Mitsubishi ASX 1.8 DI-D 4WD
Předobraz kompaktního SUV představilo Mitsubishi coby Concept-cX již před třemi lety, nyní k nám konečně dorazila sériová verze. Otestovali jsme vůz se vznětovým motorem 1.8 DI-D.
Mitsubishi Outlander se na trhu SUV etablovalo vcelku úspěšně, oproti konkurenčním kompaktním SUV je ale od začátku mírně v nevýhodě kvůli vyšší ceně. Není se čemu divit, neboť vůz se svými rozměry a
sedmimístným interiérem pokukuje spíš o třídu výš, příchod menšího sourozence tak byl jen otázkou času. Novinka se jmenuje ASX a je opět na pomezí tříd – tentokrát malých SUV jako Suzuki SX4 či Škoda
Yeti a kompaktních SUV typu VW Tiguan, Fordu Kuga nebo Kie Sportage.
Vývoj vozu si japonští konstruktéři ulehčili použitím základu právě z většího outlanderu, navzdory o plných 470 mm kratší karoserii mají oba vozy dokonce stejný rozvor. Není proto divu, že ASX má kola umístěna skutečně v rozích karoserie, z čehož těží posádka. Nejen na předních, ale dokonce ani na zadních sedadlech není totiž místa o nic méně než v outlanderu, výjimkou je snad jen šířka interiéru. I ta je však plně postačující i při pětičlenném obsazení. Rozdíl je znát v zádi – třetí řada sedadel by se sem rozhodně nevešla, na zavazadla ale zbývá stále solidních 0,442 m3. Pravda ale je, že tato udávaná hodnota je při kolmé poloze nastavitelných opěradel zadních sedadel, která jsou pak již ale prakticky neobsaditelná, takže mnohem reálnější je hodnota 0,419 m3 při skloněných opěradlech. I to je však prakticky stejně jako u yetiho, větší tiguan nabídne 0,470 m3.
Přístrojová deska je tvarována podobně jako u outlanderu, použité materiály ale působí paradoxně hodnotněji. Co se týče ergonomie, tak nemáme připomínek, cestující zde najdou také dostatek odkládacích prostor. Za volantem se na sedadlech s nepříliš výrazným vedením sedí vysoko jako v pravém terénním voze, což je další z důvodů, proč vůz řadíme mezi klasická SUV, a ne mezi crossovery, kam se jej snaží začlenit automobilka – jako by písmena SUV v dnešní ekologické době pomalu vycházela z módy…
Mitsubishi ASX se totiž nemusí stydět ani za své terénní schopnosti. Světlá výška vozu je sice jen 170 mm, pomáhají ale krátké převisy a hlavně systém pohonu všech kol převzatý z outlanderu, umožňující jak zapnutí pohonu pouze předních kol, což snižuje spotřebu na běžné silnici, tak uzamknutí mezinápravové spojky Haldex na 50:50. I v náročnějším terénu se ale můžete spolehnout na automatiku.
Na silnici lze zařadit pohon pouze předních kol, v terénu naopak mezinápravovou spojku napevno sepnout.
Nejlevnější Mitsubishi ASX koupíte se zážehovou šestnáctistovkou a pohonem pouze předních kol již za 429 900 Kč, což je jen o 10 000 Kč víc, než kolik stojí základní verze nové Kie Sportage. Nejlevnější výbava testovaného silnějšího dieselu s pohonem 4x4 stojí 599 900 Kč, což je také prakticky stejná cena jako za srovnatelnou kiu, obdobná Škoda Yeti 2.0 TDI/103 kW 4x4 je dražší o 25 000 Kč, tiguan o 67 000 Kč.
HODNOCENÍ: 4/5
Nový motor 1.8 DI-D je spojen s vypínatelným systémem stop-start AS&G, také díky němu přibylo na zádi vozu označení ClearTec.
Karoserie
Délka x šířka x výška 4295 x 1770 x 1615 mm, rozvor 2670 mm, provozní/celková hmotnost 1600/2060 kg. Zavazadlový prostor 0,442/1,219 m3, objem palivové nádrže 60 l.
Podvozek
Vpředu náprava typu McPherson, vzadu vlečená ramena, brzdy kotoučové, vpředu s vnitřním chlazením. Standardní pneumatiky 215/60 R 17. Pohon všech kol, manuální šestistupňová převodovka.
Motor
Vznětový přeplňovaný čtyřválec, čtyři ventily na válec, zdvihový objem 1798 cm3, nejvyšší výkon 110 kW (150 k) při 4000/min, točivý moment 300 Nm při 2000–3000/min.
Jízdní výkony
0–100 km/h: 10,0 s
Nejvyšší rychlost: 198 km/h
Spotřeba paliva: 6,9/5,0/5,7 l/100 km
Cena
ASX 1.8 DI-D 4WD 110 kW Intense: 659 900 Kč
Testovaný vůz: 659 900 Kč
prostorný interiér |
výkonný |
tichý a úsporný motor |
možnost zařazení pohonu pouze předních kol |
výhled z vozu |
komfort |
cena |
náklony v zatáčkách |
malá světlá výška |
plochá sedadla |
méně citlivé řízení |