řidiče byl i po 150 000 km jen mírný. Zadní řada je příjemně prostorná, dvojice dospělých nebude mít problém. Prostřední místo je použitelné jen na kratší vzdálenosti, podobně jako u drtivé většiny konkurentů.

Zavazadlový prostor postačil na většinu našich nároků. Díky dvojité podlaze vznikne po sklopení opěradla rovná plocha. Pro úplnou dokonalost je potřeba vyklopit i zadní sedák, tato operace je však nutná jen při převozu skutečně rozměrného a těžkého nákladu. Pod hlavní podlahou se nachází vana rozdělená na několik přihrádek a pod ní je ještě náhradní kolo. To jsme během celého testu nemuseli použít ani jednou. Zvedák jsme však procvičili při několika svépomocných výměnách kol s letními a zimními pneumatikami. Drobnou připomínku máme k plynovým vzpěrám pátých dveří, jejichž náplň v zimním období očividně trpěla. Víko se tak neotevíralo vřelo na maximum, čehož následkem byl několikrát nečekaný kontakt hlavy s jeho spodní hranou.

Automobily Kia Ceed 1.6 Comfort po 150 000 km

Pneumatiky jsme ojeli až na hranu použitelnosti, trpěly především ty přední.


U technické stránky vsadila Kia na moderní prvky. Ještě stále však platí, že vzadu je lepší dobře vyladěná náprava s vlečenými rameny než průměrné víceprvkové zavěšení. Dalším citelným hendikepem jízdních vlastností byla slabší trakce kol přední nápravy. Ani se středním benzinovým motorem kia neváhala hrabat i při běžném rozjezdu z křižovatky. Při výběru pneumatik doporučujeme zvolit odolnější typy a pravidelně dbát na střídání kol na nápravách. Například u zimního obutí jsme zaznamenali u předních kol opotřebení až na hranici předpisů, zatímco zadní gumy byly ještě v relativně dobré formě.

Benzinový agregát 1.6 CVVT s výkonem 90 kW se projevoval jako živý a ochotný společník s kultivovaným chodem. Spojený byl s manuální převodovkou s přesným chodem řadicí páky. Na dálnici se však ukázalo, že odstupňování není právě nejlepší. Při rychlosti 130 km/h otáčkoměr ukazoval okolo 4000/min, což v tomto případě znamená zbytečně vysokou spotřebu i hluk. Kia navíc k tomuto motoru nedodává tempomat, takže pro cesty na delší vzdálenosti jsme volili raději jiná vozidla z testovací flotily.

Automobily Kia Ceed 1.6 Comfort po 150 000 km

Podvozek zvládl nástrahy cest víc než uspokojivě, jeho hlučnost se udržela na snesitelné úrovni.


Samostatnou zmínku si zaslouží spojka, se kterou se někteří nedovedli zcela dobře sžít. Jejím hlavním problémem byl nejasně definovaný bod záběru, navíc když jste motoru nedopřáli dost otáček, tak se z vás velmi rychle stal žák autoškoly během své první jízdy. Rozjezd vyžadoval skutečně dávku citu. Evidentně ho ne všichni řidiči měli, protože po absolvování něco přes 60 000 km začala spojka vykazovat známky opotřebení. Výměna se bez problémů uskutečnila v rámci sedmileté záruky.

Dalším problémem se stalo autorádio, na kterém se zaseklo tlačítko s číslem 5. Neočekávané přeskakování rozhlasových stanic nám pravidelně narušovalo koncentraci, proto jsme opět zamířili do autoservisu. I s tímto problémem jsme pochodili v rámci záruky. Poslední neplánovanou záruční opravou byly tyčky stabilizátoru na přední nápravě. Ty patří mezi známá problémová místa cee´du, proto nás nutnost jejich výměny nepřekvapila.

Automobily Kia Ceed 1.6 Comfort po 150 000 km

Dobře zpracovaný interiér vydržel 150 000 km bez výraznějších známek opotřebení, povrch však přitahuje prach.


Posledním problémem byl odlupující se lak. V servisu nám potvrdili, že tento odstín červené skutečně není nejtrvanlivější a Kia by nám auto přestříkala také v rámci záruky. Se servisem jsme celkově měli jen ty nejlepší zkušenosti. V průměru jsme tam za servisní prohlídky nechali něco přes 4000 Kč, menší nevýhodou v porovnání s konkurencí byl na dnešní dobu již krátký servisní interval 15 000 km.

Kromě již vzpomínaného střetu se zvěří neabsolvovala naše testovací kia žádné další havárie. Krizových situací však bylo víc. I díky tomu hodnotíme jízdní vlastnosti jako velmi čitelné a dobře kontrolovatelné. Řízení sice chybí zpětná vazba, je však příjemně přesné. Líbily se nám také brzdy, které nás minimálně jednou zachránily od neplánované návštěvy klempíře a lakovny. Především v zimním období jsme často sáhli po vypínači stabilizačního systému. Ten totiž zasahoval většinou pozdě a mimořádně agresivně, několikrát jsme byli jeho nečekaným zásahem nepříjemně překvapeni.

Automobily Kia Ceed 1.6 Comfort po 150 000 km

Vypínač ESP jsme využili hlavně v zimě, způsob práce systému nás nepotěšil.

Během dlouhodobého testu jsme spotřebu počítali podle skutečného tankovaného množství paliva a ujetých kilometrů, palubní počítač sloužil jen jako orientační kontrola. Výsledný průměr 7,98 l/100 km bohužel nepotvrdil optimistická čísla výrobce. Víc než převaha jízd po městě však hodnotu negativně ovlivnily rychlé přesuny po dálnici, pro které kia nemá zrovna nejlepší předpoklady. Při klidnějším tempu mimo město se cee´d v závislosti na řidiči dokázal dostat i pod 6,5 l/100 km.

Jinak byly nároky vozu na spotřební materiál vcelku přijatelné. S olejem jsme dokázali vydržet celý interval mezi servisními prohlídkami. V druhé polovině testu se začalo projevovat vysoké nasazení na frekvenci výměny žárovek či stěračů. Také výměny brzdových destiček či kotoučů byly vzhledem k ujeté vzdálenosti adekvátní.

Automobily Kia Ceed 1.6 Comfort po 150 000 km

Za přepínačem palubního počítače jsme se museli trochu natáhnout.


Celkové hodnocení po 150 000 km nemůže být jiné, než pozitivní. Kia dokázala postavit auto, které uspokojí každodenní nároky většiny motoristů. Ze čtyř vážných poruch, které se na testovaném voze vyskytly, ve dvou (spojka, rádio) vidíme jako částečnou příčinu i lidský faktor. S benzinovým motorem 1.6 CVVT je kia vhodná spíš do městských ulic, kde se s ní i poměrně dobře manévruje. Na delší cesty je vůz sice, co se týká podvozku i interiéru, dobrý, škoda ale vysokých otáček na dálnici.



Automobily Kia Ceed 1.6 Comfort po 150 000 km

Kia Cee´d po faceliftu

U takto rozsáhlého dlouhodobého testu nás nepřekvapilo, že model Cee´d se už zákazníkům nabízí v přepracované podobě. Faceliftem se změnila hlavně přední část, která dostala elegantnější pochromovanou masku a upravené světlomety. Ty nyní kombinují reflektor s projektorem a svítí citelně lépe než trochu nejistě působící reflektory starší verze. Zpětná zrcátka dostala moderní integrované směrovky a trochu jiný tvar. Zadní část s novou grafikou světel se naproti tomu změnila jen nenápadně.

Automobily Kia Ceed 1.6 Comfort po 150 000 km

Označení ecoDynamics skrývá jen stop-start systém, přivítali bychom i delší odstupňování převodovky.


Výraznými úpravami prošla přístrojová deska s novým volantem, přístrojovým panelem a středovou konzolí. Pozitivně hodnotíme hlavně novou grafiku ukazatelů před řidičem, díky které výrazně oranžové podsvícení méně zatěžuje oči. Plusem je také to, že displej palubního počítače se nově nachází ve spodní části tachometru. Ovládání rádia se ale trochu zkomplikovalo, protože centrální displej je menší. Nové koncernové páčky pod volantem působí paradoxně méně moderně než ty v původní verzi, naopak řadicí páka je elegantnější. Nový volant má o trochu menší tenčí věnec a nezvyklé umístění některých tlačítek. Vše je ale jen otázkou zvyku.

Automobily Kia Ceed 1.6 Comfort po 150 000 km

Faceliftovaný interiér působí elegantněji, obsluha se však na některých místech trochu zkomplikovala.


Po technické stránce Kia mírně upravila pružení směrem k většímu komfortu. Subjektivně se nám však zdálo, že od přepracovaného podvozku se ozývají větší rázy. Mírné zlepšení jsme zaznamenali i u trakce a stability, ale za tím mohou být také pneumatiky. Motor 1.6 CVVT se dodával ve výkonnější verzi už nějakou dobu před faceliftem. Bohužel nakrátko poskládaná pětistupňová převodovka i nejednoznačná spojka zůstaly. Pozitivní však je, že Kia zapracovala na nyní přívětivějším ESP. Ekologicky smýšlející řidiči se mohou za 7000 Kč dokoupit start-stop systém. Oproti našemu dlouhodobě testovanému exempláři tak podle výrobce lze ušetřit přibližně 0,5 litru benzinu na 100 km.



###

+
• Vnitřní prostor
• Kvalita zpracování
• Dobrá ovladatelnost
• Jednoduchá obsluha
• Pohodlná sedadla
• Příjemné materiály v interiéru
• Lehké a přesné řízení
• Agilní a bezpečné jízdní vlastnosti
• Vysoká bezpečnost při nárazu (dosáhla 5 hvezdiček v hodnocení crash-testu podle Euro NCAP)
• Dobré brzdy
• Přesné řazení
-
• Krátké servisní intervaly
• Slabá trakce
• Zvýšené opotřebení pneumatik vpředu
• Hlučný agregát
• Krátké zpřevodování
• Vyšší spotřeba
• Nejasný chod spojky
• Málo odolný lak karosérie
• Interiérové plasty přitahují prach
• Agresivně a pozdě reagující ESP





Nahoru

Komentáře

Autokatalog
Kia cee´d 1.6 (2006)
Technické informace:
Objem motoru 1591 cm3
Výkon 93 kW
Točivý moment 154 Nm
Zrychlení z 0 - 100 km/h 10,8 s
Spotřeba 6,4 l/100 km
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: