Land Rover Freelander TD4 Sport
Freelander se po modernizaci opět vrhá do hlavního proudu kompaktních SUV. Svou komplexností se ale nadále trochu vymyká.
Modernizovaná verze se liší jen v drobných detailech. Nejmenší zástupce Land Roveru se „svezl“ s modernizacemi dalších modelů. Drobné detaily zaznamenáme v případě přídě a nově provedená jsou i
koncová světla. Interiér zůstal téměř beze změny a nadále je zajímavou směsicí důstojnosti s určitou zemitostí land roveru. Některé plasty jsou stále jen průměrné kvality a ergonomie zaostává za
nejlepšími. Středová konzola je trochu nepřehledná a velmi nízko umístěné ovládání ventilace odvádí pozornost od řízení. Přístroje vyhoví, byť ve spojení s „obyčejnými“, již trochu zastarale
působícími displeji bychom si u prémiové značky dovedli představit i ještě lepší. Drobná výtka směřuje k věnci volantu, který je sice příjemně tlustý, ale jako v nějaké dodávce bez jakéhokoliv
vytvarování. Určitě se vyplatí v objednávce zatrhnout kolonku kůží obšitý volant a nenechat se zlákat možností připlatit si lakované plasty na nájezdových hranách a prahových lištách, kterým v terénu
hrozí odření.
Sedadla jsou pohodlná, prostornost kabiny je ale jen průměrná, a to zejména vzadu. Rozhazovačný není ani zavazadlový prostor. Řidič sedí velmi vysoko a stejně jako v mohutném range roveru si připadá jako na trůně. Manévrování ulehčuje výborný výhled a poměrně dobře přehledná karoserie.
Motor 2.2 TD4 vyniká velkou tažnou silou, vzhledem k vysoké provozní hmotnosti ale i vyšší spotřebou na úrovni 10,3 l/100 km. V modernizované verzi se objevil systém stop-start, ale zatím jen u manuální verze.
Z hlediska toho, jak se freelander chová nejen na silnici, ale i v terénu, snese absolutorium. Na vozovce vyniká jistotou, kterou umocňuje vhodně nastavené řízení. Brzdy uspokojí, stejně jako stabilita a jen minimální náklon v zatáčkách. Nerovnosti „landy“ překonává s přehledem, a to i v terénu. Tam skutečně díky své velké světlé výšce 220 mm a propracovanému systému pohonu všech kol s možností volby ze čtyř režimů pro různé druhy povrchů v této třídě exceluje. Své kvality si ale, jakožto zástupce prémiové značky, nechává draze zaplatit. Kdo bude jezdit jen po silnici, využije vyspělý systém jen ojediněle. Má ale záruku, že když půjde „do tuhého“, britský aristokrat ho nenechá v úzkých.
HODNOCENÍ: 4/5
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Podvozek
Vpředu příčná ramena a vzpěry McPherson, vzadu víceprvková náprava, brzdy kotoučové, vpředu s vnitřním chlazením. Standardní pneumatiky 235/60 R 18. Pohon všech kol, samočinná šestistupňová převodovka.
Motor
Přeplňovaný vznětový čtyřválec, čtyři ventily na válec, zdvihový objem 2179 cm3, největší výkon 112 kW (152 k) při 4000/min, točivý moment 400 Nm při 2000/min.
Jízdní výkony
0–100 km/h: 11,2 s
Nejvyšší rychlost: 181 km/h
Spotřeba paliva: 10,7/6,6/7,9 l/100 km
Cena
Freelander 2 2.2 TD4 Sport: 905 102 Kč
Testovaný vůz: 1 065 295 Kč
ideální spojení vlastností pro jízdu na silnici i v terénu |
velká světlost podvozku |
ovladatelnost |
velmi dobrý výhled |
přesné řízení |
komfortní odpružení |
jen průměrně prostorná kabina |
místy lacinější plasty |
nepřehledná a hůře přístupná středová konzola |
malý zavazadelník |
vyšší spotřeba paliva |
vyšší cena |