Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Kia Cee´d 1.6 Comfort po 100 000 km

Dlouhodobý test

Červená Kia Cee’d 1.6 za dva roky najezdila po silnicích střední Evropy 100 000 km. Test však nekončí, do roka přidáme dalších padesát tisíc!

Automobily Kia Ceed 1.6 Comfort po 100 000 km

Automobilka Kia má pro strach uděláno. Když před čtyřmi lety uvedla na trh nový model nižší střední třídy Cee’d, rozhodla se odvážně hodit ostatním výrobcům rukavici: na celý automobil poskytuje nevídanou pětiletou záruku, na pohonné ústrojí pak dokonce 7 let s limitem 150 000 najetých kilometrů. Dodnes se nikdo další neodvážil tuto mimořádnou nabídku překonat, snahy o „vyrovnání“ měly také jepičí život. Za příplatek vám záruku prodlouží leckterá automobilka, žádná si ale nedovolí takovou velkorysost jako Kia. Důkazem odvahy korejské značky budiž také fakt, že přistoupila na náš návrh na stotisícový test.

Automobily Kia Ceed 1.6 Comfort po 100 000 km

Jízdní vlastnosti jsou na úrovni dané třídy, spíše než na bravuru v zatáčkách si pérování potrpí na komfort.


Jenže průběh testu ukázal, že je Kia Cee’d skutečně spolehlivé auto. A tak když se blížilo naplnění stotisícového maratonu, jehož se kromě české redakce auto motor a sportu účastnila také slovenská, polská, maďarská a rumunská, nabídli jsme evropské centrále Kie, která nám přímo tento vůz zapůjčila, abychom test prodloužili na hranici záruky, tedy na 150 000 km. Ať se ukáže, v jakém stavu může tento vůz po ujetí takové dávky kilometrů opravdu být. A ani tentokrát se zástupci korejské automobilky nezalekli, a tak vám do roka přineseme shrnutí testu, jaký v našich podmínkách nemá obdoby. Nyní se však věnujme stavu po 100 000 km.

Automobily Kia Ceed 1.6 Comfort po 100 000 km

Po dlouhé zimě jsme rádi vůz přezuli zpět na letní pneumatiky obuté na hliníkových kolech.


Hned na začátek je třeba říct, že životní úděl tento plechový služebník tedy rozhodně nemá jednoduchý. Zkraje testu si jej vzali do parády kolegové z německého auto motor und sportu, kteří mu po zajetí nasadili tvrdou prověrku v sérii zkoušek na letišti, kde se měřila dynamika i schopnosti podvozku. Následně po klíčcích skočili kolegové z technického oddělení, kteří prošli pohonné ústrojí a podvozek, aby na začátku testu zdokumentovali jeho stav. Průběžně dělané kontroly zajišťují, abychom i po návštěvách servisu měli vždy přehled o tom, který díl byl vyměněn a z jakého důvodu. Nicméně jedno je jisté: Kia Cee’d prochází dlouhodobým testem jen s minimálními problémy. Což je vzhledem k redakčnímu nasazení (a co si budeme vyprávět, také kvůli stavu silnic v regionu, v němž se auto převážně pohybuje...) samo o sobě velké překvapení.

A tak jediný závažnější nedostatek, s nímž jsme se potýkali, byl gumový chod spojkového pedálu. Při přeřazování bylo nutné na něj tlačit stále větší silou a při náročnějších podmínkách, například rozjezdu do kopce, bylo cítit zápach pálícího se obložení. Bylo jasné, že spojka potřebuje vyměnit, což je při 60 000 kilometrech na pováženou, na druhou stranu k této závadě došlo v první třetině období, které kryje záruka, takže z hlediska uživatele to zas tak velký problém není.

Automobily Kia Ceed 1.6 Comfort po 100 000 km

Kůže na volantu byla vyhlazená už u nového auta, opotřebení je ale i tak trochu patrné.


Těžko říct, co tuto závadu způsobilo, podle záznamů od kolegů z Rumunska se vůz choval normálně. Je ovšem možné, že vinu na tom má samotný chod pedálu. Spojka zabírala od začátku až ve spodní fázi, a tak bylo nutné při změně stupňů držet pedál déle a tím zřejmě došlo k většímu opotřebení.

Ale dost už slov na toto téma, nový díl má za sebou už čtyřicet tisíc kilometrů a funguje bez problémů.
 
Automobily Kia Ceed 1.6 Comfort po 100 000 km

Přesnost si řadicí páka ponechala, problémem tak zůstávají jen krátké převody.


Mezi drobné prohřešky můžeme zařadit rozbité dálkové ovládání audio-soupravy na volantu, fungovat však kupodivu přestala i tlačítka přímo na rádiu. Navíc v různých intervalech docházelo k automatickému ukládání stanic, na což pošramocené rádio vždy upozornilo typickým pípnutím. Podivné chování, které však nebránilo přehrávání kompaktních disků či z USB přehrávače (ano, i tuhle specialitu „naše“ kia – na rozdíl od spousty konkurentů – má), se po třech dnech vyřešilo: na vině bylo zaseknuté tlačítko číslo 5. V servisu se rozhodli pro preventivní výměnu celého rádia, opět v rámci záruky. Takže i po ujetí 85 600 km, kdy k této „opravě“ došlo, se účet za provoz kie nezvyšoval nad běžný rámec.

Automobily Kia Ceed 1.6 Comfort po 100 000 km

Další drobný nešvar: výškové seřizování se „ochodilo“, takže sedadlo sjíždí dolů.


A jestli si říkáte, že se výše zmíněným drobnostem věnujeme až příliš zdlouhavě, pak jedině z toho důvodu, že žádné další nástrahy nám slovensko-korejská Kia Cee’d nepřipravila.

Poslední servisní prohlídku jsme absolvovali po ujetí 90 000 km a i při ní si vůz vedl dobře, jeho opotřebení vcelku odpovídá jeho kilometrovému průběhu. Zub času se nijak výrazně nepodepsal na vzhledu interiéru, nepostřehli jsme ani opotřebení na úrovni pedálů či sedadel, snad jen volant je trochu více vyhlazený než na začátku (ovšem už tehdy hladká kůže vypadala, že má něco za sebou...). Palubní deska je jako nová, zato zavazadlový prostor svým opotřebením žaluje, jak často jej využíváme. Na jednu stranu právem, protože jej skutečně nešetříme, na druhou bychom očekávali, že v této oblasti budou plasty či kobereček odolnější.

Automobily Kia Ceed 1.6 Comfort po 100 000 km

Zavazadlový prostor je dostatečně objemný a dobře využitelný i pro rodinu, zato jeho údržba a robustnost nejsou zrovna nejlepší. Je tady znát, že si užil své...


Cestování nám po celou dobu zpříjemňuje již zmíněný USB přehrávač (zvláště když jde auto z ruky do ruky, mohou si jednotliví redaktoři přinést své oblíbené skladby s sebou a v interiéru se nepovalují cédéčka).

Při častých dlouhých cestách nám chybí snad jedině tempomat – ten se bohužel dodává jen k dvoulitru (anebo k nejdražší verzi), což je trochu škoda. Především proto, že po dvoulitrovém motoru asi moc zákazníků nesáhne (a my – díky spokojenosti s výkonnou šestnáctistovkou – s tím plně souhlasíme).

Automobily Kia Ceed 1.6 Comfort po 100 000 km

Výmena pylového a prachového filtru u klimatizace je jednoduchá, ale jak je vidět, vyplatí se ji provádět – zde je výmluvné srovnání starého a nového dílu.


K motoru totiž nemáme žádné výhrady: je živý tak, jako byl na začátku testu. Měření po ujetí 100 000 km odhalilo mírné zpomalení při akceleraci z 0 na 100 km/h (0,4 s), na druhou stranu jsme dosáhli lepšího pružného zrychlení, a to při akceleraci z 60 na 100 km/h se zařazeným čtvrtým stupněm. Na pětku jsou výsledky prakticky totožné.

Výrazně si však kia polepšila v oblasti spotřeby benzinu. Od chvíle, kdy dorazila z cest po celé střední Evropě do slovenské redakce (stav tachometru 63 500 km), se kolegům ve slovenské redakci podařilo ujet posledních 40 000 kilometrů s průměrem 7,7 l na 100 km, což je s ohledem na výkon 90 kW (mezitím byl zvýšen na 93 kW) výtečný výsledek. Navíc ve srovnání se začátkem testu to znamená snížení o celý litr, byť jde pořád o dost víc než o výrobcem deklarovaných 6,4 l, kterých by vůz možná dosáhl se systémem Stop and Go.


Navzdory hodně náročnému provozu tohoto žilinského rodáka (a to včetně ne příliš přívětivých cest po rumunských horách) je na tom Kia Cee’d 1.6 v nadstandardní výbavě Comfort stále velmi dobře. Má zachovalý podvozek, který neruší ani po této dávce kilometrů nezdravými zvuky, také interiér je stále téměř jako nový. I proto jsme s troškou škodolibosti velmi zvědavi na příští „padesátku“: potvrdí kia svůj bezproblémový provoz?


AMS Slovensko

Model Cee’d změnil náš pohled na korejské automobily. Jeho celková kvalita je už na dostřel evropské konkurenci. Líbí se nám podvozek, který jsme důkladně prověřili jak na testovacím okruhu, tak na zamrzlých oravských silnicích. Lepší by mohlo být zpřevodování. Vylepšení by si zasloužilo necitlivé řízení. Nečekaně kvalitní je zvuk sériového audiosystému.

AMS Polsko
Pochvalně se polští kolegové během testu stavěli k poměru ceny a výbavy, kterou cee’d nabízí. Dále ve svém závěru uvádějí: Líbí se nám i motor 1.6 CVVT díky svému nezvykle vysokému výkonu, přesvědčil nás přitom i dobrým tahem odspodu a tichým chodem. Horší je to ve vyšších otáčkách, které kvůli krátkým převodům obtěžují hlavně na dálnici. Té jsme si užili nejvíce, během osmi týdnů jsme stihli ujet 15 000 kilometrů.

AutoMagazin Maďarsko
Verdikt našich kolegů ze sesterského maďarského titulu AutoMagazin byl založený na srovnání s prakticky stejně drahým kombi SW, vybaveným ovšem úsporným turbodieselem 1.6 CRDi. A protože šlo hlavně o provozní náklady, vyhrál toto srovnání nakonec kombík vzdor své o stupeň chudší (ale i tak dobré výbavě), a to kupodivu i bez podmínky ujetí většího počtu kilometrů. Cena vozu s turbodieselem je výhodná a spotřeba nafty výrazně nižší.

AMS Rumunsko
Nejvyšší ohodnocení kvalit podvozku ovšem překvapivě nepřišlo ani z oravských cest, ani z testovacího polygonu ve Stuttgartu, ale z rozbitých (ne)cest v Rumunsku. Kolegové z tamní redakce auto motor a sportu vůz důkladně prověřili na horských cestičkách Transylvánských Alp a kromě úžasných fotografií přivezli i výborné vysvědčení pro podvozek: Nezklamal nás ani po stránce jízdní jistoty, ani komfortu. Nečekaná je také robustnost zavěšení, kterou jsme ocenili na nezpevněných úsecích. Zrovna tak si vysoce ceníme značné užitné hodnoty a příznivé pořizovací ceny.


HODNOCENÍ: 4/5


TECHNICKÉ ÚDAJE:
Pohonné ústrojí
Atmosférický řadový zážehový čtyřválec. Zdvihový objem 1591 cm3. Výkon 90 kW/122 k při 6200/min. Točivý moment 154 Nm při 5200/min.

Podvozek
Vpředu i vzadu nezávislé zavěšení kol, vpředu na nápravě typu McPherson, vzadu na víceprvkovém závěsu, pérování vinutými pružinami. Pneumatiky 205/55 R 15.

Karoserie
Vnější rozměry 4235 x 1790 x 1480 mm. Rozvor náprav 2650 mm. Objem zavazadlového prostoru (podle VDA) 0,340/1,300 m3. Pohotovostní hmotnost 1249 kg, užitecné zatížení 447 kg.

Dynamické vlastnosti (údaje výrobce)
Maximální rychlost                   192 km/h
Zrychlení 0–100 km/h              10,8 s
Kombinovaná spotřeba             6,4 l/100 km
Emise CO2                              152 g/km
Spotřeba během testu              7,7 l/100 km

Naměřené údaje (při stavu tachometru 100 020 km)
0–100 km/h                            11,1 s
60–100 km/h (IV./V. st.)         11,0/15,8 s
80–120 km/h (IV./V. st.)         11,8/17,6 s

Cena
Základní cena (bez akční slevy 30 000 Kč)       419 980 Kč
Cena testovaného exempláře                          429 980 Kč

+
• Vnitřní prostor na předních i zadních sedadlech
• Přehledná karoserie
• Zavazadlový prostor s dobře využitelným tvarem
• Posaz za volantem
• Přesnost chodu řadicí páky
• Jednoduchá obsluha
• Dobrý zvuk autorádia
• USB vstup
• Čitelné a bezpečné jízdnívlastnosti
• Spořádaný motor
-
• Odhlučnění podvozku
• Trakce na kluzkém povrchu
• Nevýrazná zpětná vazba od řízení
• Nejednoznačný chod spojky
• Umístění ovladačů palubního počítače
• Necitlivé ESP
• Zpřevodování





Nahoru

Komentáře

Autokatalog
Kia cee´d 1.6 (2006)
Technické informace:
Objem motoru 1591 cm3
Výkon 93 kW
Točivý moment 154 Nm
Zrychlení z 0 - 100 km/h 10,8 s
Spotřeba 6,4 l/100 km
Galerie Podrobné info
Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: