Škoda Superb 2.0 TDI CR DSG Ambition po 25 000 km
Dlouhodobý test
Umí stáhnout náklady na provoz, přitom nabízí spoustu chytrých řešení – tak vypadá manažer (i jeho automobil) do ekonomicky nelehké doby.
Náš superb, kterému jsme na příští dva roky naplánovali ujet 100 000 kilometrů, se překonává. Měsíční plán kilometrů má hotový vždy už třetí týden, a tak nyní, pět měsíců po převzetí, ukazuje
počitadlo již 25 000 km. Máme tedy za sebou čtvrtinu testu, a tak přichází na řadu větší shrnutí našich dojmů. A protože manažeři žijí čísly a tabulkami, přidáme jich pár i my, neboť číselné údaje
jsou oblíbenou kratochvílí testovaného superbu – zvláště když jde o spotřebu paliva.
Stejně jednoduché je to i s tankováním: pistole sama vypíná při skutečně plné nádrži, není nutné (ani vhodné) přidávat více. Jakmile dotankujete na plných 60 l, co středně dimenzovaná nádrž dovoluje, můžete i s nejsilnějším turbodieselovým superbem (tedy žádným drobečkem), vybaveným navíc samočinnou převodovkou DSG, ujet až téměř 800 km, aby vám ještě zbyla bezpečná rezerva. A to rozhodně není špatné – skutečně vytížení šéfové filiálek, co objíždějí odběratele, by jistě přivítali 70litrový objem jako u passatu, ale i tak je jízdní dosah solidní. Což je ovšem zásluha i příznivé spotřeby.
Prozatím nejvyšší naměřená spotřeba činila 8,3 l – to když jsme superb prohnali až dvěstěkilometrovou rychlostí po německých dálnicích. Česká kopcovitá D1 nás stojí od 7,3 do 7,7 l podle provozu, ve městě se apetit silného turbodieselu pohybuje mezi 7 a 8 litry. Při příležitosti příprav speciálu AMS EcoDrive jsme „náš superb“ postavili proti nejúspornější verzi 1.9 TDI Greenline a nevedl si špatně.
Důležitou novinkou je přezutí na letní pláště: ze sotva průměrných semperitek jsme poskočili o třídu výš na „žiletky“ Pirelli P Zero Rosso, které superbu vysloveně svědčí. Znovu jsme si tak potvrdili zkušenost z prvních testů, že na reprezentativní škodovku, která při ostrém průjezdu zatáčkou s chutí „hraní“ přední nápravou, patří pneumatiky tohoto typu.
A protože i cenou ve srovnání s výbavou superb lehce překonává jak standardní nabídku passatu, tak mondea, není divu, že těchto „krizových manažerů“ potkáváme na silnicích čím dál více.
POD LUPOU: Elegán na dietě
Už v minulém, úvodním článku k dlouhodobému testu, jsme za jednu z hlavních výhod testovaného auta vyhlásili pohonné ústrojí: výkonný turbodiesel se vstřikováním common-rail totiž vyvine 125 kW neboli 170 k, přitom ve spojení s příplatkovou dvojspojkovou samočinnou převodovkou DSG dokáže zaručit komfortní a zároveň úspornou jízdu. Drobnými nevýhodami jsou pomalejší náběh v nízkých otáčkách a jemné cukání, to ale plně vyvažuje rychlá změna stupňů i automatické podtáčení snižující spotřebu. V našem srovnání se 105koňovým Greenlinem 1.9 TDI (na letních tenkých pláštích, které nezajišťují moc komfortu) jsme při decentní jízdě spálili 4,9 l nafty na 100 km, zatímco „náš“ hýřivý Superb 2.0 TDI s „automatem“ si řekl o 5,8 l. Jakmile jsem se zaměřili na úspornost, klesla spotřeba ještě více: na 4,6 a 5,5 l. Více si o tomto testu můžete přečíst ve speciálním vydání AMS EcoDrive 1/2009.
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Karoserie
Délka x šířka x výška 4838 x 1817 x 1462 mm, rozvor 2761 mm, pohotovostní/celková hmotnost 1515/2135 kg. Zavazadlový prostor 0,565/1,670 m3, objem palivové nádrže 60 l.
Podvozek
Vpředu náprava typu McPherson, vzadu víceprvková náprava, brzdy kotoučové, vpředu s vnitřním chlazením. Pneumatiky 205/55 R 16, na testovaném voze 225/45 R 17 (letní Pirelli P Zero Rosso). Pohon předních kol, šestistupňová dvojspojková samočinná převodovka DSG.
Motor
Přeplňovaný vznětový čtyřválec, čtyři ventily na válec, zdvihový objem 1968 cm3, největší výkon 125 kW (170 k) při 4000/min, točivý moment 350 Nm při 1750-2500/min.
Jízdní výkony
0–100 km/h 9,0 s
Nejvyšší rychlost 220 km/h
Spotřeba 7,8/4,8/6,7 l/100 km
Cena
2.0 TDI PD Ambition 764 900 Kč
Testovaný vůz 913 000 Kč