Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Toyota Prius Plug-in

Test

Díky Toyotě Prius Plug-in jsme si vyzkoušeli, jak asi bude jednou vypadat doba elektrická. Poprvé jsme totiž do auta tankovali elektrony ze zásuvky.

Automobily Toyota Prius Plug-in

Sedáme za volant, mačkáme startovací tlačítko a stejně jako u normálního priusu se jenom rozsvítí přístrojová deska. Joystickem volíme režim D a pomalu se rozjíždíme. Plynule zrychlujeme, překračujeme 50km rychlost a stále jedeme pouze na elektřinu. Lehký otřes signalizující probuzení spalovací jednotky zaregistrujeme až v rychlosti kolem 108 km/h. Stačilo ale ubrat plyn, čtyřválec 1,8 l opět utichl a prius dál neslyšně plynul na elektřinu.

Automobily Toyota Prius Plug-in

V interiéru zmizelo tlačítko pro ruční aktivaci elektrického režimu EV.

Do ruky jsme dostali jeden ze stovky Priusů Plug-in, které Toyota v rámci dlouhodobého projektu zapůjčila firmám a státním úřadům v Evropě. Prius PHV (Plug-In Hybrid Vehicle) se od klasického liší tím, že místo NiMH akumulátorů zajišťujících elektrickou jízdu do 1,5 km má lithioiontové články zajišťující bezemisní jízdu až v délce 20 km. Člověk si navíc nemusí tolik hrát s pedálem plynu - žádné opatrné našlapování, aby nenaskočil spalovací motor. V režimu EV nastartuje až téměř u konce dráhy plynu nebo při prudkém sešlápnutí až k podlaze. Dojezd na elektřinu se zobrazuje na energy monitoru, přičemž hodnota se mění v závislosti na rychlosti a stylu jízdy. Do hry ale také vstupuje venkovní teplota, resp. jak moc musí klimatizace chladit vnitřek vozu.

Automobily Toyota Prius Plug-in

V energy monitoru přibyla hodnota dojezd na elektřinu. Ta osciluje kolem 20 km.

Aby prius přešel do plně elektrického režimu EV, musejí se znovu naplno nabít baterie. Za jízdy to téměř nejde, takže člověk musí použít dobíjecí kabel. Doba nabíjení se v závislosti na stavu vybití baterie pohybovala od 100 do 125 minut, přičemž zbývající čas se zobrazuje na energy displeji. K rychlé orientaci zvenku ale poslouží oranžové světlo na horním dílu přístrojové desky vlevo od řidiče - jakmile zhasne, je plno. Během každodenního dobíjecího rituálu se spotřeba elektrické energie pohybovala od 3,5 do 3,9 kWh, takže jedno nabití vyšlo v průměru na 10 Kč (může se lišit v závislosti na tarifu). Náklady tak vycházejí asi na dvě koruny na kilometr. U běžného auta podobné velikosti s naftovým motorem se pohybují kolem 2,50 Kč/km. Čekali jsme větší rozdíl.

Výkonnější akumulátory se ale pozitivně projevily i na celkové spotřebě. Na výrobcem udávanou hodnotu měřenou podle evropské legislativy 2,3 l/100 km jsme se nedostali. Dá se ale očekávat, že k laboratornímu měření prius nastoupil s plnými bateriemi, takže většinu měřicího cyklu ujel na elektrický pohon. V běžném hybridním režimu, kdy elektromotor pomáhá spalovací jednotce v pohybu, vyrábí proud (i rekuperací) a v určitých režimech dokonce dokáže převzít pohon čistě na svá bedra (i v rychlosti 130 km/h), jsme najeli 1300 km s průměrem 4,4 l/100 km. To je asi o půl litru méně než s běžnou verzí. Dálniční přesuny prius zvládne za 5 l.

Automobily Toyota Prius Plug-in

Nejvyšší rychlost 180 km/h je stejná jako u běžného priusu, stovku ale zvládne za 11,8 s, což je o sekundu pomaleji.


Cenu Priusu Plug-in se nám zjistit nepodařilo, stejně jako přesnější technické údaje o použitých bateriích, ze kterých by se dala odvodit. Celá flotila priusů bude v provozu tři roky a poté Toyota rozhodne, zda půjde do prodeje. Vzhledem k současným nákladům na Li-ion baterie se to ale neobejde bez dotací. Nicméně pohled do elektrické budoucnosti není tak hrozný, jak jsme se obávali.

HODNOCENÍ: 5/5

Automobily Toyota Prius Plug-in

Spotřeba elektřiny při nabíjení se pohybovala od 3,5 do 3,9 kWh, což vyšlo asi na 10 Kč. Li-ion baterie jsou pod podlahou zavazadlového prostoru.

TECHNICKÉ ÚDAJE:
Karoserie
Délka x šířka x výška 4460 x 1745 x 1490 mm, rozvor 2700 mm, provozní hmotnost 1500 kg. Zavazadlový prostor 0,400 m3, objem palivové nádrže 45 l.

Podvozek
Vpředu náprava typu McPherson, vzadu vlečená ramena s torzní příčkou, vpředu a vzadu kotoučové brzdy. Standardní pneumatiky 195/65 R 15. Pohon předních kol, samočinná převodovka E-CVT.

Motor
Zážehový čtyřválec, čtyři ventily na válec, zdvihový objem 1798 cm3, nejvyšší výkon 73 kW (99 k) při 5200/min, točivý moment 142 Nm při 4000/min. Synchronní střídavý elektromotor, nejvyšší výkon 60 kW (82 k), točivý moment 207 Nm. Celkový výkon systému 100 kW (136 k).

Jízdní výkony
0–100 km/h:                    11,4 s
Nejvyšší rychlost:             180 km/h
Kombinovaná spotřeba:    2,6 l/100 km

Ceny
Dosud se neprodává, prototyp.

+
nízká spotřeba benzinu
bezemisní pohyb po městě
pokroková technologie
solidní dynamika na elektřinu
nízké náklady na provoz
relativně krátká doba dobíjení
-
cena
neexistence dobíjecích míst ve městech
zvuková kulisa motoru pod plným plynem
omezený komfort na nerovnostech
výhled dozadu
hluk od valících se kol





Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: