Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Škoda Yeti 2.0 TDI 4x4 Experience

Test

Nemá mezinápravový diferenciál, boxer pod kapotou, redukční převodovku ani těžiště rekordně nízko. Přesto se v lecčems podobá. Testovali jsme Škodu Yeti 2.0 TDI 4x4. Subaru junior.

Automobily Škoda Yeti 2.0 TDI 4x4 Experience

Samozřejmě. Do vozů subaru škodovkám mnohé chybí. Namátkou mechanický pohon všech kol, motory s protiběžnými písty, charakteristické jízdní vlastnosti. Image.

Na druhou stranu ale i něco přebývá. Kvalitní a prostorný interiér, šíře individualizace, příznivější ceny. Ne, se subaru (imprezou, forestrem) yetiho srovnávat nebudeme. Nicméně základní filosofii mají tyhle automobily do jisté míry podobnou.

Yeti se povedl. Dokazují do prodejní čísla, která daleko předčila očekávání. Yeti je bestsellerem, pátým nejprodávanějším modelem u nás. Byť se však většina kusů prodá s předním pohonem, tedy jako pouhý zvýšený kompakt, filosofie modelu leží někde jinde. Je jí totiž naprostá univerzálnost, praktičnost a spolehlivost. Jeho úkolem není svého majitele těšit, ale nezklamat. Povedlo se?

Automobily Škoda Yeti 2.0 TDI 4x4 Experience

Nelakované nárazníky jsou praktické a na pohled neurazí.

První dojem z auta je… obyčejný. Yetimu to sluší, ale nijak mimořádně. Povedené jsou vytáhlé lemy blatníků a přední maska s nezaměnitelným výrazem. Naopak trochu méně pohledné jsou křivky zadní části, které plně vystihuje slovo „krabice“. To má ale zase své výhody v nabídce vnitřního prostoru.

Do vozu se dobře nastupuje, výška sedáků vůči vozovce je nadprůměrná. To ocení zejména méně pohybliví řidiči. Posaz za volantem je typu „židle“, avšak musíme si uvědomit, že sedíme ve škodovce, a ne v BMW. Poloha pedálů a řadící páky vůči sedačce je dobrá. Vyšší řidiči by ocenili velkorysejší možnosti nastavení sloupku volantu, jinak však není v této oblasti yetimu co vytknout.

Interiér se nese ve znamení koncernové klasiky. Ovládací prvky jsou na svých obvyklých místech, vše se ovládá snadno, bez nutnosti studovat návod k obsluze. Přední sedačky jsou solidně dimenzované, o etalonu v komfortu sezení ale mluvit nemůžeme. Boční vedení sedáků i opěradel je minimální, nicméně od dosahování rekordů v bočním přetížení yeti není.

Automobily Škoda Yeti 2.0 TDI 4x4 Experience

Interiér je kvalitně zpracovaný, sedačky nabízejí průměrnou úroveň komfortu.

Testovali jsme zlatý střed nabídky, motorizaci 2.0 TDI/103 kW s pohonem všech kol. Vznětový čtyřválec uděluje vozu průměrnou dynamiku, na které se negativně podepisuje značný aerodynamický odpor karoserie (cx=0,37) a zvýšené pasivní odpory pohonu všech kol. Zejména při rychlostech nad 100 km/h cítíte ztrátu chuti do zrychlování. Ostatně „papírová“ maximální rychlost 190 km/h je o plných 14 km/h nižší než u stejně motorizované octavie 4x4.

Dynamice by pomohla silnější varianta motoru 2.0 TDI se 125 kW. Ta se však prodává za příplatek 60 tisíc korun, a to je silná káva. Zvlášť, když naopak o 20 tisíc níž leží skvělý 1.8 TSI/118 kW (2.0 TDI/125 kW pak oproti němu stojí rovných 80 tisíc navrch!!!). Za zvážení bude stát i základní diesel 2.0 TDI/81 kW, který při úspoře 60 tisíc proti 103 kW variantě ztrácí pouze 40 Nm. Tuto motorizaci jsme dosud netestovali.

Yeti však nedostatek dynamiky nahrazuje jinde. Chcete naložit rodinu, psa nebo půlku domácnosti? Není problém. Variabilní zadní sedačky (totožné s roomsterem) nabídnou nepřeberné množství variant, vč. vyjmutí a následně vytvoření doslova pravoúhlého přepravního prostoru. Zvažte jen objednávku rezervního kola, které ukrojí plnou čtvrtinu (!) ze základního objemu zavazadlového prostoru. Obě řešení mají svá pro a proti.

Automobily Škoda Yeti 2.0 TDI 4x4 Experience

Zadní trojice samostatných sedadel pochází z roomsteru. Variabilita je proto vynikající.


Vyrážíte přes město do práce? Kompaktní vnější rozměry (yeti je kratší než fabia kombi) společně s přehlednou karoserií a dobrým výhledem usnadňují parkování, zvýšený posaz a veliká zrcátka zase přehled v okolním provozu.

Bohužel ve městě příliš nepotěší tvrdý podvozek, který má blíž k přívlastku prkenný než komfortní; na nízkoprofilových pneumatikách 225/50 R17 budete vědět o každém výmolu. Zkuste objednat menší „šestnáctky“ (215/60 R16), které rázy trochu zmírní. Každopádně tvrdý podvozek není ta správná cesta pro malá SUV.

Jedete na hory? Vyspělý pohon 4x4 s elektrohydraulickou spojkou typu haldex vás podrží za každých podmínek. Pokud se nevydáte vysloveně do terénu, není pro yetiho překážkou nic, co alespoň trochu připomíná cestu pro dvoustopé vozidlo. Limitem je až použité (v našem případě čistě silniční) obutí.

Díky umístění mlhových a denních světel do samostaných parabol má yeti nezaměnitelnou tvář.


Cestujete přes půl Evropy? Nasaďte pohodových 120 km/h a nechte se nést na vlně točivého momentu kopec nekopec. Stabilita při vyšších rychlostech je příkladná, reakce na poryvy bočního větru minimální, a ani výrazná nepřízeň počasí nepřipraví posádku o pocit naprostého bezpečí.

Ústupkem při cestování proti podobně drahým kompaktům jsou však anti-aerodynamické vnější tvary a zvýšená světlá výška (180 mm), které mají negativní vliv na hlučnost, dynamiku a spotřebu. Nepotěší také extrémně se špinící zadní okno; stěrač je v neustálé permanenci.

Spotřeba nafty se při všech (zimních) provozních režimech drží standardně mezi 6 a 7 litry na každých 100 km. Vliv jízdního stylu a vnějších podmínek je nízký, dostat se přes 7 litrů dá rozumnému řidiči práci. To považujeme za dobrý výsledek.

Zklamáni jsme byli z úrovně hlučnosti a kultury chodu pohonné jednotky. Při volnoběhu motor citelně vibruje interiérem a nepříjemně duní. Po rozjezdu je to lepší, od cca 50 km/h už motor neruší. Avšak o tom, že spaluje naftu, nepochybujete ani na okamžik.

Ne, že by na tom konkurence byla o mnoho lépe, nicméně u auta za 850 tisíc mizerná kultura chodu motoru zkrátka zamrzí. Dacii Duster za poloviční cenu bychom prominuli (u té je to dokonce sympatické), ale tady nemůžeme. Jako lepší volba se tak v tomto světle jeví takřka neslyšný zážehový 1.8 TSI, který nabízí citelně lepší dynamiku a komfort výměnou za o 2 litry vyšší spotřebu.

Malý otazník visí také nad zpřevodováním šestistupňové manuální převodovky. Druhý až šestý převodový stupeň jsou bez připomínek, problematická je však volba převodového poměru jedničky.

Pravděpodobně z důvodu (pochopitelné) absence redukční převodovky byl totiž první převod významně zkrácen, a představuje tak jakousi „off-road“ volbu pro překonávání prudších svahů. Bohužel při běžném a zejména městském provozu je tato vlastnost velice otravná; rozjíždět na dvojku se nemůžete (resp. můžete, ovšem spojka trpí), ale zároveň ihned po rozjezdu musíte řadit výš. Při jízdě v kolonách nic moc.

Přístroje jsou přehledné, poteší údaje o teplotě chladící kapaliny a oleje (v rámci palubního počítače).


Při výběru příplatkové výbavy raději vynechejte navigační systém Columbus. Za svých 47 900 Kč totiž získáte neskutečně líně reagující zařízení, ve kterém je zadání čehokoli na nervy brnkajícím úkonem. Vězte, že váš přenosný tom tom je mnohonásobně přívětivější. Displej navigace je navíc pouze rezistivní, takže pro každý pokyn musíte danou svítící plošku důrazně stisknout, a to se nezřídka podaří až napodruhé.

Doba je dnes někde jinde, a tak kromě rychlejší odezvy bychom očekávali zejména kapacitní technologii displeje a uživatelský příjemnější rozhraní. Ano, columbus spolehlivě naviguje a na jeho 60 GB disk se vejde spousta věcí. Není to ale za 50 tisíc málo?

Ruku v ruce s kvalitou centrální jednotky jde i příplatkový sound system s 12 reproduktory a výkonnějším zesilovačem (10 000 Kč). Ten nabízí pouze průměrnou úroveň reprodukce se zahuhlanou (zato okny třesoucí) basovou složkou. Oproti běžnému setu osmi reproduktorů si polepšíte pouze v celkovém výkonu, nikoli v čistotě zvuku. Zábavní funkce škodovce nikdy nešly, bohužel zlepšující se tendenci nepozorujeme.

Přenosná navigace za pár tisíc a standardní rádio udělají skoro lepší službu než drahý Columbus s továrním sound-systémem.


Všechny tyhle věci ale hodíte za hlavu v okamžiku, kdy s yetim strávíte pár dní. Čím déle s ním jezdíte, tím více vám přirůstá k srdci. Není to láska na první pohled, ani na druhý. Na třetí už ale objevujete první sympatie, na čtvrtý se vám začíná líbit. A na sedmý vás dostane třeba tím, jak pohodlně se lze schovat před deštěm pod otevřenými pátými dveřmi.

Škoda Yeti je zkrátka zcela obyčejné auto, které ale umí vždy v pravý čas příjemně překvapit. A proto ho máme tak rádi.



YETI 4x4 NA SNĚHU
Jízdní vlastnosti yetiho na kluzkém povrchu jsou vynikající. Díky vhodné délce a krátkým převisům karoserie se malá čtyřkolka velice lehce a hlavně čitelně ovládá.

Vůz se nechá bez většího přemlouvání vodit bokem, přirozená nedotáčivost je na překvapivě nízké úrovni a stačí ve správný čas ťuknout na brzdy, a yeti se poslušně rovná do zatáčky dveřmi napřed. Při akceleraci za apexem se vůz chová příjemně neutrálně. Haldex poslední generace je opravdu velice schopná věc.

 Automobily Škoda Yeti 2.0 TDI 4x4 Experience

Bohužel yetiho brzdí v rozletu úzkostlivé ESP, které oficiálně nelze vypnout. Při trochu výraznější odchylce od jízdní dráhy, stanovené natočením volantu, elektronika hned rovná vůz do latě a to často dost nevybíravým způsobem, kdy šasi jen pláče.

Velká, velká škoda. Nevypínatelná aktivní jízdní elektronika totiž automaticky dělá z řidičů pasažéry, ovládající možná tak rychlost svého přesunu z bodu A do bodu B, ale ani o kousek víc. A to rozhodně není věc, která by pomohla bezpečnosti provozu. Ani ESP totiž není všemocné (jak jsme si s yetim vyzkoušeli J).



KONKURENCE
Za podobnou částku jako Škodu Yeti pořídíte Kiu Sportage, která boduje designem a rozsahem záruk, ovšem zaostává jízdními kvalitami. Na stejném technickém základu stojí Hyundai ix35, který je o něco dražší.

Z koncernové nabídky je yetimu nejblíže Volkswagen Tiguan. Je o tolik vetší a reprezentativnější, o kolik je dražší. Prémiovou volbu v segmentu představuje BMW X1, které nabízí po všech stránkách nejlepší kvality za nejvyšší ceny.

 Automobily Mitsubishi ASX 1.8 DI-D 4WD Automobily Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion Sport & Style Automobily Kia Sportage 2.0 CRDi 4x4 AT Exclusive

Asi nejpřímějším soupeřem pro yetiho je Mitsubishi ASX, které můžete mít se špičkovým turbodieselem 1.8 DI-D. O něco větším vozem a rovněž dobrou volbou je Nissan Qashqai. Ne každému ovšem vyhovuje japonské pojetí automobilů.

Za zmínku stojí ještě „outdoorové“ Subaru Impreza XV, které nabídne bezkonkurenčně nejlepší mix jízdních schopností mezi kompaktními vozy. Na yetiho a ostatní malé SUV ztrácí v průchodnosti terénem a velikosti vnitřního prostoru.



TECHNICKÉ ÚDAJE:

Karoserie
Délka x šířka x výška 4223 x 1793 x 1691 mm, rozvor 2578 mm, provozní/celková hmotnost 1530/2075 kg. Zavazadlový prostor 0,310–0,415/1,485–1,665 m3 s příplatkovým rezervním kolem pod podlahou, objem palivové nádrže 60 l. Součinitel odporu vzduchu cx 0,37.

Podvozek
Nezávislé zavěšení všech kol, vpředu typu McPherson, vzadu víceprvkové, brzdy kotoučové, vpředu s vnitřním chlazením. Pneumatiky 225/50 R17. Pohon všech kol, automatické rozdělení točivého momentu mezi nápravy pomocí haldex spojky, manuální šestistupňová převodovka.

Motor
Přeplňovaný vznětový čtyřválec s přímým vstřikováním paliva typu „common-rail“, čtyři ventily na válec, zdvihový objem 1968 cm3, nejvyšší výkon 103 kW (140 k) při 4200/min, nejvyšší točivý moment 320 Nm při 1750–2500/min.

Jízdní výkony
0–100 km/h                   9,9 s
Nejvyšší rychlost            190 km/h
Spotřeba paliva              7,1/5,3/6,0 l/100 km

Cena
Škoda Yeti 2.0 TDI/103 kW 4x4 Experience: 654 800 Kč
Testovaná verze: 864 500 Kč


Celkové hodnocení

4
+
jízdní vlastnosti na všech površích
obratnost
spotřeba paliva
vyspělý pohon všech kol
variabilní interiér
přehledná karoserie
celková univerzálnost
-
komfort odpružení
pouze průměrná dynamika
kultura chodu motoru
velikost zavazadlového prostoru po objednání rezervního kola
podprůměrná kvalita multimediální výbavy
ceny vznětových motorizací





Nahoru

Komentáře

Autokatalog
Škoda Yeti 2.0 TDI 140 hp DPF 4x4
Technické informace:
Objem motoru 1968 cm3
Výkon 103 kW
Točivý moment 320 Nm
Zrychlení z 0 - 100 km/h 9,9 s
Spotřeba 6 l/100 km
Galerie Podrobné info
Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: