Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Volkswagen Touareg Hybrid

Jízdní dojmy

Hybridní pohon je hlavní, nikoliv ale jedinou významnou technickou inovací druhé generace Volkswagenu Touareg. Tohle opulentní SUV navíc dokázalo shodit víc než dvě stě kilogramů.

Automobily Volkswagen Touareg Hybrid

Přestože i segment luxusních SUV ztratil kvůli ekonomické krizi část zákazníků, větší hrozbu pro něj představují bruselská byrokracie, emisní limity, ekologičtí aktivisté a daně. Lidé jsou totiž stále ochotni utratit značné peníze za opojný pocit z jízdy velkým, bezpečným a pohodlným SUV. Zároveň ale chtějí jít alespoň trochu v zeleném trendu a co nejvíc zmírnit sazby za ekologické daně nebo mýtné. Poplatky za množství vyprodukovaného CO2 ale čekají i samotné výrobce, proto se snaží snižovat spotřebu.

Automobily Volkswagen Touareg Hybrid

Nový touareg je o více jak 200 kg lehčí než předchůdce.

Jedna z cest vede přes omezení hmotnosti. Zatímco první generace touaregu vznikla v době, kdy se na nějaké to kilo navíc zas až tak nehledělo, jeho nástupce už se musel krotit. A jak je vidět, když se chce (nebo spíš když se musí), tak to jde. A tak přestože je nový touareg o 41 milimetrů delší (4795 mm) a o 12 milimetrů širší (1940 mm), výška se snížila o 17 milimetrů na 1709 mm, podařilo se jít s hmotností dolů o 203 až 222 kilogramů podle verze (viz Pod lupou). Se základním motorem 3.6 FSI tak váží 2035 kg, čímž je dokonce o 40 kg lehčí než BMW X5.

Úbytek tělesné hmotnosti se ale nepodepsal na svalech, touareg je i nadále pořádný kus auta. Nepůsobí však již tak neohrabaným a zavalitým dojmem. Dynamičtější design umně zakryl skutečné rozměry vozu. Hodně prokoukl také interiér, kde i díky zvětšení rozvoru o 38 milimetrů na 2893 mm přibylo ve všech směrech místo. Ne že by cestující v předchozím touregu nějak strádali, místo navíc se ale vždy hodí. Třeba i v zavazadlovém prostoru, který si polepšil o 25, respektive 72 l (0,580-1,642 m3) se sklopenými opěradly. Novinkou jsou posuvná zadní sedadla (o 160 mm) dělená v poměru 60:40 a tři polohy sklonu opěradel.

Novinkou jsou posuvná zadní sedadla dělená v poměru 60:40 a tři polohy sklonu opěradel.

Velmi povedená je přístrojová deska, která už nepřipomíná kokpit dopravního letadla plný tlačítek. Ovládání se zjednodušilo a maximálně zpřehlednilo. Přestože jsme našli mnoho ovladačů známých třeba z golfu, celek působí neokoukaným a svěžím dojmem. Mezi rychloměrem a otáčkoměrem opět nechybí velký barevný displej, kde se zobrazují všechny podstatné informace z navigace, palubního počítače nebo hybridního pohonu.

Přístrojová deska patří k tomu nejpovedenějšímu s logem VW.

Právě verze Hybrid je jednou z největších technických inovací, která by měla přispět k lepším ekologickým zítřkům, a tím i k dalším zákazníkům. A to hlavně ve Spojených státech amerických, kde i přes velkou snahu evropských výrobců stále přetrvává odpor vůči naftovým motorům. I to byl jeden z hlavních důvodů, proč se nakonec do hybridního řetězce zapojil zážehový, a ne původně plánovaný vznětový motor.

Benzinový agregát je kompresorem přeplňovaný šestiválec z Audi S4 o výkonu 245 kW (333 k). Mezi něj a zcela novou samočinnou osmistupňovou převodovku od firmy Aisin (standardem pro všechny verze) je vložený synchronní elektromotor o výkonu 34,3 kW (46 k). Na rozdíl od Lexusu RX 450h však nejsou oba agregáty spojeny děličem výkonu (planetová převodovka), ale napřímo přes elektrohydraulicky ovládanou talířovou spojku. I když má přední hnací elektromotor ve volkswagenu mnohem menší výkon než v lexusu (123 kW), díky silnější spalovací jednotce je na tom co do celkového výkonu touareg s 279 kW lépe než japonské SUV (219 kW).

Hybrid nabízí v praxi spotřebu okolo 11 litrů.

To se pochopitelně odrazilo i v dynamice, neboť volkswagen jede až 240 km/h a stovku zvládne za 6,5 s. RX druhou disciplínu zvládne za 7,8 s a rozjede se nanejvýš na 200 km/h. Za to ale může spíš dělič než malý výkon motorů, neboť jeho konstrukce neumožňuje větší převod (proto mají Lexusy GS 450h a 600h ještě jednu redukční převodovku do rychla). Lexus také může tahat přívěsy s maximální hmotností jen 2000 kg, zatímco Touareg Hybrid si hravě poradí i s 3,5tunovým brzděným vlekem.

Volkswagen zase není takový přeborník v jízdě na elektrický pohon. Jeho technika to sice umožňuje - spojka odpojí spalovací motor a o pohyb auta se začne starat pouze elektromotor - skromná kapacita NiMH baterií 1,7 kWh (zhruba 4x nižší než u lexusu) ukrytých pod podlahou zavazadlového prostoru (zmenšují ho o 87 l) ale vystačí jen na velmi krátkou dobu. Navíc jak jsme se v centru italské Florencie přesvědčili, bezemisní pohyb vyžaduje mnohem obezřetnější a citlivější zacházení s pedálem plynu než u RX 450h. A to i když tlačítkem na středovém tunelu aktivujete elektrický režim. Stejně tak se nám ani s plnou kapacitou baterií nepodařilo dosáhnout slibovaných 50 km/h, na víc než 45 km/h jsme se jen na elektřinu nedostali. Překvapilo nás ale, že zhruba 33kilometrový okruh přecpanými uličkami jsme zvládli za 9 litrů benzinu, což je téměř na hodnotě udávané výrobcem (8,7 l). Mimo město, kde už má hlavní slovo spalovací agregát a kde elektromotor funguje hlavně jako podpora při akceleraci (funkce overboost), jsme se pohybovali nad 11 litry a kombinované spotřebě 8,2 l jsme se ve výsledku nepřiblížili na víc než dva litry.

Velký barevný displej zobrazuje údaje navigace a rádia, hybridího pohonu nebo úroveň nastavené světlé výšky.


Touareg Hybrid ale nabízí zajímavou funkci, kterou u Volkswagenu nazývají sailing, což znamená plachtění. Když ve vysoké rychlosti (až do 160 km/h) sundáte nohu z plynu, spojka odpojí spalovací motor od hnacího řetězce, ten se vypne a elektromotor se snaží alespoň částečně pokrývat jízdní odpory. Díky tomu se touareg pohybuje mnohem déle jen svou setrvačností. Méně povznášejícím zážitkem byly brzdy. Stejně jako ostatní hybridy i touareg při lehčím zpomalování nejprve používá elektromotor, který funguje jako generátor a vyrábí elektřinu pro baterie (rekuperace). Pocit v pedálu je však dost umělý a odhadnout náběh brzdového účinku při lehkém dobrzďování nám dělalo problémy.

Touareg si opět můžete vybavit vzduchovým pérováním se třemi režimy tlumení a možností měnit světlou výšku, což přijede vhod v terénu. I když tohle luxusní SUV shodilo dva metráky, pořád se řítí do zatáček přes dvě tuny, což ve Wolfsburgu neumějí zakrýt tak dobře jako v Mnichově u BMW X5. Nicméně i v tomto směru se touareg dost zlepšil.

Nová generace přidala k již známým přednostem bohatší bezpečnostní i komfortnější výbavu, elegantnější interiér nebo více místa uvnitř. Kromě konkurence v podobě BMW X5 a X6, Lexusu RX, Mercedesu ML či Range Roveru Sport bude šlapat na paty i Audi Q7.

Sedadla mají potřebnou velikost i pohodlí.






Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: