Škoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline
Biojídelníček Škody doplnilo nové provedení Fabie Greenline, které dává novou charakteristickou chuť nový motor 1.2 TDI a systém stop-start.
V Mladé Boleslavi „vařili“ podle tradičních ekoreceptů a Fabia Greenline je dostatečně „hutná“, když kromě nového motoru úprava obsahuje oproti standardní verzi i zlepšenou aerodynamiku, delší
převody, úpravu řídicí jednotky motoru a indikátor řazení. Novinkou mistra kuchaře je i rekuperace brzdné energie a systém stop-start. Ten Škoda uvádí jako jedna z posledních. Mohla se tedy poučit z
chyb konkurence a lze říci, že v případě fabie funguje velmi dobře. Řidič ho navíc může i snadno vypnout.
Jiný je ale i charakter nového motoru. Zatímco pro starší agregát byla typická nepříjemná prodleva při rozjezdu, „jednadvojka“ má výrazně širší spektrum využitelných otáček a táhne konstantně odspodu. Tříválec je až překvapivě kultivovaný společník, který dává najevo lichý počet válců jen charakteristickým zvukem. Při jízdě ustálenou rychlostí bez problémů umožňuje jet při zařazeném 5. rychlostním stupni rychlostí 50 km/h na 1000 otáček. Oproti čtrnáctistovce je ale slabý (má o 4 kW a 15 Nm méně) a v případě svižnější jízdy potřebuje více točit. Průměrná spotřeba nové verze Fabie Greenline oproti výrobcem uváděných 3,4 l/100 km v našem testu dosáhla 5 litrů. Za tolik dovede bez problémů jezdit i Renault Clio Grandtour 1.5 dCi, a to i bez ekoúprav.
Spotřeba se pohybovala okolo 5 l/100 km. Indikátor řazení v displeji palubního počítače je miniaturní.
Fabii Greenline si zatím lze koupit jen ve verzi Combi. Její velký zavazadelník přímo vybízí k zaplnění a naložení celé rodiny, současně s nárůstem zatížení a v kopcích ale dynamika rychle klesá. Nijak nízkých 366 900 Kč, které za tuto verzi vydáte, je asi o deset procent více, než kolik vydáte za hůře vybavené provedení se silnějším čtyřválcem 1.6 TDI.
HODNOCENÍ: 4/5
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Karoserie
Délka x šířka x výška 4247 x 1642 x 1484 mm, rozvor 2465 mm, provozní/celková hmotnost 1219/1674 kg. Zavazadlový prostor 0,505/1,485 m3, objem palivové nádrže 45 l.
Podvozek
Vpředu náprava typu McPherson, vzadu vlečená ramena, vpředu kotoučové brzdy s vnitřním chlazením, vzadu bubnové. Standardní pneumatiky 185/60 R 15. Pohon předních kol, manuální pětistupňová převodovka.
Motor
Přeplňovaný vznětový tříválec, čtyři ventily na válec, zdvihový objem 1199 cm3, největší výkon 55 kW (75 k) při 4200/min, točivý moment 180 Nm při 2000/min.
Jízdní výkony
0–100 km/h 14,3 s
Nejvyšší rychlost 172 km/h
Spotřeba paliva 4,1/3,0/3,4 l/100 km
Cena
Škoda Fabia Greenline 366 900 Kč
Testovaný vůz 389 700 Kč
zástavba motoru |
odhlučnění |
potlačení vibrací |
zdařilý systém stop-start |
nízká sazba zákonného pojištění |
užitné vlastnosti |
jen průměrná spotřeba a dynamika |
horší komfort odpružení |
tuhé řazení |
vyšší základní cena |